Majiteľov elektrických kolobežiek čaká nová povinnosť. Európsky parlament schválil nariadenie, podľa ktorého budú musieť mať uzatvorené takzvané povinné poistenie elektrokolobežky. Novinka by mala začať platiť o necelé dva roky. Keďže v mestách stále rastie počet elektrokolobežiek a pribúdajú aj dopravné nehody, nové nariadenie má zabezpečiť, aby poisťovne tieto škodové udalosti preplácali.
Výkonného riaditeľa Finančného kompasu Mateja Dobiša nové nariadenie z Bruselu neprekvapilo. „Po narastajúcom počte prípadov, ktoré často končia smrťou, musela prísť reakcia. Obávam sa však, že pravidlá nebudú dodržiavané. Veľkú chybu vidím v infraštruktúre, ktorá používateľom kolobežiek ich jazdu komplikuje,“ hovorí M. Dobiš pre Finsider.
Ľudia by mali podľa súčasných pravidiel jazdiť na elektrokolobežkách na chodníku iba rýchlosťou chôdze, aby na ňom neohrozovali peších. Na ceste zase musia dodržiavať všetky pravidlá cestnej premávky, rešpektovať značenie či svetelnú signalizáciu. Môžu tiež využívať aj cyklotrasu, ale rovnako platí, že nesmú ohrozovať cyklistov.
Poistenie elektrokolobežky až o dva roky
Majitelia zatiaľ nemusia mať uzatvorené poistenie elektrokolobežky. Smernica musí v členských štátoch začať platiť najneskôr od 1. januára 2024. Podľa nariadenia sa bude povinnosť týkať všetkých elektrických kolobežiek a tiež segwayov s rýchlosťou vyše dvadsaťpäť kilometrov za hodinu. Povinnosť sa týka aj majiteľov kolobežky, ktorá dosiahne rýchlosť cez štrnásť kilometrov a zároveň váži nad dvadsaťpäť kilogramov.
Výnimku z tejto povinnosti dostali len rýchle elektrobicykle, ale v niektorých štátoch Európskej únie táto povinnosť platiť bude. Poistenie pre elektrobicykle bude povinné napríklad v Nemecku a Francúzsku. Aj ľudia zo Slovenska, ktorí sa vyberú do týchto krajín s elektrickým bicyklom, si ho budú musieť poistiť.
Finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik upozorňuje, že v oblasti prostriedkov s elektrickým pohonom zostávajú niektoré otvorené otázky. „Napríklad potenciál elektrobicykla spôsobiť škodu môže byť v porovnaní s niektorými kolobežkami výrazne väčší. Až prax ukáže, či aj v tejto oblasti bude potrebná nová regulácia,“ myslí si M. Búlik.
Škody kryje aj iné poistenie
„Medzi najčastejšie škody nahlásené z jazdy na elektrickej kolobežke patria nárazy do motorových vozidiel stojacich na ulici. Výnimkou však nie sú ani prípady kolízií s chodcami,“ prezentuje štatistiky poisťovne Uniqa jej hovorkyňa Beata Lipšicová. Dodala, že ak v súčasnosti kolíziu s chodcom na chodníku zaviní človek na elektrokolobežke, zodpovedá aj za škodu, ktorá chodcovi vznikla. To platí aj pri zrážke s vozidlom a v prípade porušenia pravidiel cestnej premávky môžu ich používatelia dostať blokovú pokutu.
Škody, ktoré spôsobí majiteľ elektrickej kolobežky v súčasnosti môže kryť aj poistenie domácnosti. Manažér poistenia majetku z poisťovne Uniqa Zdeněk Hruška vysvetľuje, že v rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti má klient v takom prípade poistené aj škody na zdraví či majetku, ktoré spôsobí svojou jazdou.
Týka sa to aj prípadov, ak by niekto spôsobil škodu jazdou na prenajatej elektrickej kolobežke. Vo väčšine prípadov to poisťovne kryjú na Slovensku i v zahraničí. Z. Hruška dodáva, že ak je príčinou nehody zlý technický stav prenajatej kolobežky a pre užívateľa nemohol byť zjavný, nesie zodpovednosť predovšetkým majiteľ alebo prevádzkovateľ elektrických kolobežiek.
V rámci poistenia zodpovednosti príslušníkov domácnosti sa ceny v jednotlivých poisťovniach líšia. Pri poistnej sume 20-tisíc eur vychádza ročné poistné na približne 35 eur. Rozšírený balík pripoistení vrátane zvýšenej poistnej sumy pri spôsobených škodách do 200-tisíc eur stojí ďalších približne 17 eur.
V začiatkoch môže byť poistenie drahé
Ceny pre poistenie elektrokolobežky budú poisťovne podľa M. Búlika počítať na základe doterajších štatistík škodových udalostí a spôsobených priemerných škôd. Keďže jazdou na kolobežke po chodníku môže jej majiteľ niekoho zraniť a spôsobiť mu škodu na zdraví, môžu byť aj poistné sumy pomerne vysoké.
„Cena za samotné PZP na elektrokolobežky bude záležať aj od toho, čo všetko bude dané poistenie kryť. Vo všeobecnosti, ak sa budeme baviť len čisto o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri vedení elektrokolobežky, poistné by podľa mňa na začiatku nemalo presiahnuť 50 eur ročne,“ myslí si riaditeľ divízie neživotného poistenia z Finportalu Štefan Fajnor.
Poistné ale môže zvýšiť rozbeh a administratíva nového poistenia, ktoré budú podľa analytikov spojené s nákladmi navyše. Problém môže byť aj s nepoistenými kolobežkami, ktoré spôsobia škody. Tie by sa potom museli hradiť z garančného fondu podobne, ako to funguje pri PZP na vozidlá.
Či bude poistenie elektrokolobežky výhodné aj pre samotné poisťovne, je nateraz otázne. Podľa analytikov nie je počet elektrokolobežiek v porovnaní s inými segmentmi povinného poistenia veľmi vysoký.
„Určite niektoré poisťovne využijú túto príležitosť na marketing a prípadne získanie nových klientov akciami, spojených aj s inými výnosnejšími produktami. Samotné PZP na elektrokolobežku na začiatku nebude vo všeobecnosti pre poisťovne veľmi ziskový produkt,“ dodal Š. Fajnor.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: