Majitelia silnejších elektrokolobežiek musia mať od augusta tohto roka uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Slovensko totiž muselo cez novelu zákona implementovať európsku smernicu o poistení motorových vozidiel. Dôvodom vzniku tejto povinnosti je množiaci sa počet nehôd elektrokolobežiek s chodcami či inými vozidlami. Sú obľúbené najmä v mestách, kde ich na rýchly presun využívajú napríklad aj turisti.

Na zmenu sa už pripravujú aj poisťovne, ktoré musia nastaviť nové technické podmienky krytia a tiež cenotvorbu. Zatiaľ preto nie sú konkrétne parametre dostupné, no mali by byť podobné ako v susednom Česku. Tamojšie poisťovne predávajú PZP na elektrokolobežky viac ako pol roka. Každá poisťovňa pri cene zohľadňuje iné faktory. Ide napríklad o výkon elektrokolobežky určovaný vo Wattoch (W). Do úvahy berú aj vek majiteľa či miesto bydliska.

Povinnú poistku už na českom trhu predávajú napríklad poisťovne Kooperativa, ČSOB, Allianz, Generali či Pillow. O tom, koľko stojí PZP na elektrokolobežku, rozhoduje hlavne jej výkon. „Aktuálne sa ceny povinného poistenia pohybujú v stovkách korún ročne. Môžeme povedať, že pre výkon 350 W je to 200 korún (8 eur) až 400 korún (16 eur), pre výkon 4 000 W sa povinné poistenie pohybuje od 500 korún (20 eur) do 700 korún (28 eur),“ cituje portál e15.cz manažérku autopoistenia portálu Top-pojištění Terezu Šnajdrovú.

Len silnejšie elektrokolobežky

Povinné poistenie sa bude od augusta týkať elektrických kolobežiek ako aj segwayov v prípade, že ich konštrukčná rýchlosť presahuje 25 kilometrov za hodinu. Okrem toho sa nová povinnosť týka aj majiteľov kolobežiek, ktoré dosahujú rýchlosť viac ako 14 kilometrov za hodinu a zároveň vážia viac ako 25 kilogramov. Maximálna konštrukčná rýchlosť je rýchlosť, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu. Ide o hodnotu rýchlosti, pri ktorej sa motor elektrokolobežky automaticky vypne a nedokáže ju prekročiť. Rovnaké parametre platia aj v Česku.

Keďže je tamojší a slovenský poistný trh podobný, predpokladá sa, že podobné budú aj ceny PZP na elektrokolobežku. Do úvahy sa budú pri cene brať podobné parametre ako pri povinnej poistke na vozidlá. Čím mladší bude majiteľ elektrokolobežky, tým vyššia bude cena poistky. Starší vodiči sú pre poisťovňu spravidla menej rizikoví. Rovnako to funguje aj pri poistení vozidla. Podobný princíp platí pri mieste bydliska. Za poistku spravidla platia menej tí majitelia, ktorí žujú na vidieku. V meste je totiž hustejšia premávka a riziko poistnej udalosti je vyššie.

Koľko stojí PZP na elektrokolobežku?
Koľko stojí PZP na elektrokolobežku? (Ilustračné foto: Freepik)

Podľa ministerstva financií sa zavedenie PZP na kolobežku nedotkne veľkej skupiny ľudí. Drvivá väčšina elektrických kolobežiek ale aj iných podobných vozidiel má konštrukčnú rýchlosť práve maximálne 25 kilometrov za hodinu. Z pohľadu bežných elektrických kolobežiek sa ani po schválení v pravidlách nič meniť nebude. Majiteľom bežných elektrických kolobežiek tak nepribudnú ani žiadne nové povinnosti, keďže smernica jasne definuje pravidlá. Silnejšie elektrokolobežky nemusia byť ani evidované. Majiteľ bude pri zriaďovaní poistenia vypĺňať výrobné číslo.

Ďalší neplatiči a prechod cez hranice

Keďže elektrokolobežky nemusia byť centrálne evidované, mohlo by od augusta pribudnúť množstvo majiteľov kolobežiek, ktorí si povinné poistenie jednoducho platiť nebudú. V rozhovore pre Finsider to pripustil aj výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie poisťovní a Slovenskej kancelárie poisťovateľov Martin Kaňa. „Ťažko sa to bude sledovať, keďže elektrokolobežky, ktoré budú podliehať povinnosti mať poistenie, nie sú a ani nebudú musieť byť evidované. Pri motorových vozidlách podľa dnešnej legislatívy evidenciu máme a percento nepoistených je pri nich na úrovni takmer deväť percent. Pri elektrokolobežkách môžeme predpokladať, že to bude ešte viac,“ uviedol. Za jazdu bez poistky bude kolobežkárom hroziť pokuta od 50 eur do 5 000 eur.

Problém môžu mať aj majitelia elektrokolobežiek, ktorí s nimi budú prechádzať cez hranice. Aj keď eurosmernica udáva jednotné pravidlá pre poistenie elektrokolobežky, jednotlivé krajiny Európskej únie môžu mať pravidlá odlišné. Pri vycestovaní s elektrokolobežkou do zahraničia si preto musia majitelia vždy overiť požiadavky jednotlivých krajín na ich prevádzku a tiež aj prípadnú potrebu poistenia zodpovednosti.

Podľa eurosmernice dostali výnimku z povinnosti napríklad rýchle elektrobicykle, ale v niektorých štátoch táto povinnosť platiť bude. Ide napríklad o Nemecko a Francúzsko. Slovenská úprava neupravuje zvlášť jednotlivé typy elektrokolobežiek a elektrické bicykle. Novela stanovuje len rýchlostné, respektíve váhové limity. Výnimka sa bude vzťahovať aj na invalidné vozíky, ktoré sú určené na používanie osobami s telesným postihnutím. Keďže sa nepovažujú za motorové vozidlá, nevzťahuje sa na ne ani povinnosť mať uzavreté poistenie zodpovednosti.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: