Online poisteniu sa zatiaľ nedarí vo veľkom preraziť. Spoločnosti, ktoré sprostredkúvajú poistenie cez internet žnú úspechy najmä pri jednoduchších poisteniach, ako je povinné zmluvné poistenie či poistenie nehnuteľností a domácností. Kto chce uzatvoriť životné poistenie, ide väčšinou priamo do poisťovne alebo za finančným sprostredkovateľom.
Napriek tomu sa nemeckej spoločnosti Wefox podarilo na trhu poistenia cez internet výrazne preraziť. Vyzerá to tak aspoň na základe aktuálnej hodnoty firmy. Po júnovom kole financovania, v ktorom firma získala 650 miliónov dolárov, jej trhová kapitalizácia vyskočila na tri miliardy dolárov. Podľa portálu Nasdaq to znamená, že od roku 2019, keď spoločnosť získala prvé peniaze od investorov, sa jej hodnota zvýšila trojnásobne. Wefox je zároveň jediným jednorožcom medzi technologickými spoločnosťami, ktoré ponúkajú poistenie – tieto firmy sa nazývajú aj insurtech (spojenie anglického slova Insurance – poistenie a Technology – technológia).
Rozdiel medzi Wefoxom a väčšinou ostatných spoločností, ktoré ponúkajú poistenie cez internet, spočíva v tom, že Wefox nezanevrel na finančných agentov. Kým internetoví makléri sa snažia sprostredkovateľov obísť, Wefox s nimi spolupracuje. „Väčšina insurtech hovorí, že poisťovací agenti sú mŕtvi. My hovoríme: Sú živí viac ako kedykoľvek predtým,“ povedal podľa Nasdaq zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Wefox Julian Teicke.
Nezanevrel na sprostredkovateľov
Finanční sprostredkovatelia podľa neho v Európe uzatvárajú deväť z desiatich poistných zmlúv. To znamená, že insurtechom, ktoré sa orientujú priamo na spotrebiteľov a obchádzajú agentov, zostáva k dispozícii len malá časť trhu. Vďaka tejto stratégii dokáže Wefox rýchlo rásť a navyšovať zisk rýchlejšie ako konkurenti.
Podľa denníka Handelsblatt pomohla Wefoxu aj pandémia koronavírusu. Tá totiž urýchlila digitalizáciu v poisťovníctve. Ak chceli poisťovne počas obmedzení naďalej predávať poistky, museli rýchlo zdigitalizovať svoje produkty a umožniť ich predaj cez internet. V minulosti to išlo len veľmi pomaly. Jednoduchšie produkty síce už dlhšie možno kúpiť cez internet, no tie zložitejšiu sa k online predaju dostali až vďaka pandémii.
Firma začala v roku 2015 ponúkať digitálne služby pre sprostredkovateľov. V roku 2018 k tomu pridala aj vlastnú digitálnu poisťovňu. „V nasledujúcich rokoch budeme pokračovať v medzinárodnej expanzii a do konca tohto desaťročia sa chceme stať vedúcim poskytovateľom digitálneho osobného poistenia,“ povedal pre Handelsblatt J. Teicke.
V súčasnosti Wefox pôsobí Nemecku, Rakúsku, Poľsku a Švajčiarsku. V auguste firma vstúpila aj na taliansky trh. Použila na to peniaze od investorov. Firma chce expandovať aj na ďalšie európske trhy a neskôr aj mimo Európu. Aj keď jej pandémia na jednej strane pomohla, na druhej strane spomalila jej vstup na nové trhy. Vlani totiž Wefox chcel pôvodne expandovať do Ázie, Spojeného kráľovstva či do USA.
Napriek vysokej hodnote poistenie cez internet zatiaľ veľmi nevynáša
Firma plánuje okrem toho aj výrazne rozširovať paletu ponúkaných produktov. V tomto roku chcela pridať v nemecky hovoriacich krajinách 24 nových produktov, v budúcom roku ďalších 50. „Okrem poistenia majetku budeme v blízkej budúcnosti ponúkať aj životné a zdravotné poistenie. Medzi prvé produkty bude patriť doplnkové zubné poistenie a rizikové životné poistenie,“ povedal J. Teicke pre Handelsblatt.
Spoločnosť chce investovať aj do nových technológií, vrátane umelej inteligencie. J. Teicke chce, aby ich klienti klienti v budúcnosti dostávali nové ponuky, ktoré ich proaktívne upozornia na riziká ešte predtým, ako vzniknú škody.
Napriek vysokej hodnote, na ktorú investori ocenili spoločnosť, podľa výsledkov to vyzerá, že trojmiliardová suma vyjadruje skôr ochotu investorov uveriť prísľubom jej zakladateľa. Výsledky totiž takejto hodnote zďaleka nezodpovedajú.
Minuloročný obrat firmy dosiahol 143 miliónov dolárov. Tento rok by mal obrat vzrásť na 350 miliónov eur. Poisťovňa, ktorú Wefox založil, dosiahla minulý rok predpísané poistné vo výške 33,8 milióna dolárov, pričom vykázala malý zisk. Firma napriek tomu tvrdí, že ide o jedinú ziskovú digitálnu poisťovňu v Európe.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: