Viac ako päťtisíc kilometrov – to je najdlhšia trasa, ktorú prešiel kamionista slovenskej alebo českej dopravnej spoločnosti počas jedného výjazdu. V priemere strávi bežný diaľkový vodič na jednej trase za volantom takmer 24 hodín. Vyplýva to z údajov spoločnosti Eurowag, ktorá poskytuje dopravným a logistickým spoločnostiam digitálne služby pre efektívnejšiu prevádzku. Vďaka produktu EVA môžu mať pod kontrolou všetko od tankovania, cez optimalizáciu trás až po platby za mýto.

„Súčasná komerčná cestná doprava a logistika je nemožná bez moderných riešení,“ vysvetľuje Ivana Lang zo spoločnosti Eurowag. „Na to, aby mohli spoločnosti fungovať efektívne pri dnešných nárokoch na nákladovú efektivitu, ale i dochvíľnosť a presnosť, potrebujú optimalizovať svoju prevádzku. Práve na to môžu poslúžiť moderné digitálne riešenia, ktoré spájajú telematiku, správu vozového parku, platobné služby či dokonca prevenciu podvodov pri tankovaní.“

Na cestách sú aj týždne. Kam najčastejšie jazdia slovenskí kamionisti?

Najviac sa jazdí v okolí, EETS dopravu uľahčí

Nie je prekvapujúce, že slovenskí a českí kamionisti najazdia najviac kilometrov v okolitých krajinách. „Z údajov našich zákazníkov vyplýva, že ich flotily sa najčastejšie pohybujú po cestách na Slovensku, v Česku, Maďarsku, Poľsku a Rumunsku. Pomerne významný podiel má Maďarsko, ktoré je dôležitou tranzitnou krajinou. Naopak, Rakúsko sa v itinerári našich zákazníkov objavuje menej,“ hovorí odborníčka Eurowagu.

Pri častom prejazde hranicami je dôležitou službou jednoduché ovládanie a správa mýtnych platieb. Od januára 2024 sa pre slovenských dopravcov situácia zjednoduší: Slovensko sa zapojí do systému Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS). Jedným zo zapojených poskytovateľov služieb bude aj Eurowag. Kamionistovi tak bude stačiť jediná palubná jednotka na prechod takmer všetkými krajinami EÚ, v ktorých sa za použitie ciest v rámci EETS platí.

Koľko strávia vodiči kamiónov za volantom?

Súčasťou moderných digitálnych služieb, aké poskytuje aj riešenie s palubnou jednotkou EVA od Eurowagu, je aj pokročilá telematika. Tá ponúka napríklad sledovanie polohy vozidla v reálnom čase, plánovanie trás, analýzu správania vodiča, ale najmä evidenciu času jazdy a prestojov.

„Aj vďaka telematickým údajom vieme, že priemerná dĺžka prepravy u našich zákazníkov je 23 hodín a 17 minút,“ hovorí odborníčka Eurowagu. Pripomína však, že ide o spriemerovaný údaj, dĺžka trasy závisí od účelu a druhu logistickej spoločnosti. V portfóliu sú aj dopravcovia, ktorí sa špecializujú na vnútroštátnu prepravu, takže robia skôr kratšie trasy, no denne a nepretržite.

Sú však aj firmy, ktoré svojich vodičov posielajú naprieč celou Európou. Na cestách tak bez návratu do domovského depa môžu stráviť aj niekoľko mesiacov, pričom prevážajú postupne viacero nákladov. „Najdlhšia trasa, ktorú naše systémy evidujú, mala 5046 kilometrov,“ hovorí Ivana Lang.

Na cestách sú aj týždne. Kam najčastejšie jazdia slovenskí kamionisti?

Najviac sa tankuje v Česku, najmenej v Rakúsku

Komerčná cestná doprava je neoddeliteľne spojená s pohonnými hmotami. Viaceré spoločnosti, napríklad Eurowag, poskytujú svojim zákazníkom palivové karty, ktoré tankovanie na cestách výrazne uľahčujú.

„U našich zákazníkov evidujeme najväčší objem platieb za tankovanie v Českej republike, nasleduje Poľsko, Rumunsko a Maďarsko. Určitú rolu tu hrá aj cena paliva, no rozdiely sú také veľké, že toto poradie platí aj pri objeme v litroch,“ hovorí odborníčka spoločnosti Eurowag. Moderné digitálne riešenia, v spojení s palubnou jednotkou EVA, však ponúkajú aj ďalšie benefity, súvisiace s tankovaním. Pomáhajú napríklad predchádzať podvodom s palivovými kartami. Pokročilá technológia dokáže upozorniť na podozrivé aktivity a podvodné transakcie proaktívne zablokovať.