Obdobie od začiatku minulého roka nie je pre spoločnosti, ktoré chcú získať peniaze vstupom na burzu, úplne ideálne. Vo svete pribúdajú riziká v podobe vojny, vysokej inflácie či zvyšovania úrokových sadzieb, takže firmy v tejto oblasti stále vyčkávajú. Nájde sa však aj pár výnimiek, ako napríklad britský dizajnér čipov Arm, ktorý na burzu vstúpil pred pár týždňami. K nemu sa teraz pridáva nemecký výrobca šľapiek a sandálov Birkenstock.

Spoločnosť je zaujímavá tým, že funguje už približne 250 rokov a na trhu má veľmi dobré postavenie. Birkenstock takmer celú svoju výrobu realizuje doma v Nemecku vo vysokej kvalite, čo je v súlade aktuálnym trendom udržateľnosti. Kedysi boli považované ich výrobky za vyslovene nevkusné a vďaka ich pohodlnosti si ich obľúbilo aj hnutie hippies v USA. Doba sa ale mení, módne výstrelky často rýchlo prichádzajú, ale aj odchádzajú a čoraz viac si ľudia najmä v poslednej dobe radi priplatia za kvalitné a pohodlné výrobky, ktoré sú vyrábané osvedčenými postupmi a idú opačnou cestou ako fast fashion.

Birkenstock okrem pohodlia prináša aj ďalší benefit, ktorým je, že obuv je veľmi dobrá aj zo zdravotného hľadiska. Birkenstocku pomohol aj covid, kedy ľudia boli doma a nakupovali pohodlné oblečenie a obuv. Podľa rôznych zdrojov sú zákazníci firmy napriek vysokým cenám výrobkov verní tejto značke a hovorí sa, že keď ju raz vyskúšate, kúpite si ju aj v budúcnosti. Reklamu na šlapky od Birkenstocku urobila aj herečka Margot Robbie v rámci filmu Barbie.

Birkenstock chce podľa zverejnených dokumentov vstupom na burzu získať peniaze na splatenie svojho dlhu a na ďalšiu expanziu. Firma predáva svoje produkty prostredníctvom vlastných obchodov, ale aj partnerov. Časť z peňazí chce údajne použiť práve aj na rozšírenie vlastného predaja. Pre firmu sú najdôležitejšie trhy USA a Európa, do budúcna ale plánuje expandovať aj do Ázie. Väčšinu tržieb má z piatich druhov obuvi, ktorú plánuje každým rokom aktualizovať v nových farbách a prevedeniach.

Birkenstocku posledné roky veľmi pekne rástli tržby, priemer je niekde okolo 20 % ročne. Významný skok nastal práve medzi rokmi 2019 a 2020, kedy sa dopyt zvýšil práve kvôli covidu. Firma si svoje silné postavenie uvedomuje a práve preto cieli pri úpise akcií vysoko. Trhová kapitalizácia by sa mala pohybovať okolo úrovne 10 miliárd USD, čo je pri tržbách vo výške 1,35 miliardy USD a zisku 200 miliónov USD za rok 2022 naozaj ambiciózne. Pokiaľ sa pozrieme na konkurenčné spoločnosti, tak aj v porovnaní s nimi je suma, ktorú chce firma získať, relatívne vysoká.

Tomáš Vranka, analytik XTB