Finfluenceri, teda influenceri so zameraním na finančné rady, získavajú na sociálnych sieťach čoraz väčší vplyv. Vytvárajú si vzťah s publikom, často ukazujú úspešný životný štýl a ponúkajú jednoduché investičné „riešenia.“ Nie všetci sú odborníci a niektoré ich rady môžu byť nesprávne, rizikové alebo motivované skrytými záujmami. Upozornila na to Národná banka Slovenska (NBS). Finančné rozhodnutia by mali byť podľa NBS založené na dôveryhodných informáciách, nie na tlaku alebo emóciách.

Centrálna banka tvrdí, že nie všetci majú odborné znalosti. Mnohí sa len prezentujú ako finanční experti a ich rady môžu byť nesprávne alebo zavádzajúce. Rady tiež nemusia byť pre ľudí vhodné. „Každý investor má iné potreby a ciele. To, čo funguje pre peňaženku jedného, nemusí fungovať pre druhého,“ tvrdí NBS. Za radami môžu byť aj skryté záujmy. Napríklad propagácia produktov môže byť motivovaná ziskom finfluencera a nie výhodnosťou ponúkaného produktu.

V neposlednom rade pri nich podľa NBS existuje riziko podvodu. „Sľuby rýchlych ziskov môžu znamenať podvodné schémy. Napríklad môžu cielene propagovať manipulácie trhu s cieľom zarobiť na umelom navýšení ceny. Tieto manipulácie vás môžu pripraviť o peniaze,“ vysvetľuje centrálna banka. Rizikom je aj takzvaný deepfake obsah. Ide o digitálne vytvorené príspevky, ktoré môžu zneužívať mená známych osobností.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: