Na Slovensku sa počas letného obdobia tradične koná vicaro zrazov historických vozidiel. Keďže sa príležitostne pohybujú po cestách, musia mať podľa zákona uzatvorené povinné zmluvné poistenie (PZP). Ide o špecifické autá, ktoré musia spĺňať aj určité podmienky. Majitelia môžu vtedy počítať s tým, že PZP na veterány je oveľa lacnejšie než na klasické vozidlo. Výhodou je tiež fakt, že ak by im niekto spôsobil škodu, z povinného poistenia sa škoda prepláca podľa ich historickej hodnoty.

Historické vozidlo musí v prvom rade spĺňať legislatívne podmienky. Jeho majiteľ musí získať preukaz historického vozidla vydaný Medzinárodnou organizáciou historických vozidiel (FIVA) a zároveň by malo byť staršie ako 30 rokom. Okrem toho sa už daný konkrétny typ vozidla nemôže vyrábať, musí byť historicky zachované, udržiavané v pôvodnom stave a majiteľ ho nemôže využívať na každodenné jazdy. Preukaz na Slovensku vydáva Združenie zberateľov historických vozidiel Slovenskej republiky.

Vozidlo sa potom prihlasuje do policajnej evidencie ako bežné auto. Rozdiel je v tom, že dostane tabuľku so zvláštnym evidenčným číslom obsahujúce písmeno H. Finančný analytik z OVB Allfinanz Slovensko Marián Búlik hovorí, že v praxi status historického auta v organizácii FIVA môžu mať nielen autá so špeciálnym evidenčným číslom, ale aj vozidlá s klasickým evidenčným číslom. „Kým je historické auto v policajnej evidencii, vzťahuje sa na neho rovnaká povinnosť uzatvoriť si PZP ako pri každom inom aute,“ upozorňuje M. Búlik.

PZP na veterány je lacnejšia

Majitelia historických vozidiel teda musia mať uzatvorenú povinnú poistku. Výhodu majú v tom, že poisťovňa im ju predá so zľavou. Poisťovne si to môžu dovoliť, pretože historické vozidlá jazdia po cestách len zriedkavo. Spravidla chodia len na zrazy či rôzne výstavy. Podľa M. Búlika je cena PZP na veterány pri aute s klasickým evidenčným číslom na úrovni štvrtiny ceny bežného auta. Ak má historické vozidlo špeciálne evidenčné číslom začínajúce písmenom H, klesá cena približne na dvanástinu bežnej úrovne. Ak ide len o staré vozidlo, poisťuje sa v rámci PZP ako bežné vozidlo.

Platnosť týchto zliav potvrdzuje hovorkyňa Allianz – Slovenskej poisťovne Helena Kanderková. „Historické vozidlá poisťujeme v rámci povinného zmluvného poistenia za zvýhodnenú sadzbu poistného. Pri dojednaní PZP je možné uplatniť zľavy prípadne bonus za bezškodový priebeh. Ak je vozidlo registrované ako historické a má evidenčné číslo s písmenom H, poistník zaplatí jednu dvanástinu z ceny základného poistného. Ak má štandardné evidenčné číslo, ale vozidlo je staršie ako 30 rokov a majiteľ je členom združenia zberateľov historických vozidiel, poistník zaplatí štvrtinu z ceny základného poistného,“ uvádza H. Kanderková.

PZP na veterány
PZP na veterány je spravidla lacnejšie ako na klasické autá (Ilustračné foto: Depositphotos/PZP na veterány)

Majiteľ veterána si musí dať pozor na to, aby dodržal zmluvné podmienky. Zaväzuje sa totiž k tomu, že ho využíva len príležitostne. Na základe toho získa výraznú zľavu z ceny povinného poistenia. „Ak však poisťovňa zistí, že vozidlo jazdí pravidelne v premávke, a je teda používané v rozpore s podmienkami zvýhodneného poistenia, má možnosť navýšiť cenu poistného a dofakturovať ju aj spätne od prvého dňa platnosti zmluvy,“ upozorňuje M. Búlik.

V prípade nehody veteránu, ktorý sa používa denne v bežnej premávke, môže podľa analytika poisťovňa krátiť poistné plnenie. Allianz centrum pre technológie (AZT) v staršej štúdii zistilo, že pre veterány sú rizikové nehody, ktorým by sa pravdepodobne moderné autá za rovnakých podmienok vyhli. Nehody spôsobuje napríklad zlé vyhodnotenie rýchlosti veteránu v porovnaní s moderným vozidlom. Nehodu môže spôsobiť aj obmedzený výhľad vodiča historického vozidla na cestu či menší výkon bŕzd.

Problém s havarijným poistením

PZP na veterány ponúkajú viaceré poisťovne. Okrem Allianzu je to napríklad poisťovňa Generali či Kooperativa. Naopak, v ponuke ho nemá poisťovňa Union. Zároveň platí, že ak iné vozidlo zaviní nehodu a spôsobí škodu na historickom vozidle, poisťovne preplácajú jeho reálnu opravu. Tá môže byť drahšia, keďže sú vyššie náklady pri náhradných súčiastkach či servisoch, ktoré sú schopné opraviť aj historické vozidlá. V prípade totálnej škody sa prepláca historická hodnota vozidla.

Majitelia veteránov to majú komplikovanejšie v prípadoch, keď zavinia nehodu. PZP totiž nekryje škody na vinníkovom vozidle. Podľa M. Búlika nemajú možnosť uzatvoriť ani havarijné poistenie. „Pokiaľ viem, havarijné poistenie historických áut nie je možné na Slovensku uzavrieť. Dôvodom je vysoko pravdepodobne problém s vyčíslením hodnoty a výšky škody,“ dodáva analytik.

Poisťovne argumentujú tým, že v prípade veteránov je ťažké získať náhradné diely, na Slovensku je len minimálna sieť opravcov schopných takéto vozidlo opraviť, servis trvá príliš dlho a jeho kalkulácia by bola náročná. Mnohí majitelia si napríklad musia vyrábať súčiastky svojpomocne a tieto náklady sa nedajú dokladovať.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: