Čoraz viac penzistov jazdí na špeciálnych elektrických vozidlách, ktoré sú určené pre seniorov. Jednomiestne trojkolky či štvorkolky sú prispôsobené seniorom a uľahčujú im pohyb po meste či dedine. Väčšina týchto vozidiel pre dôchodcov po novom potrebuje povinné zmluvné poistenie (PZP). Patria totiž do rovnakej kategórie vozidiel ako silné elektrické kolobežky.
Na rozdiel od vozidiel pre seniorov povinnú poistku nepotrebujú invalidné vozíky „Dôchodcovia a telesne postihnutí používatelia takýchto elektrických vozíkov sa nemusia obávať, že si nesplnili svoju zákonnú povinnosť. Vozidlá, ktoré sú určené pre nich, sú z povinnosti celkovo vylúčené bez ohľadu na to, akou rýchlosťou sa pohybujú alebo akú majú hmotnosť,“ tvrdí senior analytik spoločnosti Brokeria Ivan Kahanec.
Riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor zdôrazňuje, že výnimku zo zákona majú invalidné vozíky výlučne používané osobou s telesným postihnutím. „To v prípade väčšiny seniorských vozíkov neplatí. Samotný dôchodca by musel byť osobou s telesným postihnutím, a takýto vozík by sám musel aj viesť,“ uviedol Š. Fajnor.
Ak dôchodca nie je zároveň invalidom, jeho elektrické vozidlo musí mať PZP za predpokladu, že jeho jeho rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu, alebo je vyššia ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň hmotnosť tohto vozidla presahuje 25 kilogramov. Väčšina seniorských vozidiel síce dosahuje maximálnu rýchlosť do 25 kilometrov za hodinu, ale ich váha je výrazne vyššia ako 25 kilogramov. Preto musia mať aj poistku.
PZP na vozík pre dôchodcu či invalida
Zákon podľa I. Kahanca síce neobsahuje presnú definíciu invalidného vozíka, ale je niekoľko možností, ako si dôchodcovia potvrdia, že sa na nich povinnosť nevzťahuje. „Najľahší spôsob je, že si skontrolujú maximálnu konštrukčnú rýchlosť vozíka. Tá spravidla nepresahuje 14 kilometrov za hodinu, čo automaticky znamená, že sa na nich povinnosť nevzťahuje. Ak by bola vyššia a aj jeho hmotnosť by bola cez 25 kilogramov, čiže by spĺňal definíciu motorového vozidla v zmysle zákona o PZP, v takom prípade bude kľúčové určenie vozíka. U predajcu alebo výrobcu si vedia overiť, či je ich vozík klasifikovaný ako zdravotnícka pomôcka v zmysle európskej legislatívy,“ vysvetľuje I. Kahanec.
Dôležitou podmienkou je, či má penzista používajúci invalidný vozík aj preukaz osoby s ťažkým zdravotným postihnutím (ŤZP). Nie každý dôchodca je totiž automaticky invalid. Rozhoduje o tom posudkový lekár, ktorý musí určiť po posúdení lekárskych nálezov mieru funkčnej poruchy najmenej 50 percent. Dôchodca vtedy splní podmienku na vyhotovenie preukazu osoby s ŤZP.
Pokutu môže dostať aj dôchodca
PZP musia mať od augusta elektrické vozidlá ako elektrokolobežky, elektrické golfové vozíky, trojkolky a štvorkolky, segwaye či hoverboardy. O tom, či ich majitelia potrebujú poistenie, rozhoduje niekoľko faktorov.
Musí ísť o malé elektrické vozidlo s vlastným mechanickým pohonom. Povinnosť sa tak nevzťahuje napríklad na elektrobicykle, keďže elektrický pohon je pri nich doplnkový a jeho úlohou je len pomáhať pri šliapaní. Ďalším dôležitým parametrom je prevádzková hmotnosť, čo je hmotnosť vozidla bez vodiča. Zákon hovorí aj o konštrukčnej rýchlosti. Ide o takú, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu. Zároveň je to rýchlosť, pri ktorej sa elektrický motor automaticky vypne a nedokáže ju prekročiť.
Ak niekto musí mať PZP a neuzatvorí si ho, hrozí mu pokuta. Bez ohľadu na to, či ide o vozidlo pre seniora alebo elektrokolobežku, hrozí za jazdu bez poistky pokuta od 50 eur do 5 000 eur.
Problém môžu mať aj majitelia niektorých elektrických vozidiel, ktorí s nimi budú prechádzať cez hranice. Aj keď európska smernica udáva jednotné pravidlá, krajiny Európskej únie si ich môžu nastaviť aj inak. Pri vycestovaní do zahraničia si preto musia majitelia vždy overiť požiadavky jednotlivých krajín na ich prevádzku a tiež aj prípadnú potrebu poistenia zodpovednosti.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: