Sociálna poisťovňa zaznamenala počas uplynulých týždňov a mesiacov zvýšený nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok. Ten spôsobila najmä možnosť požiadať o dôchodok predčasne aj v prípadoch, kedy má budúci penzista odpracovaných aspoň 40 rokov. Okrem toho bola v tomto roku aj štedrejšia valorizácia penzií, vďaka ktorej je predčasný odchod výhodný. Hromadne to využívajú aj vodiči autobusov. To zároveň komplikuje situáciu v mestskej hromadnej doprave (MHD), ktorá má nedostatok vodičov. Keď firmy a dopravné podniky za nich nenájdu náhradu, musieť obmedziť linky.
Problém s predčasnými dôchodkami podľa ich vlastných vyjadrení aktuálne riešia všetci dopravcovia na Slovensku, pričom problém je vypuklý najmä v posledných troch mesiacoch. „Tento problém spôsobila možnosť odchodu do predčasného dôchodku po odpracovaní 40 rokov, spôsob výpočtu a aktuálna valorizácia dôchodkov, čo motivuje mnohých vodičov ukončiť pracovný pomer a odísť do predčasného dôchodku,“ tvrdí hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Martin Chlebovec. Spojov v hlavnom meste podľa zverejneného cestovného poriadku sa to podľa jeho slov zatiaľ nedotklo.
Horšie je na tom dopravný podnik v Košiciach. Jeho vodiči pritom neodchádzajú len do predčasného dôchodku, ale mnoho z nich dosiahlo aj dôchodkový vek. „To znamená, že kedykoľvek môžu z vlastnej vôle skončiť pracovný pomer. Chýba nám 6,5 percenta vodičov autobusov a dlhodobo nepracuje ďalších päť percent vodičov kvôli dlhodobej práceneschopnoti a rodičovskej dovolenke. Do konca roka máme avizovaný odchod ďalších dvoch percent vodičov,“ uvádza hovorkyňa Dopravného podniku mesta Košice Vladimíra Bujňáková. Táto situácia má podľa nej obvykle vplyv aj na zmenu režimu výpravy MHD napríklad na prázdninový alebo sviatočný režim. Niekedy to môže spôsobiť aj zrušenie spojov.
Žilinský dopravný podnik síce tvrdí, že neeviduje extrémny nedostatok vodičov, ktorí by odišli do predčasnej penzie, no ešte na konci novembra tohto roka zaviedol mimoriadny prázdninový režim. Podľa vyjadrenia podniku z neho v tomto roku do predčasného dôchodku odišli len traja vodiči. Prázdninový režim tam platí počas pracovného týždňa až do odvolania. Podnik tento režim neodôvodnil. Za obmedzenie a s tým vzniknuté komplikácie sa cestujúcim len ospravedlnil.
Vodičom sa odchod oplatí
Nápor žiadateľov o predčasný dôchodok dokazuje aj stav v pobočkách Sociálnej poisťovne. Online rezervácia je vo väčšine z nich už nemožná. Do konca tohto roka sú totiž takmer všetky dni pre podanie žiadosti o predčasnú penziu ale aj o starobný dôchodok obsadené. Keďže sa žiadosť predkladá na pobočke, poisťovňa urobila organizačné opatrenia. V jednotlivých pobočkách v rôznych regiónoch Slovenska je podľa poisťovne situácia rôzna a priebežne sa mení.
Najmä vo väčších mestách zaznamenala zvýšený záujem o rezervovanie si termínov prostredníctvom rezervačného systému na svojej webovej stránke. Poisťovňa napriek tomu tvrdí, že rezervačný systém nepredstavuje celú kapacitu pobočiek na spísanie žiadosti. „Pobočky a pracoviská klientov vybavujú aj pri osobnej návšteve bez rezervácie. Ak to nebude v daný deň možné, zamestnanec pobočky ich objedná na iný voľný termín,“ tvrdí hovorca poisťovne Martin Kontúr.
Podľa jeho slov je medziročný nárast žiadostí o predčasný starobný dôchodok na úrovni takmer 56 percent. Kým do konca vlaňajšieho septembra poisťovňa evidovala 9 861 žiadostí o predčasný starobný dôchodok, v septembri tohto roka ich bolo 15 359. Medzimesačne stav žiadostí vzrástol o takmer 120 percent. Od januára do októbra tohto roka poisťovňa priznala 12 953 predčasných starobných dôchodkov s priemernou mesačnou vyplácanou výškou 710,05 eura mesačne.
Ľuďom sa pritom odchod do predčasnej, ale aj riadnej penzie v tomto roku oplatí. Keď podajú žiadosť o predčasný dôchodok už v tomto roku, môže byť v konečnom dôsledku mierne vyšší ako ten riadny. Dôvodom je najmä valorizácia dôchodkov, ktorá v tomto roku nastala hneď dvakrát. Najprv sa penzie zvyšovali na začiatku roka o 11,8 percenta a potom aj v lete o 10,6 percenta. Od štátu navyše ešte penzista dostane jednorazový vianočný príspevok na úrovni 300 eur.
Odchod do predčasnej penzie sa oplatí napriek tomu, že dávka je krátená. Pri klasickom predčasnom odchode o 0,5 percenta za každý mesiac, o ktorý niekto odíde do dôchodku skôr. Pri dôchodku po 40 odpracovaných rokoch je to 0,3 percenta. Pri predčasnom odchode do penzie sa už nesmie pracovať. Výnimkou je len práca na dohodu, v rámci ktorej aj s odvodovou úľavou nemôže zarobiť viac ako 2 400 eur za rok. Ľuďom pri prechode na riadny dôchodok tiež zostáva pôvodne vypočítaná predčasná penzia.
Za odpracovaný rok sa pri odchode do penzie po 40 rokoch nepovažuje taký, za ktorý bolo dodatočne zaplatené poistné na dôchodkové poistenie, doba štúdia, obdobia nezamestnanosti, prípadne odborné či politické školenia. Počítajú sa tak len reálne odpracované roky, základná vojenská služba či obdobie poistenia, ktoré predčasný dôchodca získal v zahraničí.
Nedostatok vodičov riešia mestá príspevkami
Mestá riešia nedostatok vodičov náborovými kampaňami. Tie robia kontinuálne, keďže z vyššieho počtu zamestnancov im každý rok niekto určite ubudne. Bratislavský podnik napríklad ponúka náborový príspevok v sume 4 000 eur, zvýšený príplatok za delenú zmenu, nadčasový a dochádzkový bonus každý mesiac či odmenu za zvýšenie kvalifikácie. Medzi ďalšie benefity patrí aj preškolenie na vodičskú skupinu D priamo v podnikovej autoškole ako aj pomoc s ubytovaním. Vodiči majú tiež zľavy u partnerov, program pre šport a relaxáciu alebo odmeny pri životných udalostiach a jubileách. Vodiči sa tiež nemusia starať o údržbu alebo poistné udalosti.
V Žiline riešia nábor dvomi spôsobmi. V prvom prípade vyhlasujú kampaň na „hotových vodičov“, ktorí už majú vodičský preukaz na skupinu D, kvalifikačnú kartu vodiča, zdravotnú či psychologickú spôsobilosť a nastúpia do pracovného pomeru na plný pracovný úväzok. Takýmto vodičom podnik ponúka náborový príspevok vo výške 3 000 eur. Zároveň počas roka organizuje kurzy v autoškole pre nových zamestnancov, ktorí majú vodičák na béčko a céčko. Získanie vodičského preukazu na autobus im podnik preplatí. Okrem toho majú nárok na plat od začiatku autoškoly.
Dopravným podnikom by pomohlo získať už hotových vodičov. Pri odchode zamestnancov totiž nevedia stavy okamžite doplniť ľuďmi, ktorí ešte musia absolvovať autoškolu. Tento proces totiž trvá zhruba tri mesiace. Košice sa navyše sťažujú, že ani zo strany ľudí bez vodičáku na autobus o prácu v rámci MHD nie je záujem. „Záujem zo strany uchádzačov dlhodobo nie je dostatočný. Príčinou je finančné ohodnotenie a zároveň fakt, že táto práca je psychicky náročná a veľmi zodpovedná,“ uvádza V. Bujňáková.
Vodiči vo všeobecnosti pracujú v prevádzke, kde sú nastavené dopoludňajšie, popoludňajšie či delené zmeny, ktoré si vyžadujú skorý nástup do služby, alebo jej neskoré ukončenie. „Taktiež pracujú v prostredí, ktoré si vyžaduje veľkú mieru pozornosti a psychickej odolnosti. Premávka v mestách sa neustále zahusťuje, na cestách vznikajú rôzne situácie, ktoré sú stresujúce a vodič musí byť neustále v strehu, aby odvrátil prípadnú kolíziu s inými účastníkmi cestnej premávky,“ tvrdí Denisa Chovancová zo žilinského dopravného podniku.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: