Každý, kto si uzatvorí životné či neživotné poistenie očakáva, že sa v prípade škody môže spoľahnúť na poistné plnenie. Ak je poistná zmluva nastavená správne, poistka by mala v prípade potreby fungovať.
Keď už poistná udalosť nastane, ľudia pri nej musia aj správne postupovať. Aj jednoduchou chybou sa totiž môžu pripraviť o poistné plnenie. Nesmú napríklad zamlčovať chorobu a ku krádeži volať políciu.
Portál Finsider preto v poisťovniach zisťoval, aké sú najčastejšie chyby ľudí, kvôli ktorým prišli o poistné plnenie zo životného či neživotného poistenia vlastným pričinením.
NN:
Poistenie si klient uzatvára, aby ho krylo v prípade vzniku náhodných udalostí. Pri uzatváraní poistnej zmluvy poisťovne vykonávajú takzvané upísanie zdravotného stavu klienta. To sa vykonáva na základe odpovedí klienta na otázky v zdravotnom dotazníku. A práve pri odpovedaní na otázky v tomto dotazníku klienti niekedy zabudnú uviesť niektoré existujúce ochorenia alebo úrazy, pripadne z iného dôvodu neuvedú kompletne korektné odpovede.
Poisťovňa v takom prípade nemá pravdivé a presné informácie o zdravotnom stave klienta. Klienta tak prijme do poistenia a pri poistnej udalosti v budúcnosti môže poistné plnenie zamietnuť z dôvodu, že zdravotný problém klienta nastal už pred uzatvorením poistenia. Nejde teda o skutočnosť, ktorá nastala počas poistenia. Prípadne môže poisťovňa aj odstúpiť od poistnej zmluvy, pretože jej neboli poskytnuté korektné, respektíve úplne informácie o zdravotnom stave klienta ešte pred poistením.
Príklad: Klient uzatvoril poistenie v roku 2023, pričom v zdravotnom dotazníku neuviedol žiadny zdravotný problém. V roku 2022 mu však diagnostikovali kŕčové žily dolných končatín s odporučením operácie. Približne rok po uzatvorení poistnej zmluvy klient absolvoval operáciu kŕčových žíl, nahlásil ju poisťovni ako poistnú udalosť a poisťovňa poistnú udalosť zamietla, pretože ochorenie bolo diagnostikované pred uzatvorením poistnej zmluvy a v zdravotnom dotazníku klient neuviedol toto ochorenie.
Union:
Cestovné poistenie:
Banálnou chybou je, ak si klienti berú so sebou na pláž cennosti či doklady, ktoré si nestrážené nechajú napríklad pod dekou. Takáto situácia nie je krytá v rámci poistenia batožiny a cestovných dokladov. Rovnako je veľkou chybou, ak človek už vycestuje na dovolenku chorý. Samozrejme, nehovoríme o chronických ochoreniach, ale o situáciách, kedy už klient má prejavy náhleho ochorenia a napriek tomu vycestuje.
YouPlus:
Najčastejšou príčinou, kvôli ktorej ľudia prichádzajú o poistné plnenie, je hrubé zatajenie alebo skreslenie podstatných skutočností o zdravotnom stave v zdravotnom dotazníku pri dojednávaní zmluvy, či už úmyselne alebo neúmyselne. Najbanálnejšou chybou, ktorá sa ale stáva celkom často, je situácia, kedy klient zruší určité poistné riziko na zmluve a potom z neho chce uplatňovať poistné plnenie. Evidujeme aj prípady, kedy klient nemá riziko dohodnuté od začiatku poistnej zmluvy a napriek tomu z neho poistné plnenie vyžaduje. V takýchto prípadoch nie je iná možnosť, než poistné plnenie odmietnuť.
Kooperativa:
Neživotné poistenie:
- V praxi evidujeme prípady, keď pri poškodení vandalizmom, pokuse o krádež či poškodení majetku nárazom dopravného prostriedku naši klienti neprivolali políciu, a to je základným predpokladom pre poskytnutie poistného plnenia.
- V ďalšom prípade si poistené cennosti a šperky neuskladnili v trezore. Táto chyba pri odškodňovaní spôsobuje, že klient dostane zlomok hodnoty toho, čo mu bolo odcudzené.
- Ďalším príkladom je vznik škôd po záplave. Klienti začali upratovať a opravovať poškodený majetok bez toho, aby vyhotovili foto a videodokumentáciu rozsahu škôd. Pre uplatnenie si škody predložili iba faktúru za opravy a materiál, ale nepreukázali ako a v akom rozsahu ku škode došlo. Na to je potrebná spomínaná foto a videodokumentácia.
- V súvislosti s motorovými vozidlami si klient sám spôsobí zamietnutie poistného plnenia vždy, ak ako vodič jazdí pod vplyvom alkoholu či ďalších návykových látok. Rovnako ak opustí miesto dopravnej nehody pred príchodom polície, ktorá dopravnú nehodu prešetruje. Poistné plnenie nemôže byť vyplatené ani v prípade, ak klient šoféruje bez platného dokladu na vedenie vozidla.
Životné poistenie:
- Chybou na strane klienta je, ak nahlási, respektíve doplní škodovú udalosť po uplynutí premlčacej doby, teda viac ako štyri roky po poistnej udalosti. Podľa zákona už poisťovňa nemusí poistné plnenie poskytnúť. V našej poisťovni evidujeme prípady, že, vzhľadom na to, že to povaha prípadu pripúšťala, aj po tak dlhej dobe sme pristúpili k prešetreniu poistných udalostí a následne, na základe preukázania vzniku nároku, sme aj poskytli poistné plnenie.
Wüstenrot:
Pri poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone povolania zamieta poisťovňa v plnom rozsahu škody, kedy klienti ako zamestnanci omylom natankujú do služobného vozidla nesprávne palivo. Následné náklady na vyčistenie palivového systému nie sú poistením kryté, keďže takéto prípady sú vyhodnotené ako nedodržanie predpísanej obsluhy.
Uniqa:
- Niektorí klienti sa snažia šetriť na poistení a nepoisťujú sa napríklad proti haváriám, ale poisťujú sa napríklad proti vandalizmu. Nie každé poškodenie pri parkovaní je vandalizmus. Ak si poistím auto proti vandalizmu, nemôžem prísť do poisťovne a predložiť havarované auto s tým, že bolo zaparkované na parkovisku a že ho takto poškodil vandal. Poisťovňa dokáže pomerne presne identifikovať príčinu poškodenia.
- Mali sme prípad klienta, nespokojného s likvidáciou, pričom v čase poistnej udalosti mal v 2,6 promile alkoholu v krvi. Takže určite nikomu neodporúčame sadnúť si za volant po požití alkoholu.
- Evidovali sme nahlásenie poistnej udalosti z poistenia osôb po premlčanej lehote, teda až po viac ako štyroch rokoch.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: