Cesta na letnú dovolenku je často spojená aj s dlhým čakaním na letisku či meškaním letov. V prípade dlhších oneskorení majú cestujúci nárok na odškodnenie pri meškaní letu. To však nedostanú automaticky, ale musia si ho vypýtať.


(Inzercia)

Spotrebiteľská organizácia dTest upozorňuje, že cestujúci majú v prípade zásadných komplikácií nárok na občerstvenie, ubytovanie a prípadne aj odškodnenie. Tieto nároky in však vznikajú iba v presne vymedzených prípadoch.

Podľa európskeho nariadenia majú cestujúci nárok na kompenzáciu za zrušený alebo oneskorený let len pri letoch z letísk v EÚ, alebo pri letoch do EÚ s leteckým dopravcom z EÚ. Ak letíte zo Slovenska do Turecka, spadáte pod ochranu tohto nariadenia. Ak však naspäť letíte s tureckou spoločnosťou, tieto nároky neplatia a musíte sa riadiť podmienkami konkrétneho dopravcu.

Pri zrušení letu máte nárok na vrátenie peňazí za neuskutočnenú cestu alebo jej časť. „Ak ste boli o zrušení letu informovaní menej ako 14 dní pred uskutočnením letu, máte tiež nárok na finančnú kompenzáciu, ktorej výška sa pohybuje v rozmedzí 250 až 600 eur na osobu v závislosti od vzdialenosti medzi letiskami,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Nárok na finančné odškodnenie však nevzniká pri zrušení letu z dôvodu mimoriadnych okolností, ako sú nepriaznivé počasie, štrajky či politická situácia.

Okrem vrátenia peňazí môžete požiadať o presmerovanie do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok. V tomto prípade nemáte nárok na vrátenie peňazí, ale môžete požadovať náhrady, ak ste neboli informovaní o zrušení letu viac ako 14 dní vopred. Ak dorazíte do destinácie s náhradným spojom maximálne o 2 až 4 hodiny neskôr oproti pôvodnému plánu (podľa dĺžky letu), môže vám prepravca znížiť odškodnenie o 50 %. „Popri spomínaných nárokoch máte nárok aj na stravu a občerstvenie v rozsahu primeranom dĺžke čakania,“ hovorí E. Hekšová. Ak musíte čakať na ďalší let do nasledujúceho dňa, máte nárok na ubytovanie.

Odškodnenie pri meškaní letu

Ak prídete do cieľovej destinácie s viac ako trojhodinovým oneskorením, máte právo na odškodnenie za rovnakých podmienok ako pri zrušení letu. Bezplatnú stravu a občerstvenie môžete požadovať v prípade oneskorenia:

  • 2 hodiny a viac pri letoch do 1 500 km,
  • 3 hodiny a viac pri letoch v rámci EÚ dlhších ako 1 500 km,
  • 3 hodiny a viac pri ostatných letoch od 1 500 km do 3 500 km,
  • 4 hodiny a viac pri všetkých ostatných letoch.

Ak je let oneskorený o deň alebo viac, máte právo na bezplatné ubytovanie v hoteli.

Pri preprave môže dôjsť k poškodeniu, strate alebo oneskoreniu batožiny. Letecký dopravca je zodpovedný za náhradu až do výšky približne 1 300 eur. Poškodenú batožinu reklamujte na letisku, najneskôr však do 7 dní. „O poškodení si nechajte spísať protokol, do ktorého uvediete aj informácie týkajúce sa kúpnej ceny či o tom, ako je batožina stará,“ upozorňuje E. Hekšová.

Ak vaša batožina chýba, oznámte to hneď na letisku. „Rovnako máte nárok na preplatenie vecí osobnej potreby, ktoré ste si museli nevyhnutne kúpiť v destinácii počas čakania na batožinu,“ dodala E. Hekšová z dTestu.

Aké odškodnenie pri meškaní letu dostanete, ak lietadlo na prílete mešká viac ako tri hodiny:

VzdialenosťVýška odškodnenia (€)
1 500 km a menej250
nad 1 500 km v EÚ a všetky ostatné lety od 1 500 do 3 500 km400
nad 3 500 km600
Zdroj: Európska komisia

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: