Spoločnosť Tesla, ktorá dlhé roky dominovala trhu s elektrickými vozidlami, sa v roku 2025 dostáva do zložitej situácie. Jej predaje výrazne klesajú v Európe aj v Číne a navyše čelí posilňujúcej konkurencii etablovaných automobiliek či rýchlo rastúcich nováčikov. Práve to podkopáva dôveru investorov, ktorí sa začínajú obávať ďalšieho smerovania značky. Upoznornila na to Saxo Bank.

Najviac pozornosti sa sústreďuje na starý kontinent. V Nemecku sa predaje znížili až o 59 percent, vo Francúzsku o 63 percent a pokles o 8 percent eviduje aj Spojené kráľovstvo. Zatiaľ čo Tesle klesá trhový podiel, európsky dopyt po elektromobiloch celkovo rastie a ťažia z neho konkurenti ako Volkswagen či BMW.

Čínske trhy vykázali podobne nepriaznivý vývoj: predaje Tesly klesli o 11,5 percenta, pričom domáci rival BYD rástol o 48 percent. Hlavným dôvodom sú nielen priaznivejšie ceny a pokrok v umelej inteligencii, ale aj regulačné obmedzenia, ktoré Tesle bránia naplno uviesť autonómne riadenie.

Ani na domácom trhu v USA nie je situácia ružová. Predaje v Kalifornii, kde bola Tesla tradične silná, od minulého roka klesali niekoľko kvartálov po sebe. Do popredia sa dostáva konkurencia v podobe elektrických modelov od Fordu či GM, ktoré oslovujú zákazníkov aj vďaka Muskovej politickej angažovanosti.

Tieto faktory umocňuje klesajúca dôvera investorov. „Investori sú čoraz viac znepokojení z Muskovej roztrieštenej pozornosti – balansuje medzi vedúcimi pozíciami v Tesle, SpaceX, Neuralinku a teraz aj vo svojej kontroverznej vládnej funkcii v Trumpovej administratíve. Niektorí tak nepovažujú Muska za výhodu, ale za rizikový faktor, pretože trhová valuácia Tesly zostáva extrémne vysoká v porovnaní s tradičnými automobilkami,“ hovorí Jacob Falkencrone, vedúci investičnej stratégie Saxo Bank.

Analytici zdôrazňujú, že ak sa Tesla chce vrátiť na vrchol, musí zmeniť vnímanie značky medzi zákazníkmi i investormi. „Najväčšou výzvou Tesly v roku 2025 nie je technológia – ale vnímanie. Politická záťaž Elona Muska teraz negatívne ovplyvňuje predaje, lojalitu zákazníkov aj dôveru investorov,“ vraví J. Falkencrone. Nasledujúcich šesť až 12 mesiacov podľa neho rozhodne o tom, či si Tesla znovu získa svoju dominanciu, alebo zaostane ešte viac za rýchlo sa rozvíjajúcimi konkurentmi.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: