Od začiatku augusta tohto roka musia mať majitelia niektorých elektrických vozidiel, ako sú napríklad kolobežky, uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Napriek tomu, ako sa doteraz novela zákona prezentovala, elektrické bicykle PZP nepotrebujú. Finsider zistil, že povinné poistenie sa na ne nevzťahuje.

Za chaos môže nejednoznačne naformulovaný zákon, ktorý zmiatol aj samotné poisťovne. Kým Uniqa, Pillow či Allianz – Slovenská poisťovňa poisťujú aj elektrické bicykle, poisťovňa Generali zaslala sprostredkovateľom materiál, z ktorého vyplýva, že elektrické bicykle nepoisťuje, pretože poistku nepotrebujú. Generali vychádza z toho, že elektrický pohon je doplnkový a jeho úlohou je len pomáhať pri šliapaní. Podľa zákona musia mať poistenie len vozidlá s vlastným mechanickým pohonom. A keďže motor bicykla funguje len vtedy, keď cyklista šliape do pedálov, bicykel nemá vlastný mechanický pohon.

Definíciu toho, aké technické parametre má elektrický bicykel, na Slovensku obsahuje vyhláška ministerstva dopravy, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v cestnej premávke. „Elektrobicykel definuje ako bicykel s pomocným motorčekom, pri ktorom najväčší výkon pomocného motorčeka nesmie presiahnuť 0,25 kilowatta (kW), jeho výkon sa progresívne musí znižovať a nakoniec prerušiť vtedy, keď bicykel s pomocným motorčekom dosiahne rýchlosť 25 kilometrov za hodinu alebo aj skôr, ak cyklista prestane šliapať do pedálov,“ vysvetlilo obsah vyhlášky ministerstvo financií.

Za elektrický bicykel sa tak podľa ministerstva môže považovať len taký, ktorého pomocný motor funguje iba počas krútenia pedálmi a ktorý sa automaticky preruší pri dosiahnutí rýchlosti 25 kilometrov za hodinu. „Elektrobicykel teda nemá vlastný pohon, ale je závislý od ľudskej sily. Pri elektrobicykloch od 1. augusta tohto roka nenastala žiadna zmena a PZP nepotrebujú,“ uviedlo ministerstvo financií pre Finsider. Ak by mal niekto motor na bicykli, ktorý dokáže fungovať samostatne aj bez šliapania do pedálov, išlo by už prakticky o moped a ten povinnú poistku potrebuje.

Či vozidlá na cestách majú PZP, bude kontrolovať polícia. Policajné prezídium potvrdilo, že pri kontrole PZP sa budú vozidlá rozlišovať podľa konštrukčnej rýchlosti a hmotnosti, nie podľa typu. Za jazdu bez poistky bude majiteľom hroziť pokuta od 50 eur do 5 000 eur. Ešte 7. augusta pritom na stránke openiazoch.sk vyšiel článok, kde Prezídium policajného zboru SR tvrdilo, že podľa ich názoru elektrické bicykle, ktoré spĺňajú stanovené kritériá, povinné poistenie potrebujú.

Ktoré elektrické vozidlá musia mať povinné zmluvné poistenie?

  • samostatné nekoľajové vozidlo s vlastným mechanickým pohonom s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo
  • prevádzkovou hmotnosťou viac ako 25 kg a najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h.

Zdroj: Zákon o PZP

Poisťovne majú vlastné kategórie

Na slovenskom trhu s povinným poistením v súčasnosti pôsobí deväť poisťovní. PZP na nový druh vozidiel niektoré predávať nebudú. Ide o poisťovne Kooperativa, Union, Wüstenrot či Komunálnu poisťovňu. Naopak, predaj povinných poistiek na nový typ vozidiel potvrdili poisťovne Uniqa, Generali či Allianz. ČSOB poisťovňa ich plánuje zaradiť do ponuky koncom roka. Poisťovňa Pillow spustí predaj v priebehu septembra.

Aj keď zákon jednotlivé elektrické vozidlá nerozlišuje podľa druhu, niektoré poisťovne to pri predaji urobia. Poisťovne to odôvodňujú cenou. „Aby sme mohli stanoviť čo najvýhodnejšiu cenu pre každý typ vozidla, vyberie si každý klient jednu z troch kategórií, do ktorej patrí elektrické vozidlo,“ uvádza spoluzakladateľ poisťovne Pillow Martin Podávka. Prvou kategóriou budú kolobežky a jednokolky, druhou budú elektrobicykle a treťou elektrické vozidlá bez registrácie, do ktorej patrí napríklad golfový vozík.

PZP na elektrobicykle: Je v roku 2024 povinné na Slovensku?
PZP na elektrobicykle je na Slovensku povinné (Ilustračné foto: Freepik/pzp na elektrobicykle)

Poisťovňa Generali tvrdí, že elektrokolobežky a rôzne obdobné vozidlá sú zaradené do jej produktového portfólia ako drobné vozidlá s elektrickým pohonom. Vo svojom informačnom prospekte uvádza, že nepoisťuje vozidlá, ktoré sú poháňané vlastnou silou. Za také považuje aj elektrobicykle. Podmienky podľa poisťovne nespĺňajú ani detské trojkolky, štvorkolky či takzvané buginy. Nebude poisťovať ani trojkolesové elektrické vozíky či skútre. Rýchlostné a váhové podmienky podľa nej budú spĺňať napríklad niektoré elektrické kolobežky, jednokolky, hoverboardy, segwaye, ale aj trojkolky a štvorkolky s elektrickým pohonom.

Allianz len rozšíri svoj existujúci produkt povinného poistenia na klasické vozidlá, v ktorom vznikla nová kategória e-kolobežky a e-bicykle bez evidenčného čísla vozidla. Výška poistného za e-kolobežku sa v závislosti od týchto parametrov bude pohybovať v desiatkach eur. Poisťovňa Uniqa bude PZP na elektrobicykle, elektrokolobežky, ale aj e-trojkolky, e-švorkolky a e-golfové vozíky ponúkať s poistným krytím na zákonný limit bez pripoistení. Pre daný druh vozidla zatiaľ nastavila jednu kategóriu základnej sadzby, ktorá predstavuje zhruba 26 eur. Zvažuje tiež samostatné tarifné skupiny.

PZP na elektrobicykle v zahraničí

Nová povinnosť vyplýva z európskej smernice, ktorá by mala byť pretavená do zákonov jednotlivých krajín. Podmienka rýchlosti a váhy môže uvaliť povinnosť uzatvoriť PZP na rôzne druhy malých elektrických vozidiel. Môže ísť napríklad o elektrokolobežky, elektrické trojkolky, švorkolky či golfové vozíky. Výnimka sa bude vzťahovať len na invalidné vozíky, ktoré sú určené na používanie osobami s telesným postihnutím. Keďže sa nepovažujú za motorové vozidlá, nevzťahuje sa na ne ani povinnosť mať uzavreté poistenie zodpovednosti.

Europoslanci vyňali z povinnosti mať uzatvorené PZP aj majiteľov ťažkých a rýchlych elektrických bicyklov. Niektoré štáty urobili výnimku a PZP na elektrobicykle je u nich povinné. Ide napríklad o Nemecko a Francúzsko. Tie krajiny, ktoré z povinnosti vyňali elektrobicykle, to bližšie špecifikovali aj v zákone.

Napríklad v susednej Českej republike povinnosť mať uzatvorené PZP na elektrobicykle neplatí. V tamojšej legislatíve sa uvádza, že výnimku majú „mopedy vybavené pomocným pohonom, ktorého hlavným účelom je pomoc pri šliapaní.“ Inak povedané, vozidlá s elektrickým pohonom, ktoré je možné uviesť do pohybu aj šliapaním, nemusia mať uzatvorenú povinnú poistku.

Pre rozličné pravidlá v jednotlivých krajinách môžu mať problém majitelia elektrovozidiel, ktorí s nimi budú prechádzať cez hranice v rámci Európskej únie. Jednotlivé krajiny môžu mať v zákonoch dodatočné podmienky. Pri vycestovaní si preto musia majitelia vždy overiť požiadavky jednotlivých krajín na ich prevádzku a tiež aj prípadnú potrebu poistenia zodpovednosti.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: