Globálne predaje nových osobných vozidiel by mali podľa S&P Global Mobility v roku 2025 mierne vzrásť o 1,7 %, na 89,6 milióna kusov. Záujem spotrebiteľov zostane nevyvážený najmä pre pretrvávajúce vysoké ceny, nestabilné úrokové sadzby a obavy z pomalšieho rozširovania elektromobilov mimo Číny.

S&P Global Mobility upozorňuje aj na neistotu, ktorú prináša nová administratíva v USA. Zvolený prezident Donald Trump plánuje zaviesť univerzálne clá, čo môže ovplyvniť dopyt a medzinárodný obchod. V Európe sa v roku 2025 očakáva takmer stagnácia na hranici 15 miliónov predaných áut, najmä v dôsledku prísnych emisných pravidiel, doznievajúcich dotácií na elektromobily a politických neistôt v Nemecku a Francúzsku. V pevninskej Číne sa odhaduje rast až o 3 %, pričom dopyt podporia najmä podporné programy na nákup elektrických vozidiel a daňové výnimky.

„Rok 2025 sa rysuje ako mimoriadne náročný pre automobilový priemysel, keďže kľúčové regionálne faktory dopytu obmedzujú potenciál a nová administratíva v USA prináša dodatočnú neistotu hneď od prvého dňa,“ povedal Colin Couchman zo S&P Global Mobility.

V Spojených štátoch by trh mohol mierne posilniť na 16,2 milióna predaných kusov, no bude čeliť ťažkostiam s dostupnosťou a cenou nových vozidiel. „Rok 2025 prináša pre automobilový priemysel rôznorodé príležitosti a neistotu, keďže nastupuje nová vláda a začínajú sa uplatňovať nové politické návrhy,“ povedal Chris Hopson, manažér prognóz predaja ľahkých vozidiel v Severnej Amerike pre S&P Global Mobility.

Výroba osobných áut by podľa odhadov mala v roku 2025 celosvetovo klesnúť o 0,4 %, na 88,7 milióna kusov. Na vine sú očakávané obchodné obmedzenia, neisté dodávky komponentov a prehlbujúca sa snaha automobiliek optimalizovať zásoby. Napriek týmto prekážkam zostáva trh s elektromobilmi jedným z kľúčových motorov rastu a S&P Global Mobility predpokladá, že v roku 2025 vzrastie globálny podiel batériových elektromobilov na 16,7 %.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: