O necelý rok pribudne majiteľom elektrokolobežiek nová povinnosť. Dovtedy sa totiž musia členské štáty Európskej únie (EÚ) prispôsobiť nariadeniu, podľa ktorého majú mať povinné zmluvné poistenie (PZP) aj elektrické kolobežky. Europarlament novinku schválil ešte vlani. Dôvodom vzniku novej povinnosti má byť fakt, že v mestách stále rastie počet elektrokolobežiek a spolu s nimi stúpa aj počet dopravných nehôd, ktoré buď priamo zavinia, alebo sú ich súčasťou.
Nové nariadenie má zabezpečiť, aby poisťovne tieto škodové udalosti preplácali. Hoci majú jednotlivé krajiny ešte do januára 2024 čas na prijatie potrebnej legislatívy, na Slovensku sa zatiaľ žiaden návrh neobjavil. Aktuálne sa o ňom diskutuje medzi ministerstvami a zainteresovanými stranami. Ide najmä o poisťovne zo slovenského trhu, ktoré budú nový produkt predávať. Tie, ktoré Finsider oslovil, sa zhodujú, že prípravy na jeho zavedenie sú zatiaľ v štádiu rokovaní.
„Produkt je momentálne v štádiu analýzy a vývoja. Vychádzame pri tom z procesu príprav legislatívneho návrhu o zmene povinného zmluvného poistenia, ktorý sa zameriava práve na elektrické kolobežky,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Kooperativa Silvia Nosková Illášová.
Elektrické kolobežky nie sú evidované
Odborníci a poisťovne sa zhodujú v tom, že zatiaľ najväčším problémom je evidovanie elektrokolobežky. „Nie sú centrálne evidované a nemajú žiadne evidenčné číslo. V prípade škody môže človek na kolobežke z miesta nehody veľmi ľahko ujsť, ak na mieste nie sú napríklad svedkovia. A kto bude kontrolovať, či sú elektrokolobežky poistené alebo nie?,“ pýtal sa v archívnom rozhovore pre Finsider bývalý výkonný riaditeľ Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) Imrich Fekete.
Podľa jeho slov bude v tomto smere dôležitý názor ministerstva vnútra a polície. „Nemôžete evidovať niečo, čo nie je presne identifikovateľné. Bežné motorové vozidlo má okrem evidenčného čísla napríklad aj VIN číslo. Elektrokolobežky budú ťažko identifikovateľné, rýchlo môžu meniť majiteľa a podobne,“ vysvetľoval v rozhovore I. Fekete. Keďže stále prebiehajú rokovania a návrh zákona ešte nie je na svete, odpovede na tieto problémy poskytne až jeho finálna podoba.
Bez ohľadu na systém bude podľa kompetentných potrebné zaviesť určitú evidenciu elektrokolobežiek, na základe ktorej ich bude možné jednoznačne identifikovať. Identifikačnú úlohu môžu spĺňať aj iné čísla. Hovorkyňa poisťovne Union Kristína Baluchová hovorí napríklad o výrobných číslach, ktoré majú aj elektrické kolobežky.
V súčasnosti môže SKP kontrolovať povinné poistky pri vozidlách porovnaním databázy poistených vozidiel z poisťovní a databázy registrovaných vozidiel z polície. Vtedy vie SKP zistiť, kto je poistený a kto nie. Výnimkou sú neevidované vozidlá, pri ktorých sa vydáva len technický preukaz. Ale aj v tomto prípade sa podľa I. Feketeho smeruje k tomu, aby boli v databáze.
Pri elektrokolobežkách tiež môžu nastať problémy pri nehodách, kde škodu spôsobí jazdec na nepoistenej kolobežke. Problematické je to aj pri klasických autách, kde sa takéto škody riešia cez garančný fond SKP.
Podľa hmotnosti a rýchlosti
Riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor hovorí, že o povinnom poistení pre elektrické kolobežky sa zatiaľ veľa nevie. Podľa jeho slov je dôležité napríklad objasniť, či budú elektrokolobežky evidované, aké budú ich povinné technické parametre ako aj to, kto bude zodpovedný za spôsobenú škodu. „Jasná nie je ani samotná implementácia do slovenskej legislatívy, čo bude veľmi dôležitý faktor pre poisťovne, ako uchopiť a nastaviť samotný produkt či jeho cenotvorbu,“ tvrdí Š. Fajnor.
Podľa nariadenia sa bude povinnosť týkať všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou presahujúcou 25 kilometrov za hodinu. Povinnosť sa týka aj majiteľov kolobežky, ktorá dosiahne rýchlosť cez 14 kilometrov a zároveň váži viac ako 25 kilogramov. Výnimku z tejto povinnosti dostali len rýchle elektrobicykle, ale v niektorých štátoch Európskej únie táto povinnosť platiť bude. Má ísť napríklad o Nemecko a Francúzsko. Aj ľudia zo Slovenska, ktorí sa tam vyberú s elektrickým bicyklom, si ho budú musieť poistiť.
Podľa Š. Fajnora je pravdepodobné, že nie všetky poisťovne budú poskytovať tento typ poistenia. Istotu, že povinnú poistku pre elektrické kolobežky bude predávať, má len poisťovňa Uniqa. „Hneď ako bude definovaná právna úprava o poistení elektrokolobežiek, naše poistenie rozšírime a budeme informovať o detailoch,“ sľubuje hovorkyňa poisťovne Beata Lipšicová. Ostatné oslovené poisťovacie domy sú zdržanlivejšie. „Prispôsobíme sa požiadavkám legislatívy a dopytom trhu,“ tlmočí postoj poisťovne Generali jej hovorkyňa Katarína Ondra. Union poisťovňa zase tvrdí, že priebežne sleduje možnosti trhu a zapracováva legislatívne zmeny do svojich produktov.
Riešiť sa pritom bude aj cena. Podľa bývalého šéfa SKP by sa mala odvíjať od počtu používaných kolobežiek, frekvencie a výšky priemernej škody. „Medzi kolobežkami sú aj rozdiely napríklad v rýchlosti. Od týchto parametrov sa bude odvíjať rizikovosť tohto segmentu vozidiel. Tieto otázky sú stále predmetom diskusie,“ dodal v rozhovore.
Podľa súčasných pravidiel by mali elektrické kolobežky jazdiť na chodníku iba rýchlosťou chôdze, aby na ňom neohrozovali peších. Na ceste by mali dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky, rešpektovať značenie či svetelnú signalizáciu. Ak neohrozujú cyklistov, môžu jazdiť aj po cyklotrase.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: