Maloobchodné tržby (bez predaja automobilov) sa v marci prepadli najviac od februára 2021. Tržby maloobchodníkov v stálych cenách, teda po zohľadnení rastu cien, prepadali o -6,0%. Vo februári 2021 bol prepad na úrovni -14,7%, kedy volatilitu maloobchodu spôsobovalo otváranie a zatváranie ekonomiky počas pandémie.
V marci bol pokles zaznamenaný takmer vo všetkých oblastiach maloobchodu, konkrétne v siedmych z deviatich kategórií. Najpodstatnejší z pohľadu vplyvu na celkový výsledok je prepad predaja v hyper a supermarketoch o -5,8% medziročne. Vzhľadom na svoju váhu sú najdôležitejšou zložkou maloobchodu. Zhruba -25% pokles zaznamenali predajne s ostatným tovarom pre domácnosť (hobymarket, nábytok, spotrebná elektronika). O takmer -5% klesli tržby v špecializovaných predajniach s ostatným tovarom (o.i. obuv, textil, drogéria).
Tržby narástli v predaji pohonných látok a to takmer o +30%, ale podľa vysvetlenia ŠÚSR hlavne kvôli metodickej zmene rozšírenia počtu spravodajských jednotiek. S aktuálnym poklesom cien palív môže ich predaj a tržby za ne ďalej rásť. Rast predajov mal ešte maloobchod s počítačmi a komunikačnou techniku (cca +67%).
Tržby v maloobchode bez automobilov (v %, medziročne, s.c.)
Tržby v ostatných odvetviach: predaju áut sa u nás zatiaľ darí
Tržby ostatných odvetví sa vyvíjali pozitívne. Tržby za predaj a servis vozidiel sa zvýšil takmer o +20%. A to najmä vďaka medziročne vyššiemu predaju motorových vozidiel o viac ako 27%. Korešponduje to so skôr zverejnenými údajmi o registráciách nových vozidiel (ZAP SR/ACEA), ktoré v marci medziročne vzrástli o +18,4%. Registrácie nových áut dosiahli ku koncu marca úroveň z obdobia spred pandémie a to takmer 9 tisíc kusov. V tejto súvislosti je zaujímavé sa pozrieť na cenovú dostupnosť áut za posledné obdobie. Za posledných 20 rokov od vstupu Slovenska do Európskej únie sa významne zlepšila. Kým v roku 2003 sme na najpredávanejšie auto potrebovali zhruba 24,5 hrubých mesačných miezd, v roku 2022 to bolo už iba necelých 12,5 mzdy.
Tržby v reštauráciách vzrástli medziročne o +7% v stálych cenách a tržby v ubytovaní o takmer +30%. Obe odvetvia sa zatiaľ vezú na vlne post-covidového oživenia.
Registrácie nových osobných automobilov (medziročne v %)
Marek Gábriš, hlavný ekonóm ČSOB