Slovenská firma nahlásila desať poistných udalostí v krátkom časovom slede. V rámci žiadosti o poistné plnenie vždy uvádzala, že zamestnanec prevážal na vysokozdvižnom vozíku paletu s televízormi a svojou neopatrnosťou poškodil vždy jeden televízor. Ďalších deväť hlásení bolo rovnakých, líšili sa len v tom, že vždy mal ďalší televízor poškodiť iný zamestnanec. Keď poisťovňa začala prípady prešetrovať, zistila, že všetkých desať televízorov poškodil len jeden zamestnanec. Jeho poistka ale nepokrývala celú vzniknutú škodu, preto sa firma snažila uplatniť si ju z poistných zmlúv ďalších deviatich zamestnancov.
Podobné kuriózne pokusy o poistný podvod evidujú poisťovne na slovenskom trhu každý rok. Počet pokusov sa navyše zvyšuje, čo potvrdzujú aj štatistiky. Napríklad poisťovňa Uniqa vlani na Slovensku riešila 663 neštandardných hlásení poistných udalostí. Z toho 261 prípadov bolo s preukázaným nekalým pozadím, čo predstavuje 18-percentný medziročný nárast. Allianz – Slovenská poisťovňa minulý rok odhalila 3 710 pokusov o poisťovací podvod, čo je podľa interných štatistík poisťovne 25-percentný medziročný nárast.
Nárast podvodov potvrdzujú aj iné poisťovne, ktoré oslovil portál Finsider. Hovorkyňa Allianzu Helena Kanderková upozorňuje, že ide hlavne o jednoduché pokusy o poistný podvod. „V poslednom období sa pokúšajú využiť situáciu aj bežní poškodení, bez odbornej prípravy. Väčšinou ide o jednoduché prispôsobenie parametrov škody poistnej zmluve tak, aby boli aspoň na prvý pohľad splnené podmienky pre výplatu poistného plnenia,“ tlmočí skúsenosti poisťovne H. Kanderková.
Poistné podvody zmenili technológie
Za posledné roky sa tiež zmenili postupy, pomocou ktorých sa ľudia snažia podvodom získať peniaze z poistky. Podľa poisťovne Kooperativa to umožnili digitalizácia a technologické inovácie. „Napríklad prostredníctvom dostupných aplikácií je možné upraviť fotodokumentáciu, či pozmeniť údaje v dokladoch,“ uvádza hovorkyňa poisťovne Silvia Nosková Illášová. Ľudia tiež už tak často neprichádzajú do osobného kontaktu s poisťovňou. Môžu si uzavrieť poistenie aj nahlásiť poistnú udalosť online. To je podľa poisťovní dvojsečná zbraň, keďže na jednej strane je tak riešenie poistenia efektívnejšie, ale na druhej to môže niekto zneužiť.
Poisťovne v súčasnosti využívajú aj rôzne postupy na odhaľovanie poistných podvodov. Medzi detektívmi, ktorí prešetrujú podozrivé poistné udalosti, sú napríklad bývalí policajti, dopravní, požiarni znalci či rôzni analytici. Okrem toho si poisťovne pomáhajú aj spoluprácou s detektívnymi kanceláriami, hasičmi, lekármi alebo využívajú register poistných udalostí. Identifikovať podozrivé poistné udalosti poisťovniam pomáhajú aj takzvané automatické scenáre. Tie hľadajú spoločné znaky a vzory správania pri podozrivých poistných udalostiach pomocou matematických metód. Vo vybraných prípadoch sa pri odhaľovaní nekalých praktík používajú aj drony.
Okrem toho poisťovne využívajú aj verejne dostupné zdroje, ako sú hydrometeorologické aplikácie, sociálne siete či napríklad služba Google Street View. Ide o snímky okolia na Google mapách. Príkladom použitia tejto služby je prípad z vlaňajška, kedy si chcel majiteľ domu z poistenia zodpovednosti stavebnej firmy uplatniť poškodenie základov a obvodového múra rodinného domu vplyvom stavebných prác na vedľajšom pozemku. „Porovnaním fotiek na Google Street View sme zistili, že jeho stavba bola poškodená už pred začatím stavebných prác u suseda. Pravdepodobne išlo o dlhodobý vplyv dažďovej vody, ktorý podmýval základy budovy,“ uvádza koordinátor špeciálnych činností v Allianz Vojtech Kosík. Majiteľ nemal vlastné poistenie nehnuteľnosti.
Ľudia často zneužívajú aj iné živelné katastrofy a nahlasujú škody, ktoré im tieto udalosti nespôsobili. Príkladom je vlaňajšie zemetrasenie na východe Slovenska. Niektorí tamojší obyvatelia sa pokúšali uplatniť si staršie škody na svojej nehnuteľnosti. Najčastejšie takto hlásili popraskané múry, poškodené základy nehnuteľností a strešné konštrukcie, poškodenie omietok v interiéri aj na fasádach budov, poškodenie rámov dverí, zasklenia a tiež poškodenie kotlov či elektrického vedenia a kanalizácie.
Poisťovne majú k dispozícii aj programy, ktoré z klientovej reči zvládnu vyhodnotiť, či klame.
Dodatočné uzatvorenie PZP
Podľa H. Kanderkovej napríklad v rámci poistenia motorových vozidiel vymizli v minulosti časté podvody založené na odcudzených vozidlách. Naopak, zvyšuje sa počet pokusov o dodatočné uzatvorenie povinného zmluvného poistenia (PZP). „Vinníci, ktorí zapríčinili škodu na inom vozidle, sa snažili uzavrieť si poistenie PZP v našej poisťovni dodatočne. V minulom roku sme dokonca identifikovali organizované skupiny operujúce v motorovom poistení, ktoré migrujú a participujú v rámci celého poistného trhu,“ tvrdí hovorkyňa poisťovne Generali Katarína Ondra.
Mnoho majiteľov totiž ignoruje zákonnú povinnosť mať PZP. Pokuta je totiž na veľmi nízkej úrovni, čo nemá odstrašujúci účinok, alebo ju úrady od motoristov jednoducho nedokážu vymáhať. Štát pritom o probléme vie a čakalo sa, že to vyrieši v novele zákona o PZP, v ktorej sa ide prispôsobiť novej eurosmernici. Tento bod sa nakoniec v legislatíve neobjavil. Podľa odhadov je v súčasnosti bez poistky zhruba deväť percent vozidiel. Množstvo z nich sa ale nepohybuje po ceste. Ide napríklad o staršie autá, ktoré majú ľudia natrvalo odstavené.
Poisťovací podvod je pritom trestný čin, za ktorý hrozí sadzba od 8 do 15 rokov. Poisťovne väčšinu prípadov ukončia nevyplatením poistného a zrušením zmluvy. Na polícii končí len zlomok odhalených prípadov. Allianz napríklad vlani potvrdil 3 710 podozrení, z toho je rozpracovaných len 13 trestných oznámení. Iné poisťovne tieto čísla ani nezverejňujú. Hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová tvrdí, že vlani v poisťovni došlo k nárastu počtu trestných oznámení.
Poisťovne tvrdia, že ich cieľom nie je podať trestné oznámenie za každú cenu, ale chrániť finančné prostriedky, ktoré klient požaduje neoprávnene alebo podvodne.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: