Poistenie majetku či života sa považuje za jeden z pilierov finančného zabezpečenia. Chápať dôležitosť poistenia sa tiež považuje za znak dobrej finančnej gramotnosti. Prax ukazuje, že aj finančne a ekonomicky vzdelaní ľudia ho môžu ignorovať. Potvrdzujú to slová odborníka na poistenie zo spoločnosti Arise Radoslava Trubianskeho v rozhovore pre Finsider. „Je to o finančnej gramotnosti. Ďalšia vec, s ktorou prichádzam do kontaktu, je skúsenosť s poistením. Mám aj vysoko bonitných klientov, ktorí majú poistenie, ale mám aj takých, ktorí povedia, že pre nich sú to zbytočne vyhodené peniaze, lebo majú negatívnu skúsenosť,“ uvádza R. Trubiansky.

Zmyslom poistenia je pri nepredvídateľnej situácii dostať do rodiny taký balík peňazí, aby mohla fungovať ďalej. „Pri bonitných klientoch sa to dá pochopiť, že takýto obnos peňazí majú a rodina je zabezpečená. Naráža sa aj na nekompetentnosť sprostredkovateľov. S klientmi, ktorí mali zlú skúsenosť, je to iba o vysvetľovaní a ukazovaní rozdielov. Napríklad aj u klienta, ktorý vôbec poistenie nemal, sa podarí na druhom až treťom stretnutí filozofiou poistenia a ukázaním produktu vysvetliť a usmerniť ho, že je to správne riešenie,“ vraví odborník na poistenie zo spoločnosti Arise R. Trubiansky.


V rozhovore sa dočítate:

  • Prečo si ľudia viac poisťujú majetok ako vlastný život
  • Či rastie záujem o poistenie po prírodných katastrofách
  • Aké sú najčastejšie chyby pri uzatváraní poistenia
  • Kedy môže ľuďom uškodiť časté nahlasovanie škôd
  • Aké sú skúsenosti s likvidáciou poistných udalostí

Ľudia na Slovensku si viac poisťujú majetok ako svoj vlastný život. Čiže neživotné poistenie prevyšuje životné. Prečo je tomu tak?

Je pravda, že pri stretnutiach s klientom prídu takí, ktorí chcú hlavne riešiť neživotné poistenie. Málokedy sa stane, že príde klient a chce životné poistenie. Samozrejme, sú aj takí uvedomelí, ale to väčšinou súvisí so zmenou situácie, keď sa má narodiť dieťa alebo si niekto zoberie hypotéku. Vtedy prídu a povedia, že si chcú urobiť alebo prehodnotiť svoje poistenie. Majetok ľudia vnímajú z pohľadu toho, koľko peňazí dali za auto, koľko dali za nehnuteľnosť. Keď dnes v Bratislave stojí priemerný byt 200-tisíc eur, tak si ho chcú poistiť. A vôbec sa nebavia o tom, či je to potrebné.

Pri živote to môže súvisieť aj s tým, že veľakrát ešte z minulosti ľudia majú negatívnu skúsenosť s poistným plnením. Buď bol zle vypísaný zdravotný dotazník alebo vôbec, a to má vplyv na poistnú udalosť, alebo bol rozsah poistenia v životnom poistení nedostatočný. Povedzme si tiež, že majetkové poistenie je omnoho jednoduchšie ako životné a veľakrát sa tam pri uzatváraní urobí menej chýb.

Ale ani pri majetku to nie je úplne ideálne. Odhaduje sa, že zhruba 70 percent nehnuteľností na Slovensku je bez poistenia.

Podľa mojej skúsenosti klienti majú vždy poistenú nehnuteľnosť. Sú to ale veľakrát zmluvy, ktoré ešte uzatvárali v bývalej Slovenskej poisťovni, ktorú prevzala Allianz – Slovenská poisťovňa. Majú produkt, ktorý bol uzatvorený napríklad v roku 1986, kedy bola poistná suma 300 000 československých korún. A teraz aj obchodní partneri robia na tom, aby si to klienti aktualizovali, ale, samozrejme, potom rapídne stúpne aj poistné. Hlavne starší ľudia potom negatívne vnímajú zvýšenie ceny, ktorú musia platiť. Negatívna skúsenosť s poistením, ktorú ľudia majú, môže potom súvisieť aj s podpoistením. Ide o dva rozmery. Jeden rozmer z pohľadu poisťovne, kedy poisťovňa pri poistnom plnení uplatňuje podpoistenie.

Všeobecné pravidlo hovorí, že keď mám byt poistený na 100-tisíc eur a hodnota bytu je 200-tisíc eur, tak keď mi celý vyhorí, plnenie je len polovičné. Ale viac-menej poisťovne hovoria, že keď je to podpoistenie v rozsahu 15 až 20 percent, tak vtedy neuplatňujú krátenie pri poistnom plnení. Ale každá poisťovňa to má inak. Druhý pohľad je potom krátené plnenie už pre klienta. Keď je niekto poistený na 180-tisíc eur a nehnuteľnosť má hodnotu 200-tisíc eur, poisťovňa nemusí pristúpiť ku kráteniu. Ale pri plnení na úrovni 180-tisíc eur klientovi budú chýbať peniaze.

Chodia za vami viac ľudia, ktorí majú hypotéku a musia mať poistenie nehnuteľnosti, alebo takí, ktorí nemajú hypotéku a prídu si poistiť dom dobrovoľne?

Keď prídu sami, určite sú to klienti, ktorí si berú hypotéku. Berú to ako samozrejmosť a vtedy sa vôbec nebavíme, či ho vôbec potrebujú. Samozrejme, sú aj klienti uvedomelí, ktorí poistenie nehnuteľnosti riešia aj bez toho, že by mali hypotéku. Môžem pokojne povedať, že takých je aj o polovicu menej ako tých prvých. Zaujímavé je, že keď s klientmi riešime hypotéku a poviem, že splátka bude 500 eur pri štvorpercentnom úroku na sumu 100-tisíc eur, ale predtým by bola splátka 350 eur, sú s tým úplne v poriadku. Ale keď im poviem, že by mali ešte k tomu dať 70 eur do životného poistenia, tak s tým majú zrazu problém. To je mentalita na Slovensku.

Nie je zvláštne, že keď má človek nehnuteľnosť bez hypotéky, ignoruje poistenie? Zrejme nemá v rámci príjmu problém platiť niečo navyše.

Je to o finančnej gramotnosti. Ďalšia vec, s ktorou prichádzam do kontaktu, je skúsenosť s poistením. Mám aj vysoko bonitných klientov, ktorí majú poistenie, ale mám aj takých, ktorí povedia, že pre nich sú to zbytočne vyhodené peniaze, lebo majú negatívnu skúsenosť. Napríklad klient, ktorý má v Bratislave tri investičné byty za 400-tisíc eur, ale má základný balík poistenia za 20 eur ročne.

Online sa nepredá veľa poistiek

Poistenie je jedným z pilierov finančnej gramotnosti. Nemalo by to byť u bonitných klientov samozrejmé?

Zmyslom poistenia je pri nepredvídateľnej situácii dostať do rodiny taký balík peňazí, aby mohla fungovať ďalej. Pri bonitných klientoch sa to dá pochopiť, že takýto obnos peňazí majú a rodina je zabezpečená. Naráža sa aj na nekompetentnosť sprostredkovateľov. S klientmi, ktorí mali zlú skúsenosť, je to iba o vysvetľovaní a ukazovaní rozdielov. Napríklad aj u klienta, ktorý vôbec poistenie nemal, sa podarí na druhom až treťom stretnutí filozofiou poistenia a ukázaním produktu vysvetliť a usmerniť ho, že je to správne riešenie.

Neživotné poistenie sa momentálne uzatvára oveľa ľahšie online ako životné poistenie. Využívajú to ľudia alebo skôr vyhľadávajú sprostredkovateľa?

Tiež to má dva rozmery. Existujú porovnávače, ktoré sa živia len priamym predajom. Potom sú také, ktoré využívame aj my, napríklad najpoistenie.sk. Asi desať percent zmlúv sa takto uzatvorí mimo sprostredkovateľa. Sú to hlavne produkty, ktoré sú jednoduché, ako napríklad povinné zmluvné poistenie (PZP) či cestovné poistenie. Klienti vyhľadajú sprostredkovateľa pri komplikovanejších produktoch, ako je havarijné poistenie či poistenie nehnuteľnosti. Dôvodom na uzatváranie zmluvy cez sprostredkovateľa je aj následný servis. Podpisom zmluvy sa totiž spolupráca nekončí, ale naopak, začína. Klient vie, že v prípade poistnej udalosti sa môže na mňa obrátiť a získať pomoc.

Je cez sprostredkovateľa nejako zvýhodnená aj likvidácia poistnej udalosti napríklad na základe jeho kontaktov v poisťovni, alebo rýchlejšiemu priebehu, ktorý vie vybaviť?

Povedzme, že klient napríklad zrazí srnku a je si vedomý, že má poistenie stretu so zverou. Auto je pojazdné, takže nehodu nahlási o dva dni. Keby vedel, aké sú poistné podmienky, tak by sa dočítal, že má povinnosť škodu oznámiť, zdokumentovať a zavolať napríklad políciu. To je podmienka na poistné plnenie. Keď má sprostredkovateľa, tak vie, že v takýchto prípadoch ho má kontaktovať a vtedy mu sprostredkovateľ, ktorý je znalý, povie a usmerní ho, čo má v danej situácii robiť.

Situácie pri poistných udalostiach sú stresujúce. Ja som tiež zažil stret so zverou, kde som mal v aute dve deti a boli z toho v šoku. Napriek tomu, že som v biznise veľa rokov, tak tiež som sa radil s kolegom, ako mám postupovať. Ide o vec, ktorú by som tri hodiny pred zrážkou vedel naspamäť. Sprostredkovateľ pozná podmienky zmluvy a klienta usmerní, aby dodržal postup a nebol dôvod na zamietnutie poistného plnenia.

kataster nehnuteľností
Ilustračné foto Finsider: Mário Skyba

Podpoistená je dnes každá štvrtá nehnuteľnosť

Vnímate rast záujmu napríklad o poistenie majetku po prírodných katastrofách?

Určite áno, súvisí to s medializáciou. Čím viac sú hromadné živelné udalosti medializované, o to viac klienti potom prejavujú záujem o poistenie. Stretol som sa aj s rôznymi špekuláciami, že klienti si uzatvoril zmluvu až potom, keď prišla napríklad vopred predpovedaná víchrica a následne zmluvu klient nezaplatil, keď mu víchrica nepoškodila majetok.

Už ste hovorili o tom, že problémom je aj podpoistenie. Koľkých ľudí sa to zhruba týka?

Dovolil by som si povedať, že podpoistená je dnes každá štvrtá nehnuteľnosť. Niekedy, keď klienti prídu na stretnutie po troch rokoch, tak vtedy prehodnocujeme poistenie nehnuteľnosti. Je také pravidlo, že pri poistení nehnuteľnosti by ste sa mali minimálne raz za tri roky zamyslieť nad tým, či je poistná suma ešte dostatočná, pokiaľ v poistnej zmluve nemáte indexáciu. Keď ku mne prídu noví klienti, ktorí doteraz nemali skúsenosť so sprostredkovateľom, ale majú poistenie, tak tam si dovolím tvrdiť, že každá druhá až tretia nehnuteľnosť je určite podpoistená.

Indexácia je automatický rast poistnej sumy podľa rôznych ukazovateľov. Ale ani to podľa odborníkov nie je zárukou, že to bude odrážať realitu.

Indexácia je nastavená na celý slovenský trh rovnakým percentom. Existujú pri nej dva extrémy. Jeden extrém je, že na hodnoty napríklad nehnuteľnosti v Bratislave to stačiť nemusí. Potom je zase opačný extrém, kedy je v niektorých oblastiach indexácia extrémna nereálna, respektíve vysoká. Vtedy klienti v podstate za poistenie platia zbytočne veľa. Ale niektoré poisťovne zaručujú, že keď má niekto dohodnutú indexáciu, tak nebude nikdy uplatňované podpoistenie. Ale dá sa to spraviť aj tak, že klient indexáciu prijme a následne požiada o zníženie poistných súm. Vtedy je spokojná aj poisťovňa aj klient, lebo platí menšie poistné.

Aké sú najčastejšie chyby, ktoré robia ľudia pri uzatváraní životného poistenia?

Pri poistení nehnuteľnosti si môžete zvoliť balík krytia. Sú poisťovne, ktoré majú fixne dané, že si nemôžete vyberať. Ale potom sú poisťovne, ktoré vám ponúkajú balík a, samozrejme, podľa toho, aký balík si zvolíte, tak toľko aj platíte. Ľudia sa pozerajú hlavne na to, koľko daný produkt stojí. Veľakrát z takých najväčších chýb, s čím prichádzam do kontaktu, je to, že sa stane nejaká udalosť, ktorá sa nevzťahuje na základný balík, ale na ten širší. Vtedy prichádza nespokojnosť klientov.

Poistenie, ktoré zahŕňa nehnuteľnosť, domácnosť aj zodpovednosť, je veľmi široké. Krytých rizík môže byť pomerne veľa. Ako má bežný klient vedieť, že keď sa nie niečo stane, tak mu to kryje aj poistenie? Ako ste hovorili, poistná udalosť sa musí nahlásiť hneď a niekedy sa stane, že si to klient neuvedomí.

Najjednoduchšie je kontaktovať svojho sprostredkovateľa, ak ho človek má. Treba mu zavolať aj vtedy, keď je to podľa klienta úplná, s prepáčením, blbosť. Na to sme tu. Samozrejme, sú klienti, ktorí si jednoduché produkty robia sami a je to v poriadku. Vtedy je zodpovednosť, alebo ten rozsah na nich a mali by to vedieť. Keď som začínal ako sprostredkovateľ, ľudia si mysleli, že keď si u mňa urobia poistenie, bude to pre nich lacnejšie.

Ale ja im vysvetľujem, že cena je vždy rovnaká, pridaná hodnota je práve ten servis. Máte moje telefónne číslo a som vám po ruke. Viem klienta usmerniť. Klient, ktorý si produkt rieši sám, by mal poznať aspoň nejakú základnú štruktúru produktu. Existujú aj rôzne aplikácie či pomôcky, vďaka ktorým si vie pozrieť, aké sú podmienky poistenia a postup pri poistnej udalosti.

Niektorí klienti riešia každú maličkosť

Spomenuli ste, že aj keď si klient nie je istý, či niečo je poistná udalosť, je lepšie zavolať sprostredkovateľovi. Sú aj situácie, kedy je to aj z vášho pohľadu naozaj hlúposť, ale klient sa domáha toho, aby to bolo nahlásené ako poistná udalosť?

Určite sú takí klienti, ktorí by pri životnom a neživotnom poistení riešili každú maličkosť. Vtedy klienta usmerním a poviem mu, že podľa môjho názoru sa to nevzťahuje na poistné plnenie. Ale pokiaľ má záujem, viem ho usmerniť. Pokiaľ chce, tak nech si to nahlási. Našťastie, nemám veľa takýchto klientov. Sú aj také prípady, že klienti za vami prídu s úplnou maličkosťou a majú pocit, že poisťovňa by mala platiť za všetko.

Môže to niekomu aj uškodiť, keď často nahlasuje rôzne poistné udalosti, ktoré v skutočnosti nie sú poistnou udalosťou?

Otázne je, či sa bavíme o nejakých poistných podvodoch, alebo o tom, že klient iba niečo skúša. Nemám skúsenosť, že by to poisťovňa klientovi potom spočítala. Ale minimálne má nejaké zoznamy klientov, ktorí majú neštandardné veľké množstvo poistných udalostí. Nie je to žiadne tajomstvo v rámci životného poistenia. Priznám sa, že pri poistením majetku s tým nemám osobnú skúsenosť. Ale viem si predstaviť, že poisťovňa to nejako eviduje.

Nehoda bez PZP
Ilustračné foto: Depositphotos

Ako si má človek overiť, či má správne poistený byt alebo dom, aby v prípade akejkoľvek poistnej udalosti mal kde bývať?

Najprv by som sa pozrel na to, či mám komplexný balík v rámci danej poisťovne. To znamená, že či sa bavíme iba o nejakom základnom balíku alebo komplexnom. Druhá vec je šírka krytia. To znamená, že či má všetky tri zložky – nehnuteľnosť, domácnosť a zodpovednosť. Tretia dôležitá vec je podpoistenie. Ak je rok 2025 a zmluvu som si robil v roku 2016, tak s veľkou pravdepodobnosťou už vzniklo podpoistenie.

Dôležité je poistné podmienky aktualizovať a meniť si zmluvy nielen kvôli poistným sumám, ale aj kvôli všeobecným poistným podmienkam. Poisťovne ich menia a môžu byť pre klienta lepšie. Dôležitá je teda komplexnosť krytia a porovnanie. Pokiaľ od uzatvorenie zmluvy ubehli viac ako tri roky, tak treba navštíviť svojho sprostredkovateľa, alebo zájsť do poisťovne či do banky, kde bola zmluva uzatvorená.

Nehnuteľnosť si poistíte, ale nie na všetky riziká

Existujú na Slovensku oblasti, kde sa nehnuteľnosti nedajú poistiť?

V tomto smere sa môžeme baviť o povodniach. Existujú povodňové mapy, ktoré definujú oblasti častých povodní. V takejto oblasti si môžete poistiť nehnuteľnosť, ale nebude sa dať poistiť práve povodeň. Ostatné riziká môžu byť kryté. V blízkosti Bratislavy sú napríklad obce, kde je problém so spodnou vodou a takisto sú poisťovne, ktoré to majú rovno vo výlukách. Keď sa niečo také udeje, tak klient nemá nárok na poistné plnenie.

Povodňové mapy ale nepoužívajú všetky poisťovne.

Preto je dôležité poznať rozsah poistenia a vedieť si to porovnať. Pri poistení nehnuteľnosti to vôbec nie je o cene. Keď s klientom uzatvárame zmluvu, robíme aj dotazník, že čo všetko patrí k nehnuteľnosti. Ide napríklad o bazén, klimatizáciu, fotovoltaiku a podobne. Bavíme sa aj o veľkosti okien, pretože aj to je pri poistke dôležité. Rozmer okna v rámci krytia skla môže byť totiž obmedzený. Ide o detaily, ktoré klasický klient neberie do úvahy.

Sprostredkovatelia sa preto pravidelne školia. Podľa toho dotazníka potom vieme vyhodnotiť, ktorá poisťovňa je pre klienta výhodnejšia. Možno si klienti myslia, že sprostredkovateľ pozná naspamäť jednu či dve poistky. Dovolím si však tvrdiť, že keď sa chce sprostredkovateľ týmto biznisom plnohodnotne živiť, tak potrebuje vedieť detailný rozsah poistenia a následne to klientovi nastaviť na mieru.

Pri poistení nehnuteľnosti existuje obmedzenie vo veľkosti okna?

Niektoré poisťovne majú vo výlukách rozmer sklenenej tabule. V podmienkach môže byť doslova napísané, že pokiaľ je okno väčšie ako maximálny rozmer, tak vtedy sa na to nevzťahuje plnenie. Keby sa vám také okno rozbilo a máte poisťovňu, kde je vyslovene dopredu napísané, že na takú sklenú tabuľu nemáte pri poistnej udalosti nárok, tak na plnenie nárok jednoducho nemáte. Čím väčšie je totiž okno, tým väčšie je riziko, že sa rozbije. Sú aj ďalšie rôzne detaily, napríklad pri prekrytí bazéna, vedľajších stavbách či záhradnom domčeku. Ako som na začiatku povedal, cestovné poistenie si klient vie nastaviť aj sám. Ale poistenie nehnuteľnosti či havarijné poistenie je úplne iný vesmír.

Musíte dodržiavať podmienky

Už sme to začali riešiť, ale ešte k tomu vrátim. Pri riešení poistných udalostí vám klient zavolá a vy nahlásite poistnú udalosť aj za neho?

Robíme to spolu s klientom, čiže mu len asistujem. Keď nás klient vyslovene požiada a dá nám na to splnomocnenie, tak vtedy vieme nahlásiť udalosť aj za neho. Ale skôr je štandard, že to robíme s ním a že mu s tým pomáhame v danej situácii.

Viete popísať nejaké problémy, ktoré sa pri tom vyskytujú?

Najčastejším problémom je, keď klient poistnú udalosť nahlasuje spätne a neurobí dokumentáciu. Keď je podmienkou, že musíte mať správu od policajtov či lesníkov pri strete so zverou a nemáte ju, tak vtedy je malá šanca na plnenie.

Niektoré poistné podmienky sú odôvodnené tým, že poisťovňa sa tak vyhýba podvodom, ale musí dodržiavať aj nejakú legislatívu. Vnímate, že sú niektoré poistné podmienky aj vyslovene zbytočné a len zaťažujú klienta?

Môžu existovať v zmluve podmienky, ktoré sú tam v podstate zbytočné. Môžu alebo sú také, ktoré môžu pripraviť klienta o peniaze. Pri životnom poistení musíte napríklad úraz nahlásiť do 14 dní. Sú situácie, kedy na to človek jednoducho zabudne. Poisťovňa to akceptovať nebude, pretože sa to v minulosti veľakrát zneužívalo. Niektorí ľudia si napríklad z denného odškodného spravili výherný bankomat. Pri neživotnom poistení sú to práve také situácie, ktoré som už spomínal.

Klient je v strese a nenahlási poistnú udalosť hneď. On je chudák rád, že nájde bielu kartu a vie, kde je poistený. V dobrom pocite, že všetko zvládol, nahlási poistnú udalosť napríklad len na asistenčnú službu a pri poistnom plnení mu príde list, v ktorom mu poisťovňa pošle zamietavé stanovisko. Lebo on namiesto do poisťovne nahlási škodu do asistenčných služieb.

Poistenie záhrady
Ilustračné foto: Depositphotos

Kvôli klíme sa prehodnotia podmienky

Akú máte skúsenosť s likvidáciou poistných udalostí pri hromadných škodách?

Naposledy, keď boli na Slovensku veľké povodne, tak sa to dotklo aj mojich klientov. Pri väčších rozsahoch poisťovne robia takzvané zrýchlené plnenia. Veľakrát využívajú aj externých kolegov likvidátorov, ktorí im s tým pomáhajú. To znamená, využívajú externé služby, aby to bolo čo najrýchlejšie. Musím povedať, že vtedy poisťovne robia čo najviac pre klienta, aby dostal plnenie. Veľakrát sa tam vyplácajú zálohové plnenia. Niekedy doslova stačí zavolať, poslať fotky a prvé plnenie môžete mať do 48 hodín od nahlásenia.

Prečo sa expresné vyplácanie nerobí aj pri bežných škodách jednotlivcov, ale iba pri hromadných udalostiach?

Ak ide o riziko, ktoré sa dá ľahko overiť, tak poisťovne aj pri jednotlivých poistných udalostiach pristupujú k expresnému plneniu. Súvisí to podľa mňa s tým, či sa dá jednoznačne vylúčiť špekulácia alebo poistný podvod.

Stal sa vaším klientom aj niekto, kto skúšal urobiť poistný podvod?

Mal som skúsenosť pri PZP. Od klienta som dostal otázku, že čo by musel spraviť preto, aby si mohol dať opraviť rozbité sklo na aute, ktoré mal poškodené pred uzatvorením poistenia. Povedal som mu, že je to veľmi tenký ľad a nie je dôvod sa o tom vôbec baviť. Povedal som mu aj riziká, ktoré s tým súvisia a či už to daný klient potom urobil, netuším.

Ako zmení poistenie majetku klimatická kríza?

Poisťovne budú nútené prehodnotiť poistenie napríklad z pohľadu zemetrasení či tornád. Teraz sú u nás častejšie aj záplavy, v minulosti to v niektorých lokalitách nebolo bežné.

Čo si pod tým mám predstaviť? Keď napríklad niekomu tornádo zničí majetok, tak to bude vo výlukách?

Dnes máte napríklad jasne danú stupnicu pri zemetrasení. Určuje, od akého stupna v prípade zemetrasenia poisťovňa plní škody. Viem si predstaviť, že keby takéto niečo bolo častejšie, tak sa poistné podmienky upravia tak, aby to bolo pre klienta výhodnejšie. Samozrejme sa to potom odzrkadlí aj na výške poistného. Pri tornáde je napríklad aj v súčasnosti vopred dané, od akej rýchlosti vetra už ide o tornádo. Možno sa v budúcnosti budú tieto čísla meniť. Ale to je len moja úvaha, nemám to ničím podložené. Bavíme sa tu o takých živelných javoch, ktoré môžu spôsobiť naozaj veľké škody. Čiže aj poisťovne budú v podstate mať zvýšené náklady na plnenie.

Budú poistky kvôli klíme drahšie?

Ceny budú stúpať kvôli inflácii a cenám materiálov. Keď vám tornádo alebo voda zoberie dom, musíte ho opraviť. A ceny práce či materiálov sú čoraz vyššie. Na Slovensku sú však poistky v rámci komplexnosti krytia stále pomerne lacné. Napríklad, keď máte poistený byt v hodnote 100-tisíc eur, komplexné poistenie stojí zhruba sto eur ročne. Rodinný dom, ktorý môže mať hodnotu 350-tisíc a má komplexné krytie, môže byť poistený za zhruba 250 eur ročne. Keď si zoberieme, aký to je pomer voči cene alebo teda výške poistného plnenia, tak ide o akceptovateľné sumy.

Klient sa ešte môže rozhodnúť, či to chce platiť polročne alebo kvartálne. Pri ročnej platbe býva štandardne zľava, alebo aj keď má klient viac produktov v danej poisťovni. Pri rodinných domoch je dôležitý aj znalecký posudok. Existuje všeobecná, východisková a technická hodnota nehnuteľnosti. Pri poistení si treba dať pozor na východiskovú hodnotu, ktorá sa počíta bez dane z pridanej hodnoty. To je tiež niečo, čo ľudia veľakrát nevedia.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: