Čím menej kilometrov motorista najazdí, tým menšia bude cena za povinné zmluvné poistenie (PZP). Lacnejšie PZP pre takzavných sviatočných vodičov zatiaľ ponúka na slovenskom trhu len jedna spoločnosť. Logika za zníženým poistným pri nízkom nájazde kilometrov je jasná. Mala by mobilizovať príležitostných vodičov alebo ľudí, ktorí jazdia autom na veľmi krátke vzdialenosti, aby zmenou poisťovne ušetrili pri povinnej poistke.
Sprostredkovatelia, na ktorých sa obrátil portál Finsider, tvrdia, že aktuálne nemá žiadna z poisťovní okrem Unionu v ponuke povinné zmluvné poistenie s nižšou cenou pri nízkom nájazde kilometrov. Riaditeľa divízie neživotného poistenia z Finportalu Štefana Fajnora tento fakt príliš neprekvapuje. Jeho spoločnosť podľa neho zatiaľ nezaznamenala veľký záujem o tento druh poistenia.
V minulosti sa pritom podobné špecifiká objavili. „Historicky tento prístup skúšala v roku 2006 poisťovňa Uniqa, ktorá si limit pre znížené poistné vtedy nastavila na 12-tisíc kilometrov ročne. Neskôr však tento produkt z ponuky vyradila,“ spomína si finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik. Uniqa podľa jej hovorkyne Beaty Lipšicovej momentálne neuvažuje o rovnakom procese. „Náš nový produkt už totiž berie do úvahy skutočný nájazd z minulosti, nie očakávaný,“ tvrdí.
Podobne špecifický bol aj produkt poisťovne Onlia z dielne Unionu, ktorá ponúkala samostatné pripoistenie čelného skla alebo nehody len na trvanie dovolenky. Podľa M. Búlika boli tieto produkty veľmi obľúbené, ale v praxi očividne pre poisťovňu stratové. „Išlo o experiment, ktorý sa biznisovo neuživil a poisťovňa Onlia v praxi skončila,“ vysvetľuje.
Lancejšie PZP pre sviatočných vodičov
Lacnejšie PZP pri nízkom nájazde kilometrov začala poisťovňa Union ponúkať ešte počas leta 2020. Tento produkt je zameraný na menej aktívnych vodičov, ktorí môžu ušetriť zhruba 20 percent bežnej ceny poistky. „Marketingovo to považujem za zaujímavý ťah. Otázkou však zostáva, či škodovosť tohto poistného kmeňa je nižšia o tretinu či viac, čo je cenová zľava na samotnom poistnom pre klienta,“ vraví M. Búlik. Poisťovňa podľa neho vychádza len z vlastnej štatistiky kilometrových nájazdov a snaží sa odhadnúť pre celý trh, ako škodové udalosti korelujú s ročným nájazdom kilometrov.
Poisťovňa Union predstavila tento produkt práve v čase pandémie, kedy prišlo lacnejšie PZP vhod. Celková mobilita obyvateľstva totiž klesla. Podľa štatistík bol dokonca počas prvého polroka 2021 počet uzavretých povinných poistiek so zľavou o 30 percent vyšší ako v roku 2020. Trend uzatvárania tohto typu poistenia podľa Unionu pretrval až do konca vlaňajška.
„Pandémia celkovo znížila mobilitu ľudí na Slovensku. Ľudia pracovali z domu a autá stali na parkoviskách, zásadne sa zmenil spôsob ako využívať motorové vozidlo. Tento trend však nastal už pred covid obdobím. Dopravná situácia, zápchy či nehody spôsobili, že mnohí ľudia volili cestu do práce na bicykli alebo integrovanou dopravou,“ tvrdí manažér vývoja produktov neživotného poistenia z Unionu Daniel Baran.
Lacnejšie PZP funguje tak, že poisťovňa podľa počtu najazdených kilometrov za rok ponúka zľavu z ceny. Ak niekto napríklad najazdí menej ako 5 000 kilometrov ročne a uzatvorí si PZP on-line, môže získať maximálnu zľavu 35 percent. Keď je počet najazdených kilometrov od 5 000 do 20-tisíc, zľava môže byť najviac 15 percent. Union ponúka aj dodatočnú zľavu, ak má u nej motorista zdravotné poistenie.
Š. Fajnor pripomína, že ak chce motorista zľavu, musí počet najazdených kilometrov aj dokladovať. „Netreba zabúdať na nutnosť dokladovania fotografií na ročnej báze do poisťovne, aby si tá vedela skontrolovať, či klient dodržal svoj sľub ohľadne najazdených kilometrov,“ hovorí. Poisťovňa ale tvrdí, že najazdené kilometre nie sú záväzné. V prípade, ak napríklad niekto najazdí viac ako 5 000 kilometrov, jednoducho doplatí poistné vo výške poskytnutej zľavy.
Poisťovne uprednostňujú škodovosť
Poisťovne, na ktoré sa obrátil portál Fisnider, sa v dohľadnej dobe neplánujú zaviesť produkt pri ktorom by zvýhodňovali majiteľov áut, ktorí jazdia málo, hoci niektoré nad tým rozmýšľajú „Počet najazdených kilometrov aktuálne nevstupuje do výpočtu ceny poistného v Allianz, avšak v do budúcnosti o tom uvažujeme,“ tvrdí hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková. Podobne to vidí aj poisťovňa Kooperativa. Jej hovorkyňa Silvia Nosková Illášová nevylučuje, že pri ďalšom vývoji produktov poisťovne sa bude prihliadať aj na počet najazdených kilometrov.
Cena samotnej povinnej poistky sa určuje podľa rôznych parametrov. Ide napríklad o druh a vek vozidla, objem motora, región, kde je prihlásené, škodová minulosť vodiča a podobne. Na Slovensku poisťovne dávajú lacnejšie PZP tradične majiteľom áut s vyšším vekom, z vidieckych okresov a tiež ľuďom s maloletými deťmi, ktorí štatisticky dlhodobo spôsobujú menej škodových udalostí.
Poisťovne sa to podľa M. Búlika zatiaľ nechystajú meniť. „Aj keď nižší počet najazdených kilometrov môže prispievať k menšej nehodovosti, časť poisťovní argumentuje problémom neskúseného sviatočného vodiča. Preto poisťovne namiesto tohto parametru uprednostňujú škodovosť,“ uzatvára analytik.
Podľa interných štatistík Unionu uzatvárajú najväčší počet poistných zmlúv, kde je lacnejšie PZP, motoristi nad 55 rokov. Veľký záujem o poistenie mala aj veková kategória 45 až 54 ročných (17 %). Pri tomto type povinného zmluvného poistenia ide najmä o staršie vozidlá. Približne 20 percent všetkých vozidiel bolo značky Škoda.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: