Majitelia niektorých malých elektrických vozidiel musia mať od augusta tohto roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Keď ho poisťovne začali predávať, v podmienkach sa uvádzala povinnosť mať vodičský preukaz. Niektorí klienti sa preto na ne začali obracať s otázkou, či na elektrokolobežku či elektrickú trojkolku potrebujú vodičák. Ako sa ukazuje, aj v rámci týchto pravidiel je legislatíva nejasná. Tie elektrokolobežky, ktoré podľa zákona môžu jazdiť po ceste, nepotrebujú poistenie. Ide hlavne o tie, ktorých rýchlosť je najviac 25 kilometrov za hodinu. Avšak, legislatíva už nepozná elektrokolobežku, ktorá je rýchlejšia. Polícia naznačuje, že na niektoré by sa mohla vzťahovať povinnosť mať vodičák.
Definíciu elektrickej kolobežky pritom upravuje vyhláška ministerstva dopravy. Podľa nej je to kolobežka s pomocným motorčekom, ktorá nemá sedadlo a dosahuje maximálnu rýchlosť 25 kilometrov za hodinu. Jej používateľ sa tak stáva vodičom nemotorového vozidla, na ktoré nepotrebuje vodičský preukaz.
Niektoré poisťovne a zdroje pre Finsider povedali, že na verejných komunikáciách by sa mali pohybovať len pomalšie kolobežky. Ak ich rýchlosť prevyšuje 25 kilometrov za hodinu, alebo majú viac ako 25 kilogramov a rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu, potrebujú povinné poistenie. Legislatíva v skutočnosti takúto kolobežku nepozná. Ani samotná polícia na to nemá jasnú odpoveď. „Je potrebné skúmať, do akej kategórie je kolobežka s pomocným motorčekom zaradená, a následne nato bude možné určiť potrebné vodičské oprávnenie a s tým spojené povinnosti vodiča,“ tvrdí hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Martina Sláviková.
PZP nerieši kategóriu vozidiel
Ministerstvo financií uvádza, že zákon o PZP nerieši kategóriu samotných vozidiel, alebo ich rozdelenie. „PZP by malo platiť na všetky vozidlá, ktoré majú konštrukčnú rýchlosť vyššiu ako 25 kilometrov za hodinu, alebo sú ťažšie ako 25 kilogramov – s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou 14 kilometrov za hodinu. Samozrejme, že na kolobežky, ktoré neprekračujú dané parametre, vodičské oprávnenie netreba. Kto a ako môže jazdiť na daných dopravných prostriedkoch rovnako nespadá do kompetencie ministerstvo financií,“ tvrdí ministerstvo.
Niektoré malé elektrické vozidlá môžu podľa legislatívy patriť napríklad do vodičskej skupiny AM. Ide o elektrické dvoj- a troj-kolesové vozidlá, ktorých najvyššia konštrukčná rýchlosť je na úrovni od 25 do 45 kilometrov za hodinu a ich najväčší čistý výkon v tomto prípade nemôže byť väčší ako štyri kilowatty (kW). Do tejto kategórie ešte môže patriť ľahká elektrická štvorkolka, ktorej rýchlosť je od 25 do 45 kilometrov za hodinu a nemôže mať viac ako 350 kilogramov. Nezapočítava sa do toho hmotnosť batérií.
Majitelia týchto vozidiel potrebovali PZP či vodičský preukaz už pred zmenami v zákone. Minimálny vek na udelenie tohto vodičského oprávnenia je 15 rokov. Ide napríklad o niektoré elektrické chopper kolobežky. Podľa slovenskej legislatívy patria do kategórie L, majitelia ich musia registrovať ako motocykel či trojkolku a mať vodičský preukaz na skupinu AM. Podmienky spĺňajú aj niektoré rýchle mopedy s maximálnou rýchlosťou od 25 do 45 kilometrov za hodinu. Podľa legislatívy patria do kategórie L1e, majiteľ ich musí registrovať a vybaviť evidenčným číslom vozidla. Už pred zmenami museli mať podobné vozidlá aj PZP a ich používateľ vodičský preukaz skupiny AM.
Na poistenom vozidle môže jazdiť len dospelá osoba
V podmienkach poisťovní sa objavili aj vekové hranice. Napríklad Allianz -Slovenská poisťovňa rozšírila svoj existujúci produkt povinného poistenia na klasické vozidlá, do ktorého pridala novú kategóriu. Pre uzatvorenie poistenia bude potrebné predložiť požadované údaje, no zároveň si môže malé e-vozidlo poistiť len osoba staršia ako 18 rokov. „V každom prípade na poistenom vozidle, vrátane elektrokolobežky, môže jazdiť len osoba, ktorá má minimálne 18 rokov,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Helena Kanderková.
Aj samotná legislatíva hovorí o vekovej hranici. Napríklad takzvané samovyvažovacie vozidlo, ktorým je napríklad kolobežka s pomocným motorčekom, segway či jednokolka, smie podľa zákona na ceste viesť len osoba staršia ako 15 rokov. Výnimkou sú cestičky pre cyklistov, poľné a lesné cesty či obytné zóny. Niektoré z týchto vozidiel musí mať od augusta aj povinné poistenie, takže vodič by mal mať vždy viac ako 18 rokov.
Povinná poistka na nový druh vozidiel pritom funguje ako pri klasických vozidlách. To znamená, že je viazaná na vozidlo, nie na vodiča. „Pri prevádzke tuzemského motorového vozidla vodič povinný mať pri sebe zelenú kartu, ktorú je povinný na výzvu príslušníka policajného zboru predložiť. Policajný zbor vykonáva kontrolu týchto dokladov v zmysle dikcie zákona a teda kontroluje zelenú kartu vydanú na vozidlo, nie na vodiča,“ potvrdzuje M. Sláviková.
Na vozidle tak môže jazdiť aj niekto iný ako majiteľ. Problém môže nastať v prípade, že na to nespĺňa podmienky. Ak vtedy nastane škoda, poisťovňa ju spravidla uhradí, ale následne si môže uplatniť regresný nárok voči vinníkovi. To znamená, že to bude musieť zaplatiť z vlastných peňazí.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: