Ak chce motorista svoje vozidlo poistiť na takú sumu, aby si za ňu mohol v prípade totálnej škody kúpiť nové auto, musí mať uzatvorené havarijné poistenie a GAP poistenie. Kombinácia týchto produktov zabezpečí, že ak by bolo vozidlo úplne zničené pri nehode, alebo ho niekto ukradne, majiteľ z poistky dostane toľko, koľko za auto pôvodne zaplatil. Pri poškodení je poistné plnenie pomerne plynulé, keďže je pri ňom spravidla jasná príčina aj následok. O niečo komplikovanejšie je to pri krádeži. Pri nej totiž priebeh poistnej udalosti závisí od vyšetrovania polície.
Poisťovne sa zhodujú v tom, že v prvom rade treba odcudzenie vozidla nahlásiť polícii a poisťovni. Najrýchlejšie to majiteľ urobí online. „K hláseniu je potrebné priložiť kópiu technického preukazu vozidla, všetky kľúče a ovládače od vozidla a od zabezpečovacích zariadení dodané výrobcom. V prípade krádeže je potrebné privolať políciu a poisťovni následne predložiť potvrdenie o nahlásení odcudzenia vozidla a vyhlásenie o okolnostiach krádeže. Pre uzatvorenie škody je potrebné aj potvrdenie polície o prerušení alebo zastavení konania,“ vysvetľuje hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková.
Union poisťovňa ešte uvádza, že je potrebné predložiť napríklad aj doklady o vyradení vozidla z evidencie. Poisťovňa Kooperativa zase spomína protokol o technickej (STK) a emisnej kontrole (EK). V prípade poistenia GAP je potrebné doručiť aj obstarávaciu faktúru ku kúpe vozidla. Pri tomto produkte platí, že poisťovňa môže požadovať oznámenie o poistnom plnení z primárneho, teda havarijného poistenia. Ostatné podklady si potom poisťovňa môže vyžiadať od poisťovne, ktorá škodu riešila z havarijného poistenia. GAP a havarijné poistenie totiž môžu byť uzatvorené v rôznych poisťovniach.
Peniaze až po skončení vyšetrovania
O tom, kedy sa majiteľ vozidla dostane k peniazom z poistenia, rozhoduje priebeh vyšetrovania. H. Kanderková z Allianzu hovorí, že po nahlásení polícia začne proces šetrenia. Zahŕňa to pátranie či vypočúvanie svedkov. Ak polícia vozidlo nenájde, urobila už všetko, čo jej káže zákon a na ďalšie úkony sa už nechystá, proces preruší. Poisťovňa potom podľa jej slov klientovi vyplatí poistné plnenie podľa poistných a zmluvných podmienok.
Aj Union upozorňuje, že plnenie je možné poskytnúť až po ukončení šetrenia a predloženia uvedených podkladov. „Doba ukončenia likvidácie závisí hlavne od ukončenia vyšetrovania polície. Poisťovateľ nevie dopredu odhadnúť dobu riešenia. Je to individuálne a v závislosti od prebiehajúcich úkonov polície,“ uvádza hovorkyňa Unionu Beáta Dupaľová Ksenzsighová. Rovnako to funguje aj v českej poisťovni Pillow, podľa ktorej sa peniaze po ukončení šetrenia vyplácajú do dvoch dní.

Podľa skúseností poisťovne Wüstenrot trvá vyšetrovanie krádeže vozidla zhruba jeden až dva mesiace. Aj hovorkyňa poisťovne Zuzana Zúbeková hovorí, že plnenie môže majiteľ dostať až po prerušení či ukončení vyšetrovania. „Pri poistení GAP je vyplatenie poistného plnenia otázkou niekoľkých týždňov. Ak neexistujú v konkrétnom prípade odôvodnené podozrenia, klientovi je poistné plnenie z GAP vyplácané pomerne rýchlo,“ tvrdí.
Spomínané doklady o vyradení vozidla z evidencie sa poisťovni doručujú práve v prípade, že polícia vozidlo nakoniec nenájde. „Pre ukončenie a vyriešenie poistnej udalosti po jej prešetrení je nevyhnutné doručiť do poisťovne uznesenie o ukončení, resp. prerušení šetrenia zo strany polície a potvrdenie o vyradení vozidla z evidencie motorových vozidiel, resp. vyznačenie blokácie vozidla do technického preukazu,“ pripomína hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová.
Čo ak sa vozidlo neskôr nájde?
Môže nastať aj situácia, že polícia síce vozidlo hneď nenájde a poisťovňa majiteľovi vyplatí peniaze, ale o nejaký čas bude auto vypátrané. Poisťovne v tomto prípade postupujú rôzne, no v konečnom dôsledku bude musieť majiteľ minimálne časť peňazí z poistky vrátiť. „Klient je povinný najneskôr do 7 kalendárnych dní od zistenia uvedenej skutočnosti oznámiť nájdenie poisteného vozidla poisťovni. Ak bolo poistné plnenie vyplatené a nájdené vozidlo je nepoškodené, je poistený povinný na základe výzvy poisťovne v lehote do 30 dní od doručenia výzvy previesť vlastnícke právo k poistenému vozidlu na poisťovateľa alebo po uplynutí lehoty bezodkladne vrátiť poisťovateľovi celé poistné plnenie,“ vysvetľuje S. Nosková Illášová.
Inak k tomu pristupuje Allianz. „Majiteľ je povinný ponechať vozidlo poisťovni až do svojho rozhodnutia, či si ponechá nájdené vozidlo alebo vyplatené poistné plnenie. Nesmie ho teda prevziať, či už od polície, alebo od inej fyzickej alebo právnickej osoby. Svoje rozhodnutie oznámi poisťovni písomne. Klient si môže vozidlo odkúpiť späť, poisťovňa zabezpečí ocenenie aktuálnej hodnoty vozidla v stave, v akom sa našlo. Klient uhradí túto sumu poisťovni a môže si vozidlo ponechať. Druhou možnosťou je, že ak klient vozidlo nechce, ostane poisťovni, ktorá ho buď predá alebo ponúkne do aukcie,“ uvádza H. Kanderková.
Wüstenrot zase tvrdí, že v takomto prípade žiada vyplatené poistné plnenie späť, keďže dôvod jeho vyplatenia dodatočne odpadol. „V takýchto prípadoch je však bežné, že vozidlo je po nájdení poškodené. Preto sa klientovi vypláca poistné plnenie za opravu poškodení súvisiacich s odcudzením vozidla,“ pripomína Z. Zúbeková. V poisťovni Pillow si klient buď ponechá vyplatené poistné plnenie, poisťovňa vozidlo predá a výťažok si nechá, alebo si klient ponechá nájdené vozidlo a vráti poistné plnenie. Pokiaľ by bolo vozidlo zlodejom poškodené, poisťovňa môže z poistky zaplatiť klientovi opravu.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: