Keď mesto predá pozemky pod autobusovou stanicou developerovi, môže to dopadnúť aj tak, že stanica bude roky chátrať a bude hanbou mesta. Presne to sa stalo v Trenčíne.

Projekt s názvom Terminál mal prepojiť železničnú a autobusovú stanicu do jedného celku. Jeho súčasťou mali byť obchody, služby aj spoločné informačné centrum. Prácu tu malo nájsť asi 600 ľudí. Celé moderné obchodné centrum, kde by bola aj spojená stanica malo stáť viac ako 100 miliónov eur.

Megalomanský projekt bol prvýkrát predstavený v roku 2013. „Celý projekt Terminálu by mal byť ukončený na prelome rokov 2015 a 2016,“ hovoril vtedy pre časopis Trend George Trabelssie, predseda predstavenstva a majiteľ Sirs Development.

Prešlo osem rokov, trenčianska autobusová stanica vyzerá stále ako za čias socializmu a chátra. Aj kvôli súdnym sporom developera – žilinskej spoločnosti Sirs a mesta o pozemky pod stanicou. Našťastie trenčianskej autobuske svitá na lepšie časy. Môže za to aj blížiaci sa rok 2026, keď sa toto mesto na Váhu má stať európskym hlavným mestom kultúry.

Na rekonštrukciu autobusovej stanice napokon našiel peniaze Trenčiansky kraj a bude ju robiť firma Sirs Development, ktorá patrí podnikateľovi Georgeovi Trabelssiemu. Toho média často označujú ako človeka blízkeho Jánovi Slotovi, bývalému šéfovi strany SNS a dlhoročnému primátorovi Žiliny. Časopis Index ho označil za správcu Slotovho majetku.

Striedmejšia rekonštrukcia stanice

Namiesto megalomanského projektu Terminál však v Trenčíne prebehne len striedmejšia rekonštrukcia nástupíšť a zastávok na autobusovej stanici. Vznikne tam deväť stanovíšť pre medzimestskú dopravu, nové zastávky pre mestskú hromadnú dopravu a dve výstupiská pre diaľkové spoje.

Na vynovenej stanici pribudne aj klientske centrum s bežnými službami a čakárňou pre cestujúcich. Jej súčasťou bude aj prevádzka občerstvenia.

Firma Sirs Development aj kraj sľubujú, že v prípade získania stavebného povolenia od mesta zrekonštruujú autobusovú stanicu za osem až deväť mesiacov. Hotová by tak mohla byť už na jeseň v roku 2025.

Investor počíta s tým, že rekonštrukcia bude stáť 2,4 milióna eur. Trenčiansky kraj podporí rekonštrukciu sumou viac ako milión eur. Autobusové zastávky by malo vybudovať na vlastné náklady mesto.

 „Finančné prostriedky by mali byť v zmysle zmluvy so spoločnosťou preinvestované do 30. októbra 2025,“ uviedol Jaroslav Baška, predseda Trenčianskeho kraja. Pripomenul tiež, že rekonštrukcia autobusovej stanice je dôležitá aj v súvislosti s Trenčínom ako Európskym hlavným mestom kultúry 2026.

Termín vidí ako reálny aj hovorkyňa firmy Sirs Development Ivana Strelcová. „V prípade odsúhlasenia mestským zastupiteľstvom v Trenčíne a následným vydaním stavebného povolenia bude realizácia ukončená na jeseň 2025,“ potvrdila pre Finsider.

Trenčianske mestské zastupiteľstvo bude rokovať o schválení projektu na konci marca (26. 3.). Predpokladá sa, že renováciu zanedbanej autobusovej stanice schváli.

autobusová stanica v Trenčíne
Namiesto obrovského projektu sa uskutoční len rekonštrukcia nástupíšť a zastávok na autobusovej stanici (Vizualizácia: Mesto Trenčín)

Veľkolepý projekt sa nekoná

Pôvodný projekt veľkého terminálu za vyše 100 miliónov eur je zatiaľ zmrazený a nevyzerá, že sa uskutoční. Súdny spor mesta s firmu Sirs Development o vlastníctvo pozemkov pod autobusovou stanicou sa ťahá už od roku 2018. Teraz sa zdá, že obe strany zakopú vojnovú sekeru, ktorá neprospieva mestu ani cestujúcim.

Spor sa dostal na súd potom, čo mestu došla trpezlivosť a rozhodlo sa odstúpiť od kúpnych zmlúv s Trabelssieho firmou. Ten podľa mesta nedodržal sľuby o rekonštrukcii stanice, ktoré dal ešte v roku 2012.

„Investor pripravil projekt Terminál, ktorý počas rokov prešiel mnohými zmenami, ale nedošlo k jeho realizácii,“ píše mesto na svojej internetovej stránke.Predané pozemky preto mesto chcelo späť.

Média písali, že za neochotou stavať Terminál bolo aj to, že Železnice SR nechceli rekonštruovať svoju stanicu s firmou Sirs. Tej sa zase neoplatilo stavať Terminál len pre autobusovú stanicu. Problém projektu bol aj v tom, že chcel prepojiť stanicu s priľahlým mestským parkom, kde sa mali rúbať stromy. Zásahu do parku sa obávali obyvatelia aj mesto.

Mesto predalo pozemky pod autobusovou stanicou za primátora Richarda Rybníčka v roku 2012. Dôvod bol, že mesto bolo vysoko zadlžené a potrebovalo peniaze na uhradenie dlhov voči SAD Trenčín, ktorá tiež patrí firme Sirs Development.

„Súdne spory sú prerušené. Aktuálne sa rokuje, či vieme dosiahnuť mimosúdnu dohodu,“ povedala hovorkyňa mesta Erika Ságová pre Pravdu vlani na jeseň. Trenčiansky primátor Richard Rybníček sa už vlani pre média vyjadroval, že, nemá záujem pokračovať v súdnom spore.

Súdne spory mesta so Sirs však nie sú úplne ukončené. „Je to živá vec,“ potvrdzuje I. Strelková.

Poplatky za vjazd idú Trebelssiemu

Na trenčianskej autobusovej stanici, hoci neopravenej, doteraz zarábala firma Sirs Development. Trenčiansky kraj jej platí za vstupy prímestských autobusov na stanicu.

„Ročný príjem terajšieho majiteľa za vjazd autobusov na stanicu a parkovanie taxíkov je viac ako 600-tisíc eur,“ napísal trenčiansky poslanec Miloš Mičega vo svojom príspevku na sociálnej sieti. Je známy ako kritik terajšieho vedenia radnice a neúspešný kandidát na primátora.

Podobný biznis so vstupným na autobusovú stanicu má Trabelssie aj v Žiline.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: