Od augusta tohto roka na cestách pribudla nová skupina vozidiel, ktoré musia mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Ide o elektrické vozidlá ako elektrokolobežky, elektrické golfové vozíky, trojkolky a štvorkolky, segwaye či hoverboardy. Povinnosť sa vzťahuje len na tie, ktoré spĺňajú váhové či rýchlostné limity. Ich konštrukčná rýchlosť musí presahovať 25 kilometrov za hodinu, alebo by malo vozidlo vážiť viac ako 25 kilogramov a dosahovať rýchlosť nad 14 kilometrov za hodinu.
V legislatíve sa objavilo aj slovné spojenie, ktoré môže mnohých majiteľov pomýliť. Pri váhe sa uvádza takzvaná prevádzková hmotnosť. Pri bežných osobných vozidlách tvorí ich prevádzkovú hmotnosť samotná váha vozidla spolu s váhou vodiča. Ak by to platilo aj pri povinnom poistení, v praxi by ho musela mať uzatvorená každá elektrokolobežka, ktorá dokáže prekročiť rýchlosť 14 kilometrov za hodinu. Žiadna kolobežka s vodičom by totiž nevážila menej ako 25 kilogramov.
Avšak, pojem prevádzková hmotnosť sa používa v rôznych verziách. Ministerstvo financií tvrdí, že pri zákone o povinnom poistení je slovné spojenie prevzaté zo slovenskej verzie európskej smernice z roku 2021, ktorá reguluje oblasť PZP. „Preto je potrebné daný pojem vykladať v kontexte regulácie v oblasti PZP, a nie v oblasti schvaľovania technických parametrov a aspektov motorového vozidla,“ uviedlo pre Finsider tlačové oddelenie ministerstva financií. Táto eurosmernica definuje prevádzkovú hmotnosť ako váhu vozidla bez vodiča, čo platí aj pre elektrokolobežky.
Prevádzková hmotnosť v inom kontexte
Ministerstvo financií hovorí, že samotné definície v zákonoch slúžia v zásade len pre účely konkrétneho zákona a definícia či výklad pojmov sa môže v iných zákonoch a inom kontexte líšiť. Vidno to aj pri definícii prevádzkovej hmotnosti. Pri schvaľovaní vozidiel na prevádzku v cestnej premávke sa tento pojem chápe inak ako pri poistení elektrických kolobežiek.
„V prípade osobného vozidla, autobusu alebo nákladného vozidla sa do prevádzkovej hmotnosti započítava aj vodič vozidla, keďže takéto vozidlo v prevádzkovom stave je len s vodičom. V prípade dvojkolesových motorových vozidiel, napríklad pri motocykloch, sa pri schválení vozidla na prevádzku v cestnej premávke do prevádzkovej hmotnosti nezapočítava vodič vozidla. Vyplýva to z predpisov o schvaľovaní vozidla na prevádzku v cestnej premávke,“ vysvetľuje hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Okrem hmotnosti je pri elektrokolobežkách potrebné rozlíšiť aj rýchlosť. Zákon hovorí o konštrukčnej rýchlosti. Ide o takú, ktorú výrobca stanoví ako najvyššiu. Zároveň je to rýchlosť, pri ktorej sa elektrický motor automaticky vypne a nedokáže ju prekročiť. To znamená, že PZP nemusí mať elektrická kolobežka či iné elektrické vozidlo, ktoré nedokáže prekročiť rýchlosť 25 kilometrov za hodinu, alebo 14 kilometrov za hodinu pri váhe nad 25 kilogramov.
Musí tiež ísť o malé elektrické vozidlo s vlastným mechanickým pohonom. Povinnosť sa tak nevzťahuje napríklad na elektrobicykle, keďže elektrický pohon je pri nich doplnkový a jeho úlohou je len pomáhať pri šliapaní.
Jazda bez povinnej poistky bude pokutovaná
Nová povinnosť vyplýva z európskej smernice, ktorá mala byť pretavená do zákonov jednotlivých krajín. Podmienka rýchlosti a váhy môže uvaliť povinnosť uzatvoriť PZP na rôzne druhy malých elektrických vozidiel. Môže ísť napríklad o elektrokolobežky, elektrické trojkolky, švorkolky či golfové vozíky. Výnimka sa bude vzťahovať len na invalidné vozíky, ktoré sú určené na používanie osobami s telesným postihnutím. Keďže sa nepovažujú za motorové vozidlá, nevzťahuje sa na ne ani povinnosť mať uzavreté poistenie zodpovednosti.
Tieto druhy vozidiel nemusia byť centrálne registrované. Časom by tak mohlo pribudnúť majiteľov, ktorí si povinné poistenie jednoducho nebudú platiť. Už pri registrovaných motorových vozidlách nemá povinné poistenie približne deväť percent z nich. Nie všetky sa pohybujú po ceste. Časť týchto vozidiel je dlhodobo nepojazdná alebo už neexistujú. Za jazdu bez povinnej poistky hrozí od augusta pokuta vo výške od 50 eur do 5 000 eur.
Problém môžu mať aj majitelia elektrovozidiel, ktorí s nimi budú prechádzať cez hranice. Aj keď európska smernica udáva jednotné pravidlá pre PZP na elektrokolobežku, jednotlivé krajiny Európskej únie môžu mať odlišné pravidlá. Môžu obsahovať napríklad dodatočné podmienky. Pri vycestovaní s elektrickou kolobežkou do zahraničia si preto musia majitelia vždy overiť požiadavky jednotlivých krajín na ich prevádzku a tiež aj prípadnú potrebu poistenia zodpovednosti.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: