Cena povinného zmluvného poistenia (PZP) do veľkej miery závisí od vozidla, ktoré sa bude poisťovať. Nejde pritom len o jeho výkon či váhu, ale napríklad aj ročník výroby. Platí pritom, že majitelia nových vozidiel platia za povinnú poistku menej peňazí. Staré auto totiž na cestách predstavuje väčšie riziko, s ktorým pri cenotvorbe pracuje aj poisťovňa. Povinné poistenie síce nekryje samotné poistené vozidlo, ale škody, ktoré spôsobí niekomu inému, no pri starších ročníkoch áut je viac pravdepodobné, že napríklad pre častejšie poruchy či opotrebenie na ceste spôsobia nehodu.

Cenu poisťovne počítajú podľa vlastných výpočtov úrovne rizika a štatistík. Do úvahy musia brať aj situáciu, že staršie vozidlo niekomu spôsobí totálnu škodu. To znamená, že cena za opravu poškodeného auta by bola vyššia ako jeho reálna hodnota. V takom prípade musia poisťovne vyplatiť poškodenému podstatne viac peňazí. Rizikovejšie vozidlo tak platí aj drahšie poistenie. V opačnom prípade by na tom poisťovňa mohla prerobiť. Dôležité sú aj ostatné parametre vozidla. Vplyv na cenu majú napríklad rok výroby, hmotnosť, značka či výkon.

Výšku poistného môže výrazne ovplyvniť aj trvalý pobyt a vek majiteľa vozidla. Podľa toho poisťovňa vie, kde sa bude vozidlo pravidelne pohybovať. Platí pritom, že ľudia s bydliskom vo veľkom meste, kde je vyšší výskyt dopravných nehôd alebo krádeží, môžu mať vyššie ceny PZP. Pri veku zase platí, že viac platia mladí vodiči. Poisťovňa počíta s tým, že majú pri šoférovaní menej skúseností. Viac za poistku zaplatia aj majitelia, ktorí už v minulosti spôsobili nehodu na cestách. Poisťovne si to overujú v registri. Rozhoduje aj to, či auto slúži na bežné používanie alebo na podnikanie.

Za staré auto si majiteľ priplatí

To, že za staré auto sa platí vyššia poistka, dokazujú aj ilustračné výpočty na kalkulačke povinného zmluvného poistenia portálu Finsider. Ilustračný výpočet počíta vždy s jedným druhom vozidla. Ide o dieselovú Škodu Octavia, ktorá má objem motora na úrovni 1 968 centimetrov kubických, výkon 110 kilowattov a váhu 1 990 kilogramov. Rozdiel pri porovnaní je len tom, že jedno vozidlo bolo vyrobené v tomto roku 2024 a druhé má už desať rokov. Príklad počíta s majiteľom, ktorý má 30 rokov, býva v Žiline, nikdy nespôsobil nehodu a vozidlo slúži na bežné použitie.

Pri vozidle, ktoré bolo vyrobené v tomto roku, ponúka najlacnejšiu poistku Allianz – Slovenská poisťovňa. Majiteľ by platil takmer 121 eur ročne. Cenu pod 200 eur ročne by mu ešte ponúkli poisťovne Kooperativa, Wüstenrot, Pillow a Uniqa. Pri tých je cena od 168 eur až po niečo málo cez 192 eur ročne. Poisťovne Union a Generali by si účtovali 225 eur a 253 eur. Najdrahšiu poistku by mu ponúkla poisťovňa ČSOB, v ktorej by za PZP platil 288,49 eura ročne.

Cena sa razantnejšie zmení pri vozidle, ktoré má už desať rokov. Najlacnejšia ponuka je opäť od poisťovne Allianz, ktorá by si účtovala viac ako 140 eur ročne. Rozdiel v najnižšej ponuke je tak o necelých 20 eur. Cenu pod 200 eur by už ponúkli len poisťovne Kooperativa a Uniqa. Najdrahšiu poistku by majiteľovi ponúkla poisťovňa Generali, v ktorej by za povinnú poistku platil 360,22 eura ročne. Sumu nad 300 eur by pri podmienkach z príkladu majiteľ platil aj v poisťovni ČSOB.

Porovnanie cien PZP na nové a staré auto (tabuľka):

PoisťovňaRok výroby 2024 (cena)Rok výroby 2014 (cena)
Allianz – Slovenská poisťovňa120,86 €140,52 €
Kooperativa168,09 €168,09 €
Wüstenrot184,68 €209,88 €
Pillow192,24 €217,92 €
Uniqa192,55 €189,85 €
Union224,76 €240,96 €
Generali253,86 €360,22 €
ČSOB288,49 €344,04 €
Zdroj: Výpočet kalkulačky na stránke Najpoistenie.sk

staré auto
Staré auto na cestách predstavuje väčšie riziko (Ilustračné foto: Depositphotos)

Parametre vozidla, vek či nehody

Cenu menia aj ďalšie parametre vozidla. Ide napríklad o výkon a váhu. Keď si niekto chce poistiť auto, ktoré má nízky výkon a váhu, bude za poistku platiť menej peňazí. Pri ťažšom a silnejšom vozidle je cena zase vyššia. Pri ťažších a silnejších autách je totiž pravdepodobné, že na cestách spôsobia aj väčšiu spúšť. Keďže veľké autá predstavujú aj väčšie riziko, poisťovne si musia pýtať aj viac peňazí. Rozdiel v cene pritom môže byť v desiatkach až stovkách eur.

Pomerne zásadný je aj vek majiteľa vozidla. Mladší vodiči platia často za povinné poistenie viac peňazí, pretože sú považovaní za viac rizikoví v porovnaní s vodičmi, ktorí šoférujú dlhšie. Najviac znevýhodnenou skupinou sú motoristi do 23 rokov veku. Povinná poistka pre vodiča, ktorému zostáva pár rokov do penzie, môže byť až trojnásobne lacnejšia ako pri čerstvo plnoletých vodičoch. Suma sa líšiť aj podľa bydliska, pričom za vozidlá v mestách je poistenie drahšie.

Vodiči sa tiež nemôžu spoliehať na to, že ak už v minulosti spôsobili škodu a zmenia poisťovňu, budú môcť získať lepšiu cenu. Podľa zákona totiž pri určení ceny musia poisťovne uplatniť takzvaný bonus a malus. Jednoducho povedané, motoristi, ktorí v minulosti zavinili nehodu, majú mať drahšiu poistku. Pre vodičov bez škodovej udalosti je cena zase nižšia. Poisťovne majú k dispozícii informácie o všetkých škodových udalostiach s dátumom vzniku a sumami vyplateného poistného plnenia. V databáze sú aj informácie o škodách, ktoré niekto spôsobí s nepoisteným vozidlom a tiež o dĺžke trvania jeho poistných zmlúv.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: