Cesty do Poľska sú pre mnohých podnikateľov či zamestnancov bežnou pracovnou rutinou. Či už ide o krátke návštevy partnerských firiem alebo viacdňové konferencie, vždy sa môže ukázať, že výdavky na jedlo môžu predstavovať nezanedbateľnú položku. Práve preto existuje inštitút diét, ktorý má pokryť zvýšené náklady, keď človek pracuje mimo územia Slovenska. Stravné pri ceste do Poľska tak prináša zamestnancom, ale aj živnostníkom, možnosť kompenzácie výdavkov, ktoré by vo vlastnej krajine možno nemali.

Z hľadiska zákona majú zamestnávatelia povinnosť poskytovať príspevok na stravu, a to buď formou klasických diét, alebo inými náhradami, ak nie je zabezpečená možnosť stravovania na pracovisku. Pri zahraničných cestách do Poľska však vstupujú do hry špecifické pravidlá a stanovené sadzby, od ktorých sa odvíja konkrétna výška príspevku. Je preto dôležité poznať časové pásma a aktuálnu sadzbu, ktorú určuje právna úprava platná na Slovensku.

Ak niekto do Poľska vycestuje len na niekoľko hodín, nemusí hneď vzniknúť nárok na plnú výšku diéty. Rozhodujúci je reálne odpracovaný čas v zahraničí, ako aj to, či vznikli náklady na jedlo. Stravné pri ceste do Poľska je preto potrebné chápať ako legislatívne ukotvený spôsob, ako nenechať zamestnanca či živnostníka finančne v nevýhode vďaka tomu, že kvôli plneniu pracovných povinností opustil domáce prostredie.

Ako funguje stravné pri ceste do Poľska

Hlavným kritériom pre priznanie diét je dĺžka pobytu v zahraničí, presnejšie čas, počas ktorého sa človek zdržuje na poľskom území. Základným intervalom býva 6 hodín, od ktorého sa odvíja nárok na určitú časť z maximálnej dennej sadzby. Ak sa pracovná cesta do Poľska predĺži na viac ako 12, prípadne 18 hodín, výška príspevku sa stupňuje, až kým nedosiahne strop stanovený zákonom.

Jedným z hlavných dôvodov, prečo sa stravné pri ceste do Poľska teší veľkej pozornosti, je fakt, že ceny jedál v reštauráciách či hoteloch môžu byť v niektorých oblastiach porovnateľné so slovenskými, no pri častejších návštevách dokážu navýšiť výdavky na jedlo o nezanedbateľnú sumu. Naopak, v menších mestách môže byť stravovanie o čosi lacnejšie, no legislatíva ráta s jednotným paušálom pre celú krajinu bez ohľadu na to, či sa človek zdržiava vo Varšave, Krakove alebo v menšej prihraničnej dedine.

Stravné pri ceste do Poľska sa teda počíta vždy na základe reálneho počtu hodín. Ak pracovník vycestuje ráno, prekročí hranice a popoludní sa vráti, môže spadať do kategórie 6 až 12 hodín, ktorá predstavuje určitý percentuálny podiel z plnej dennej sadzby. Ak v Poľsku zostane dlhšie, napríklad až do neskorého večera, či dokonca s prenocovaním, môže sa diéta vyšplhať na maximálnu úroveň, ak dosiahne príslušné časové pásmo.

Stravné pri ceste do Poľska
Ilustrácia: DALL-E

Dôležitosť evidencie času

Povinnosť viesť si presné záznamy o tom, kedy človek opúšťa Slovensko a kedy sa naň vracia, je nevyhnutnou podmienkou pre uznanie nároku na diéty. Stravné pri ceste do Poľska totiž vychádza z reálneho času, kedy zamestnanec vykonáva prácu alebo je v rámci nej v zahraničí. Ak napríklad medzi dvoma pracovnými zastávkami v Poľsku príde na krátky návrat na Slovensko, môže sa posudzovať každá cesta zvlášť, pokiaľ sa jasne preukáže, kedy zamestnanec prekročil hranicu.

Táto administratíva vyplýva aj z faktu, že ide o povinnosť, ktorá môže byť predmetom prípadnej kontroly zo strany daňových úradov. Ak niekto neoprávnene čerpá stravné pri ceste do Poľska v plnej výške, hoci tam strávil menej času, vystavuje sa riziku spätného domeru daní alebo iných sankcií. Preto firmy zvyknú využívať cestovné príkazy, kde podrobne uvádzajú cieľ cesty, čas odchodu a príchodu a spôsob dopravy.

Pri tejto evidencii sa oplatí rozlišovať medzi okamihom, keď zamestnanec fyzicky opustí priestor Slovenska, a časom, kedy sa vráti na domáce územie. Nie je vždy rozhodujúce, kedy oficiálne začal či ukončil pracovný deň podľa rozvrhu, ale kedy reálne prekročil hranice do Poľska. Stravné pri ceste do Poľska je teda priamo naviazané na geografické prekročenie hraníc, ktoré oddeľuje domovskú krajinu od zahraničia.

Stravné pri ceste do Poľska a uhradené jedlá

V praxi nastávajú situácie, keď si zamestnanec či živnostník nehradí jedlo z vlastných prostriedkov, pretože mu ho napríklad zabezpečí partnerská firma alebo má raňajky zahrnuté v cene hotelovej izby. V takom prípade môže dôjsť ku kráteniu diét, keďže nárok na plnú sumu stravného pri ceste do Poľska automaticky nevzniká, ak sa preukáže, že stravu zabezpečil niekto iný.

Pri pracovných rokovaniach v Poľsku býva bežné, že domáci partner pozve na obed či večeru. Ak to zamestnanec potvrdí v cestovnom príkaze, zamestnávateľ môže pristúpiť k adekvátnemu zníženiu diét, aby nevzniklo neoprávnené obohatenie. Rozhodnutie o tom, o koľko presne sa stravné pri ceste do Poľska zníži, spravidla vychádza z interných smerníc firmy, ktoré by mali byť v súlade so zákonom a odporúčaniami Ministerstva financií.

Rovnako sa môže stať, že v hoteli sú popri raňajkách zahrnuté aj iné jedlá, hoci to nie je veľmi bežné. Ak je však písomne dokázané, že izba zahŕňa polpenziu alebo plnú penziu, je logické, že zamestnanec nemal dodatočné výdavky na obedy či večere. V takomto prípade by tiež mohlo dôjsť k percentuálnemu zníženiu diét. Cieľom je vždy presne zachytiť skutočnosť, aby sa zohľadnilo reálne stravovanie.

Stravné pri ceste do Poľska
Ilustrácia: DALL-E

Praktické tipy pre hladké vyúčtovanie

Aby zamestnanec či živnostník dostal stravné pri ceste do Poľska bez komplikácií, odporúča sa pred odchodom zistiť, aké doklady a informácie bude potrebovať pri návrate. Základom je cestovný príkaz, kde sa popíše účel cesty, miesto stretnutí alebo výkonu práce a presný čas pohybu na poľskom území. Okrem toho je dobré poznať aj aktuálnu sadzbu diét a jej percentuálne skrátenia, aby človek vedel odhadnúť, o koľko peňazí môže žiadať.

Zamestnávatelia zvyknú mať interné postupy, podľa ktorých sa stravné pri ceste do Poľska vypláca. V niektorých firmách sa vyúčtovanie podáva elektronicky, inde sa preferuje papierová forma. Vždy by však mal byť priložený dôkaz o tom, kedy zamestnanec vycestoval a kedy prišiel späť. V prípade, že došlo k neplánovanému predĺženiu pobytu, je na mieste vysvetlenie dôvodov, napríklad meškanie dopravy či doplňujúce pracovné stretnutie.

Dobrou praxou je aj priebežné poznamenávanie si časov a udalostí priamo počas pracovnej cesty, aby neskôr nevznikli nejasnosti o tom, kedy sa človek pohyboval medzi Poľskom a Slovenskom. Každá hodina môže byť rozhodujúca pre zaradenie sa do vyššieho pásma diét, najmä ak sa pracovná cesta predĺži cez hranicu 6, 12 alebo 18 hodín.

Význam stravného pri ceste do Poľska

Stravné pri ceste do Poľska predstavuje dôležitú súčasť komfortu pre pracovníkov, ktorí čelia nákladom spojeným s jedlom mimo domova. Oslobodenie od daňových a odvodových povinností až do stanovenej sumy robí z diét atraktívny finančný príspevok, ktorý neznižuje čistú mzdu zamestnanca. Navyše môže motivovať ľudí, aby sa nebáli prijímať pracovné úlohy v zahraničí, pretože vedia, že zvýšené výdavky na stravovanie im budú kompenzované.

Pri obchodných rokovaniach v Poľsku tak môžu zamestnanci či živnostníci bez obáv ochutnávať miestne špeciality alebo si jednoducho vybrať reštauráciu, ktorá im vyhovuje, bez toho, aby museli kalkulovať, či im rozpočet vystačí. Z pohľadu firiem je zas výhodou, že zamestnanec zostáva sústredený na pracovný výkon a nemusí si robiť starosti s financovaním jedla, ktoré by inak nadmerne zaťažovalo jeho vlastné zdroje.

Stravné pri ceste do Poľska je dôležité aj z hľadiska spravodlivosti a transparentnosti v pracovných vzťahoch. Ak by neexistovala možnosť preplatenia diét, mohlo by to spôsobiť neochotu pracovníkov cestovať a zvyšovať tak obchodný potenciál firmy za hranicami. Takto je náklad na stravovanie rovnomerne rozdelený a reflektuje reálne potreby zamestnancov pri výkone práce.

Stravné pri ceste do Poľska
Ilustrácia: DALL-E