Poisťovne na slovenskom trhu bežne ponúkajú havarijné poistenie aj pre elektromobily. Špecifické sú v tomto smere vozidlá značky Tesla. Tie nie je možné poistiť vo všetkých poisťovniach.

Riaditeľ divízie neživotného poistenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor pripomína, že výrobca elektromobilov zo Spojených štátov amerických na Slovensku nemá žiadne oficiálne zastúpenie automobilky ani originálny autorizovaný servis. Podľa senior analytika z Brokerie Ivana Kahanca je preto pri uzatváraní poistenia dôležité overiť si, či má poisťovňa zazmluvnený servis pre Teslu na Slovensku. „Niekoľko autoservisov na Slovensku opravuje vozidlá Tesla a spolupracuje s poisťovňami,“ tvrdí.

Aj keď Teslu nepoisťujú všetky poisťovne, ponuka pre majiteľov elektromobilov sa podľa I. Kahanca rozširuje, rovnako ako asistenčné služby špeciálne určené pre majiteľov týchto vozidiel. „Ide napríklad o riešenie situácií pri vybití batérie a nemožnosti pokračovať v jazde. V niektorých prípadoch je možné uzatvoriť poistenie online, v iných je nutná prethádzajúca konzultácia s poisťovňou,“ vysvetľuje I. Kahanec.

Finančný analytik z OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik pripomína, že väčšina poisťovní aplikuje na elektromobily rovnaký prístup ako na klasické autá, no vedie to k zvyšovaniu poistného. „Poistné pre Tesly inak všeobecne za posledné roky výrazne kleslo. Kým v roku 2019 majiteľ Tesly zaplatil za povinné zmluvné poistenie a havarijné poistenie 4 500 eur ročne, dnes je to približne 1 500 eur,“ tvrdí M. Búlik.

Havarijné poistenie na Teslu

Havarijné poistenie na Teslu v ponuke nemajú napríklad poisťovne Wüstenrot a Union. Argumentujú tým, že značka nemá oficiálny autorizovaný servis a dovoz na Slovensku. „Štandardne poisťujeme len vozidlá, ktoré majú na Slovensku autorizované zastúpenie a aj autorizovaný servis,“ uvádza hovorkyňa poisťovne Wüstenrot Zuzana Zúbeková.

V iných poisťovniach môžu mať pri poistení špecifické postupy. Allianz – Slovenská poisťovňa napríklad hovorí, že štandardne poisťuje aj vozidlá značky Tesla, ale až po individuálnom posúdení. Mesačne ich prijme do poistenia v priemere niekoľko desiatok. Výška poistného sa odvíja od hodnoty vozidla. Česká poisťovňa Pillow má zase stanovenú maximálnu poistnú sumu na úrovni 120-tisíc eur. Napríklad cena vozidla Tesla Model 3 sa pohybuje okolo 50-tisíc eur, no v ponuke sú aj drahšie druhy a modely.

Aj poisťovňa Kooperativa hovorí, že na rozdiel od bežných značiek automobilov, pri poistení Tesly je potrebné individuálne vypracovanie poistenia. „Špecifikom havarijného poistenia pre značku áut Tesla je ponuka spoluúčastí, ktoré si klient môže zvoliť. Vo všeobecnosti je vyššia ako pre bežné značky,“ vysvetľuje hovorkyňa Kooperativy Silvia Nosková Illášová. Poisťovne, ktoré predávajú havarijné poistenie na Teslu vo všeobecnosti hovoria, že podmienky poistenia sú rovnaké ako pre iné osobné vozidlá. Pri havarijnom poistení je jeden z hlavných údajov pre výpočet ceny hodnota vozidla.

havarijné poistenie na Teslu
Ilustračné foto: Depositphotos

Niektoré opravy len v zahraničí

Majitelia vozidiel značky Tesla musia počítať s tým, že niektoré opravy bude nutné absolvovať v zahraničí. Podľa M. Búlika je najbližší záručný servis dostupný v Brne a Viedni. „Na Slovensku funguje pozáručný servis tzv. Tesla Body Shop Independent, v ktorom sa robia pozáručné opravy typicky z havárií a škodových udalostí. Poisťovne preplácajú aj opravy v zahraničí, musí to však byť oprava v schválenom servise so statusom Tesla Body Shop Approved,“ tvrdí M. Búlik z OVB.

Hovorkyňa poisťovne Uniqa Beata Lipšicová vysvetľuje, že v prípade drobných poškodení karosérie či výmeny skiel je možné takýto úkon vykonať v akomkoľvek servisnom mieste, ktoré je pre daný úkon vybavené a má preškolený personál. „Väčšie poškodenie, kde už sa zasahuje do elektroinštalácie, batérie a podobne, je nutné spravidla riešiť v autorizovaných servisoch Tesla. Niektoré servisné a opravárenské práce je preto nutné vykonávať v zahraničí a v takýchto prípadoch sú servisné práce v zahraničí preplatené. Tým, že Uniqa funguje cezhranične v rámci slovenského a českého trhu, majú slovenskí majitelia elektromobilov Tesla otvorenú variantu opravy v Česku, bez toho, aby sa to považovalo za opravu v zahraničí. V iných štátoch ale môže majiteľ naraziť v zahraničnom servise na to, že servis nebude akceptovať krycí list a bude čakať, až mu dorazí poistné plnenie na účet,“ vysvetľuje B. Lipšicová.

Keďže poisťovňa Kooperativa tiež nemá zmluvný vzťah so servismi Tesla v zahraničí, odporúča klientom uhradiť faktúru priamo v servise, aby im servis ihneď vydal vozidlo. „Na žiadosť klienta je však možné zaslať poistné plnenie aj na bankový účet zahraničného servisu. Avšak, oprava vozidla v zahraničí musí byť, ešte pred jej začatím, odsúhlasená našou poisťovňou. Bežné poškodenie demontovateľných dielov dokáže opravovať väčšina našich zmluvných servisov. Zložité opravy jednotlivých technických skupín vozidla však musí opravovať servis, ktorý má na opravu daného typu vozidla certifikáciu. Naša poisťovňa má zmluvu so servisom, ktorý je nezávislým opravcom aj pre vozidlá značky Tesla,“ hovorí S. Nosková Illášová.

Pillow: Na Slovensku bude autorizovaný servis

Aj Allianz preplatí opravu vozidla v zahraničí až po predchádzajúcej konzultácii, odsúhlasení poisťovňou a v súlade s poistnými podmienkami. „Po nahlásení takejto poistnej udalosti komunikuje kompetentný likvidátor poisťovne s klientom a vysvetlí mu celý proces riešenia uplatneného nároku. Štandardne akceptujeme autorizované servisy Tesla v susedných krajinách ako napríklad Maďarsko, Rakúsko či Poľsko,“ vysvetľuje hovorkyňa poisťovne Helena Kanderková.

Poisťovňa Generali zase tvrdí, že ak klient nahlási škodu z havarijného poistenia, ktorá si vyžaduje opravu v autorizovanom servise, vie mu odporučiť, kde ho nájde v susedných krajinách. Ak klient potrebuje opraviť napríklad len poškodenú pneumatiku, Generali mu odporučí niektorý zo zmluvných servisov.

Produktový expert Pillow poisťovne Martin Podávka pre Finsider hovorí, že na Slovensku by mal tento rok pribudnúť autorizovaný servis Tesla. Potvrdzuje to aj M. Búlik, podľa ktorého na Slovensku funguje pozáručný servis Tesla Body Shop Independent, v ktorom sa robia pozáručné opravy typicky z havárií a škodových udalostí. Najväčší takýto servis žiada podľa analytika o výnimku a schválenie Approved statusu, čím by mohol realizovať aj záručné opravy.

„Do tej doby – pokiaľ klient má dohodnuté Pillow poistenie s opravou v autorizovanom servise, na základe konkrétnej situácie sa likvidátor dohodne s klientom na oprave v najbližšom zahraničnom servise (napríklad Ostrava) a Pillow zaplatí náklady na opravu v tomto servise. Klient si môže zvoliť aj opravu rozpočtom alebo opravu v neautorizovanom servise, môže to pre neho byť časovo výhodnejšie. Termíny opráv vozidiel Tesla v značkových servisoch môžu byť totiž dlhé,“ dodáva M. Podávka.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: