Výsledky Microsoftu, Alphabet aj Meta za tretí kvartál potvrdzujú trend klesajúcich marží. Stojí za nimi tlak na zvyšovanie miezd, rastúce náklady na energie ktoré výrazne zasahujú energeticky náročné aplikácie fungujúce na cloude, klesajúci predaj počítačov, excesívny nábor zamestnancov v predchádzajúcom období, klesajúce ceny za reklamu a tiež silný dolár. Americké technologické spoločnosti tak čelia najväčšiemu poklesu marží od veľkej finančnej krízy.
Investori sú sklamaní
Technologickí giganti Microsoft, Alphabet a Meta zhodne zverejnili slabšie výsledky, ako sa očakávalo. Tržby a zisk na akciu spoločnosti Microsoft síce tesne prekonali odhad, ale ten už bol na zníženej úrovni. S cieľom zmierniť tlak na maržu tak výrobca softvéru viac-menej zmrazil nábor nových zamestnancov. Firma zároveň odhaduje, že v aktuálnom fiškálnom roku mu vzrastú náklady na energie o 800 miliónov dolárov, čo je približne 1 % prevádzkových príjmov spoločnosti.
Alphabet vykázal nižšie tržby vo výške 69,1 miliardy USD v porovnaní s odhadovanými 70,8 miliardami USD a prevádzkový zisk 17,1 miliardy USD v porovnaní s odhadovanými 19,7 miliardami USD. Spoločnosť prijala v 3. štvrťroku 10 tisíc nových zamestnancov, čo bol agresívny nárast vzhľadom na to, že ekonomika spomaľuje. Nábor by sa mal preto v ďalšom období spomaliť aj v ich prípade. „EBIT marža spoločnosti postupne klesala počas 10 rokov, ktoré predchádzali pandémii. Následne však vystrelila kvôli rýchlo rastúcim cenám reklamy ťahanej vysokým rastom online ekonomiky, no minulý rok dramaticky klesla na 32,3 % a teraz na 24,8 % (za Q3 tohto roku),“ vysvetľuje odborník Saxo Bank na akcie, Peter Garnry.
Meta šokovala
Meta, vlastník Facebooku, Instagramu, Messengeru a WhatsApp stratila v treťom štvrťroku 46% tržieb v porovnaní s minulým rokom a vykázal prevádzkovú stratu 3,67 miliardy USD. „Tržby divízie Reality Labs sa v období júl až september medziročne preapdli na 285 mil. USD z vlaňajších 558 mil. USD, pričom náklady divízie stúpli za uplynulý rok na 15,2 miliardy, čo predstavuje viac ako polovicu celoročného rozpočtu NASA. Meta navyše vyhlásila, že strata tejto divízie sa v budúcom roku ešte zvýši,“ opísal situáciu Peter Garnry.
Kapitálové výdavky Meta medziročne stúpli z 13,7 miliardy dolárov na 22,8 miliardy dolárov, predovšetkým kvôli investíciám do drahého výpočtového vybavenia na prevádzku svojho „Metaverse“ a firma tiež kapitalizuje niektoré časti svojich nákladov na vývoj na Metaverse.
„Obrovská stávka spoločnosti na „Metaverse“ v kombinácii s cenovým tlakom na ceny za mobilnú reklamu spôsobili, že voľný cash flow Meta sa v treťom štvrťroku prepadol takmer na nulu. Napriek tomu Mark Zuckerberg zdvojnásobuje svoju víziu Metaverse v znamení márnosti a investori sú zdesení,“ hodnotí expert Saxo Bank. Dodáva, že ak Mark Zuckerberg neposlúchne trh a vo financiách svojej firmy bude pokračovať s heslom „pohybuj sa rýchlo a rozbíjaj“, môže skončiť tak, že prehrá budúce boje proti svojim konkurentom.
Technologické firmy reagujú na nepriaznivý vývoj aj dvíhaním cien. Apple nedávno zvýšil ceny svojich služieb od hudby až po televíziu a zvýšenie cien zvažuje aj Spotify.