Cena na povinné zmluvné poistenie (PZP) a havarijné poistenie sa stanovuje podľa takzvaných segmentačných kritérií. Patria medzi ne napríklad objem či výkon motora, spôsob využívania vozidla v praxi, lokalita používania vozidla, vek majiteľa auta, či priznané bonusy a rôzne zľavy. Poistenie elektromobilu alebo plug-in hybridu by malo z takejto kalkulácie spravidla vyjsť s nižšou cenovkou. Niektoré poisťovne majú dokonca v produktovej ponuke špeciálne balíčky pre elektromobily.
Pri povinných poistkách vznikajú v niektorých poisťovniach rozdiely v cene medzi poistením vozidiel s bežnými spaľovacími motormi, elektrovozidlami a hybridnými vozidlami. „V poisťovniach, ktoré uplatňujú rozdiely v cenotvorbe medzi spaľovacími motormi a hybridnými, alebo čisto elektromotormi, vychádza momentálne vo všeobecnosti lacnejšie PZP pre elektromotory a hybridy. Nemusí to byť však pravidlo pri každom vozidle a modeli, keďže do výpočtu vstupujú ešte aj ďalšie parametre a údaje,“ hovorí riaditeľ divízie neživotného oddelenia spoločnosti Finportal Štefan Fajnor.
Inak je to pri havarijnom poistení. „Pri havarijnom poistení je jeden z hlavných údajov pre výpočet ceny aj hodnota vozidla. Tu práve hybridy a elektromotory ťahajú za kratší koniec, keďže ich cenníková cena je zvyčajne vyššia ako pri vozidlách s klasickým spaľovacím motorom. Ak by sme uvažovali o tom, že by bola rovnaká cenníková cena, tak jednotlivé poisťovne majú rôznu cenotvorbu. V niektorých poisťovniach pri rovnakej poistnej sume vychádza samotné poistne drahšie pri elektromobiloch a niekde lacnejšie. Taktiež je potrebné brat do úvahy aj to, že poisťovne pristupujú rôzne aj k samotným hybridným vozidlám, ktoré sa ešte delia,“ pripomína Š. Fajnor.
Špeciálne balíčky poistenia
Finsider oslovil všetky poisťovne, ktoré pôsobia na trhu s povinným poistením. V rámci havarijného poistenia sa u nich objavujú aj ponuky špeciálnych balíkov poistenia pre elektromobily. Môže ísť o súčasť poistenia, alebo samostatné pripoistenie. Ostatné poisťovne ponúkajú zase už v základe benefity pre elektrické autá.
Napríklad poisťovňa Generali ponúka doplnkové poistenie batérie pre vozidlá s elektrickým alebo plug-in hybridným pohonom. „Kryje škody na batérii spôsobené skratom a prepätím, ak sa nedajú opraviť. Poistenie sa vzťahuje aj na škody spôsobené požiarom, ktorý vznikol kvôli skratu alebo prepätiu batérie, a tiež na prípady krádeže. Ďalej poistenie pokrýva škody na nabíjacích kábloch do výšky 700 eur, ktoré vznikli taktiež kvôli skratu či prepätiu a ich oprava je bezpredmetná. Vzťahuje sa aj na škody spôsobené nesprávnym nabíjaním alebo chybami počas nabíjania. Poistenie kryje aj trvalo nainštalované nabíjacie stanice, indukčné nabíjacie dosky alebo nástenné skrinky. V tomto smere kryje poistenie škody, ktoré vznikli opäť skratom a prepätím, tiež škody spôsobené požiarom, ako aj škody po vandalizme. Toto krytie je až do výšky 2 000 eur,“ vymenúva hovorkyňa Generali Catherine Černochová.
Elektromobily sú v Allianz – Slovenskej poisťovni súčasťou havarijného a povinného zmluvného poistenia. Majiteľ elektrického auta si môže vybrať spomedzi štyroch poistných balíkov. „Pri elektromobiloch je súčasťou krytia v prípade vybitia batérie odtiahnutie vozidla k najbližšej nabíjacej stanici, kde si ju môže motorista dobiť a pokračovať v ceste. Súčasťou poistného krytia sú aj nabíjacie káble, nabíjačky (wallboxy), adaptéry a ďalšie vybavenie,“ vymenúva hovorkyňa z Allianz Helena Kanderková.
Aj poisťovňa ČSOB má samostatné poistenie elektrických vozidiel. Okrem bežného krytia havarijného poistenia ponúka tiež individuálne krytia a benefity pripoistení v rámci ceny poistného. Ide napríklad o poistenie elektrobatérie, poistenie vlastnej nabíjacej stanice či poškodenie auta verejnou nabíjacou stanicou.
Samostatný balík poistenia pre elektromobily pripravuje aj poisťovňa Wüstenrot. „Vzhľadom na rastúcu popularitu elektromobilov plánujeme vytvoriť balík práve pre elektromobily, ktorý bude ešte lepšie reflektovať potreby majiteľov týchto vozidiel. Už v priebehu tohto roka plánujeme predstaviť riešenie, ktoré zahrnie napríklad asistenciu pri vybitej batérii, pripoistenie wallboxu a jeho príslušenstva či ďalšie praktické pripoistenia,“ uviedla hovorkyňa poisťovne Zuzana Zúbeková.
Stačí aj PZP na elektromobil?
Zvyšné poisťovne na trhu uvádzajú, že žiadne špeciálne balíky neponúkajú. Elektromobily tak poisťujú v rámci PZP a havarijného poistenia ako bežné vozidlá.
Martin Podávka, spoluzakladateľ českej poisťovne Pillow, tvrdí, že majitelia elektromobilov si u nich nemusia kupovať špeciálne balíčky poistenia. „Každý majiteľ elektrovozidla získava bez nutnosti špeciálneho balíčka všetko potrebné. Asistenčné služby pri vybitej batérii, krytie škôd na elektrobatérii podľa poistenej situácii, zahrnutie nabíjacích káblov a ďalšieho príslušenstva do predmetu poistenia a zľava za nízky nájazd,“ uvádza M. Podávka. Tvrdí, že v rámci poistenia vozidla je zbytočné ponúkať poistenie wallboxu, pretože tvorí súčasť budovy a je poistený v rámci majetkového krytia. Klienti tak podľa neho niekedy platia za rovnakú vec dve poistky.
Poisťovňa Kooperativa uvádza, že pri určitých značkách vozidiel, ktoré aktuálne nemajú na Slovensku autorizovaného predajcu alebo servis, sa pozerá na vstup do poistenia individuálne. V Komunálnej poisťovni zase pre elektromobily a hybridy platí, že za škodu vzniknutú poistnou udalosťou na vysokonapäťovej batérii, poisťovňa poskytne poistné plnenie v časových cenách. Podľa hovorcu poisťovne Dalibora Mihalkina je to najviac do výšky časovej hodnoty vysokonapäťovej batérie.
Hovorkyňa poisťovne Union Beáta Dupaľová Ksenzsighová zase pripomína, že aj keď sa elektromobily poisťujú ako bežné autá, majitelia elektromobilov majú v rámci pripoistenia asistenčnej služby nárok na vybavenie a preplatenie servisného technika pri vybití batérie. Wüstenrot zase pri havarijnom poistení poskytuje krytie na celú batériu v jej aktuálnej hodnote.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: