Už to nie je len vojak na zahraničnej misii, ktorý sa do zaľúbil do ženy cez internet či dedičstvo od nigérijského princa. Podvodníci hľadajú stále nové možnosti, ako môžu obrať ľudí o peniaze.

Revolut vo svojej prvej správe o finančnej kriminalite konštatuje, že fenomén podvodov vlani výrazne narástol a zároveň spôsoby podvodníkov prešli zmenami. Tí vylepšujú svoje techniky zamerané na získavanie citlivých údajov o účtoch a osobných informácií s cieľom finančného zisku. Podvodníci vo finančnom odvetví na oklamanie obetí využívajú sofistikované taktiky, ako sú falošné webové stránky, zdĺhavé platobné postupy ako aj útoky vo forme sociálneho inžinierstva.

Len samotný systém Revolutu dokázal vlani uchrániť klientom pred podvodníkmi viac ako 550 miliónov eur. Slovensko je na tom ešte relatívne dobre. V porovnaní s ostatnými krajinami Európy zaznamenalo jeden z najnižších počtov podvodov. Pri prepočte počtu obetí a tisíc zákazníkov sa Slovensko umiestnilo na 24. mieste.

Medzi podvodmi dominuje zneužitie platobnej karty. To predstavuje až 98 % všetkých podvodov. Medzi bežné praktiky patria napríklad phishingové útoky. Podľa Revolutu sa možno proti nim brániť jednorazovými virtuálnymi kartami, ktoré možno použiť len raz.

Na druhom mieste sa umiestnili fyzické krádeže. Hoci sa týkali len jedného percenta obetí, mali na svedomí až 39 % všetkých strát, ktoré plynuli z neautorizovaných podvodov. Podľa Revolutu zločinci dnes operujú v štruktúrovaných sieťach, ktoré dokážu sledovať, ako ľudia používajú telefón, a pozornými technikami zachytávajú ich prístupové kódy. Na zníženie rizika je potrebné, aby klienti pri zadávaní PIN kód dávali pozor na okolie a neukladali si prihlasovacie údaje do telefónu.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: