Byť bohatým má svoje výhody. Jednou z nich je možnosť využívať služby privátnych bánk. Okrem finančných domov, ktoré sa špecializujú priamo na bohatšiu klientelu, ponúkajú služby privátneho bankovníctva aj viaceré tradičné retailové banky.
Banky si dávajú na službách pre bonitnejších klientov záležať. „Klient získava v prvom rade individuálnu starostlivosť, ktorá mu zabezpečí efektívnu správu financií. Privátny bankár sa stará nielen o financie a majetok klienta, ale ide o poskytovanie komplexnej starostlivosti. Od investičného poradenstva cez transakčné bankovníctvo až po služby Concierge, vďaka ktorej si môžu zabezpečiť veľa praktických vecí – od vyzdvihnutia detí zo škôlky či školy až po zabezpečenie vstupeniek na koncerty či športové zápasy a aj na už vypredané podujatia, prípadne kúpu luxusného tovaru, ktorý nie je bežne dostupný“ vysvetľuje hovorkyňa ČSOB Anna Jamborová.
Bohatí klienti majú záujem zväčša o iné služby ako tradiční retailoví zákazníci bánk. Kým pri bežných klientoch sa banky sústreďujú najmä na úverové produkty, v prípade privátnych klientov ide najmä o správu majetku. Samozrejme privátna banka ponúka klientom aj tradičné retailové produkty. Okrem toho môžu investovať aj do cenných papierov na svetových burzách. „Náš klient má tiež možnosť investovať do umenia, či iných luxusných tovarov a služieb, a tiež má možnosť obchodovať s investičným zlatom, s čím je spojená aj možnosť prenajatia si bezpečnostnej schránky v našich pobočkách ako aj prístup do 24/7 samoobslužného trezoru,“ hovorí riaditeľ odboru privátneho bankovníctva Tatra banky Marek Neckár. Banka núka aj možnosť investovať do startupových projektov či do trvalo udržateľných riešení. Jej klienti môžu využiť aj poistný či technický audit.
Privátna banka znamená diskrétnosť
Produktový špecialista Privátneho bankovníctva vo VÚB Peter Lištiak vraví, že klienti privátneho bankovníctva získajú aj ochranu vo forme anonymného, enkryptovaného označenia, ktoré poznajú len vybraní zamestnanci. Nestane sa tak, že si ktokoľvek v pobočke môže pozrieť zostatok na ich účte.
Bohatí klienti majú k dispozícii svojho privátneho bankára aj mimo štandardných otváracích hodín. Ten za nimi môže prísť aj do práce či domov. Klienti tak nemusia chodiť za ním do pobočky. „Klienti majú vyhradenú špeciálnu telefónnu linku, kde vedia vybaviť servisné úkony, prevodné príkazy ale aj pokyny na nákup alebo predaj cenných papierov,“ vraví riaditeľ Erste Private Banking Slovenskej sporiteľne Michal Orlovský. „Produktová ponuka je výrazne širšia, veľké zastúpenie majú aj produkty tretích strán. Ponúkame aj službu aktívneho riadenia portfólia, kde klient zverí svoj majetok profesionálom a tí sa starajú o jeho portfólio,“ dodal M. Orlovský.
Ani privátna banka neposkytuje všetkým zákazníkom rovnaké služby. „Šírka služieb závisí aj od objemu aktív v banke, čím je vyšší, tým je servis individualizovanejší. Už samotné investičné riešenia sú limitované vstupným objemom a pri základných objemoch sú pre časť klientov nedostupné. Dokážeme sa však veľmi kvalitne starať o všetky segmenty našich privátnych klientov vrátane ich rodín,“ hovorí riaditeľ pre privátnu klientelu UniCredit Bank Slovensko Roman Hajduk.
Od 10-tisíc po pol milióna eur
V jednotlivých finančných domoch sa líši, koľko peňazí musí klient mať, aby mohol využívať služby privátneho bankovníctva. Najnižšiu čiastku vyžaduje J&T Banka. Jej služby môžu využívať ľudia, ktorí majú k dispozícii aspoň 10-tisíc eur. V ostatných bankách to je väčšinou násobne viac. V Privatbanke musí mať klient minimálne 100-tisíc eur, Tatra banka vyžaduje pre vstup do segmentu privátneho bankovníctva aktíva minimálne vo výške 300-tisíc eur a VÚB 250-tisíc eur. „Nie je rozhodujúce, či sa jedná o voľné zdroje alebo o zdroje vo forme cenných papierov,“ hovorí P. Lištiak.
V UniCredit Bank môžu klienti získať základný servis privátneho bankovníctva už 100-tisíc eur. Individualizovanejší servis začína od sumy 300-tisíc eur.
V ČSOB vo všeobecnosti platí, že klientom privátneho bankovníctva sa môže stať fyzická osoba, ktorej objem disponibilných zdrojov pod správou ČSOB Finančnej skupiny je minimálne 200-tisíc eur. „Táto hranica sa môže znížiť v prípade, ak v klientovi vidíme reálny potenciál ďalšieho nárastu,“ tvrdí A. Jamborová.
Najvyššiu sumu vyžaduje Erste Private Banking Slovenskej sporiteľne. Kto chce využívať jej služby, musí mať finančný majetok presahujúci 500-tisíc eur. „Ide tak o voľné zdroje, ako aj o zdroje, ktoré už klient s nami zainvestoval,“ vraví M. Orlovský.