Banky na Slovensku naďalej zatvárajú svoje pobočky. Na konci marca mali finančné domy na Slovensku spolu 1 055 pobočiek. Je ich tak najmenej od roku 2003, od kedy sú údaje o pobočkovej sieti k dispozícii. V porovnaní s vrcholom v roku 2016 už na Slovensku ubudlo celkovo 238 pobočiek.


(Inzercia)

V prvom štvrťroku banky na Slovensku zatvorili 19 pobočiek. Najviac svoju sieť zoštíhlili VÚB banka a Tatra banka. Každá z nich od konca minulého roku zatvorila 11 pracovísk. Naopak jedinou bankou, ktorá počas prvého kvartálu navýšila počet pracovísk, je Poštová banka. V porovnaní s koncom minulého roku mala v marci o tri pobočky viac. Slovenská sporiteľňa, ktorá v poslednom období zvykla výraznejšie zatvárať svoje pracoviská, tentokrát neuzatvorila ani jedno.

Hoci banky znižovali počet klientskych pracovísk aj po kríze v roku 2008, v súčasnosti je situácia iná. Po predchádzajúcej kríze totiž počet pobočiek znovu narástol. Tentokrát sa finančné domy k pôvodnému počtu pravdepodobne už nevrátia. Ich množstvo začali znižovať už pred pred vypuknutím koronakrízy. Tá následne ich plány s okresávaním siete ešte urýchlila.

Koronavírus pomohol časti klientov zvyknúť si na internet banking

Peňažné ústavy boli nútené vlani po zavedení prísnych protiepidemiologických opatrení meniť svoje procesy tak, aby mohli maximum služieb poskytovať na diaľku. Viaceré banky boli na to pripravené, keďže už mali k dispozícii systémy na vzdialené overenie klientov. Mohli tak otvárať účty či poskytovať úvery aj ľuďom, ktorých osobne nikdy nevideli. Napriek tomu banky nemali všetky produkty pripravené na to, aby ich mohli poskytovať na diaľku.

Okrem toho stále existovali ľudia, ktorí preferovali osobnú návštevu pred internet bankingom. Banky sa ich už roky snažili zvyšovaním poplatkov usmerniť k tomu, aby zmenili svoje správanie. To čo sa im nedarilo dosiahnuť zvyšovaním poplatkov, nakoniec za nich zariadila pandémia. Veľa ľudí si vďaka nej prvýkrát vyskúšalo internet banking. Banky očakávajú, že aj v pokoronavírusovom svete budú svoj účet obsluhovať radšej na diaľku. Aj vďaka tomu mohli zatvoriť viac pobočiek, ako pôvodne plánovali.

Finančné domy sa snažia, aby ľudia do pobočiek len v prípade, ak potrebujú vybaviť zložitejší produkt, alebo potrebujú poradenstvo. A očakávajú, že ak nebudú chodiť do pobočky často, budú ochotní za týmito službami cestovať aj ďalej. Pretože na každodennú obsluhu účtu môžu využívať internet a bankomaty.

Banky presúvajú pobočky do obchodných centier

Okrem rušenia pobočiek v dedinách či menších mestách banky často zatvárajú klientske pracoviská aj vo veľkých mestách. Namiesto menších pobočiek v centrách miest finančné domy radšej rozširujú svoje priestory v obchodných centrách. Tie sú často vyťaženejšie, pretože je tu veľká koncentrácia ľudí a nie je problém s parkovaním.

Pre banku predstavuje každá zatvorená pobočka úsporu nákladov. Okrem personálnych nákladov ušetria aj na budove či na strážení hotovosti. Viaceré banky v posledných rokoch pritom niektoré pobočky pretvorili na bezhotovostné. Na jednej strane pre klientov zostanú k dispozícii bankové služby, na druhej strane banky ušetria na manipulácii s hotovosťou. Zákazníci síce môže využiť bankomaty na vkladanie i vyberanie hotovosti, no sú ochudobnení napríklad o zmenáreň. UniCredit Bank zase vlani časť pobočiek prenechala finančným agentom.

To že sa banky snažia šetriť, vidno aj na znižovaní počtu zamestnancov. Podľa údajov Národnej banky Slovenska mali komerčné banky na konci marca spolu 18 400 zamestnancov. V porovnaní s koncom minulého roku ich je o 180 menej. Za rok pritom banky počet zamestnancov znížili o 774. Naposledy mali banky menej pracovníkov v roku 2011, keď vyvrcholilo znižovaniu počtu zamestnancov po finančnej kríze.