Ilustračné foto: Eurowag
Nevyhnutnou podmienkou úspešnej elektrifikácie komerčnej cestnej dopravy je nabíjacia infraštruktúra pre nákladné vozidlá. Eurowag preto zostavil index na posúdenie úrovne pripravenosti jednotlivých európskych krajín. Slovensko je tesne pred Českom a Poľskom.
Tlak na udržateľnosť a znižovanie emisií sa týka všetkých odvetví, vrátane komerčnej cestnej dopravy. Je to pochopiteľné – takmer tri štvrtiny emisií z európskej dopravy vznikajú na cestách. Kým pri osobných automobiloch sú bezemisné batériové pohony stále rozšírenejšie, elektrifikácia nákladných vozidiel je ešte len na začiatku svojej cesty. Jedným z dôvodov je aj chýbajúca nabíjacia infraštruktúra. Naznačuje to štúdia spoločnosti Eurowag.
Mapa jednotlivých krajín podľa výsledkov štúdie Eurowag. Na elektrifikovanú nákladnú dopravu sú najlepšie pripravené zelené štáty, žltá farba označuje strednú pripravenosť, červená zase nízku pripravenosť. Zdroj: Eurowag
Komerčná cestná doprava (CRT) hrá pri znižovaní emisií a v boji proti klimatickým zmenám zásadnú rolu. Až 70 percent emisií CO2 v európskej cestnej nákladnej doprave majú pritom na svedomí stredne ťažké a ťažké kamióny. Dekarbonizácia nákladnej dopravy má navyše v porovnaní s osobnými vozidlami viacero prekážok – vyžaduje si pokročilejšie batériové technológie, vysoké vstupné investície a v neposlednom rade je tu kritická otázka: Budú sa dať batériovo poháňané kamióny niekde nabíjať?
Nabíjacia infraštruktúra sa zvyčajne označuje za jeden z hlavných problémov (nielen) nákladnej elektromobility. Úspech elektrifikácie komerčnej cestnej dopravy tak do značnej miery závisí od hustoty nabíjacej siete, jej výkonu, spoľahlivosti a ďalších premenných. Len málo dopravcov je ochotných riskovať obrovské investície do elektrifikácie svojej flotily, ak nemajú istotu, že ich elektrokamióny sa budú dať po ceste bez problémov nabiť. Väčšina súčasných projektov elektrifikácie nákladnej dopravy sa preto sústredí na aplikácie, ktoré umožňujú nabíjanie „doma“ v depe a problém nabíjania na ceste tak odpadá.
Nároky nákladnej dopravy na nabíjanie
Kde je problém? Batériovo poháňané nákladné vozidlá kladú na nabíjaciu infraštruktúru špecifické nároky. Nabíjacie miesto pre elektrokamión musí vyhovovať z hľadiska veľkosti a prejazdnosti (kamióny sa jednoducho na nabíjacie miesta pre osobné autá nezmestia), výkonu nabíjacej stanice (optimálne 350 kW a viac), umiestnenia (najmä v koridoroch transeurópskej dopravnej siete) a v neposlednom rade spoľahlivosti. V odbore, kde panuje sústavný tlak na výkon a čas dojazdu, si jednoducho oneskorenie z dôvodu nefunkčnej nabíjačky nemôže nikto dovoliť.
Nedávna štúdia Eurowagu priniesla zaujímavé informácie o tom, ako sú na tom jednotlivé európske krajiny v oblasti nabíjacej infraštruktúry pre kamióny. Z jej výsledkov vyplýva, že pripravenosť európskej infraštruktúry na batériovo poháňané nákladné vozidlá má stále veľké medzery.
Nórsko na špici, Slovensko v polovici rebríčka
Na čelných priečkach rebríčka sú najmä štáty severnej a západnej Európy. Krajinou, ktorá je na elektrifikovanú nákladnú dopravu pripravená najlepšie, je podľa štúdie Nórsko, tesne nasledované Holandskom a Švajčiarskom. V prvej päťke nájdeme aj Švédsko a Nemecko. Do top pätnástky sa dostali aj „románske“ štáty juhu Európy – Taliansko, Portugalsko, Španielsko a Francúzsko.
Slovensko sa v indexe Eurowagu umiestnilo na 20. mieste, pred Českom (21.) a Poľskom (22.). Celkovo index označuje Slovensko ako krajinu stredne pripravenú na prevádzku elektrokamiónov. Úplne na chvoste rebríčka sa potom nachádzajú krajiny východnej Európy, kde je pripravenosť na elektrifikáciu CRT buď nedostatočná, alebo nie sú dostupné relevantné dáta. Konkrétne ide o Bosnu a Hercegovinu, Albánsko a Severné Macedónsko.
Infraštruktúra vyžaduje investície i komplexné riešenia
Treba podotknúť, že oblasť elektromobility sa rýchlo vyvíja, rovnako ako hustota nabíjacej infraštruktúry, ktorej výkon rastie a čoraz častejšie myslí aj na potreby budúcich elektrokamiónov. Kým pred rokom sa v celej Európe nachádzalo necelých 3600 nabíjacích bodov s výkonom vhodným pre nákladné vozidlá (nad 350 kW), dnes je to podľa databázy spoločnosti Eco-Movement 6008 nabíjacích miest s výkonom 350 kW a viac.
Pre budúcnosť elektrifikovanej nákladnej dopravy bude dôležitá nielen výstavba infraštruktúry zodpovedajúca nárokom elektrokamiónov, ale aj ďalšie technologické riešenia, ktoré umožnia vhodné nabíjacie body jednoducho nájsť, pohodlne zaplatiť a prípadne si svoj slot na nabíjanie rezervovať. Na to budú potrebné riešenia súkromných firiem, ako je Eurowag, nové partnerstvá a predovšetkým výzvy a dotácie na národnej i európskej úrovni.
Kompletné výsledky štúdie si môžete stiahnuť na stránke spoločnosti Eurowag.