Začiatkom decembra sa začali prvé stavebné práce na predĺžení električkovej trate v hlavnom meste. Od vyhlásenia verejného obstarávania ubehol viac ako rok. Električka v Petržalke by mohla po novej trati premávať do konca roku 2023. Bude viesť od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova po zastávku Janíkov dvor.
Na novej konečnej tiež mesto chystá developerský projekt polyfunkčnej zóny. Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) v spolupráci s hlavným mestom a mestskou stavebnou spoločnosťou Metro Bratislava aktuálne vyhlásili architektonicko-urbanistickú súťaž.
V okolí koncovej zastávky by tak mali pribudnúť napríklad nové nájomné byty, parkovací dom či nové verejné priestory.
Električka v Petržalke získa sedem zastávok
Predĺženie trasy petržalskej električky nadväzuje na prvú etapu električkovej trate Šafárikovo námestie – Bosákova. Plán počíta aj s rekonštrukciou 490 metrov existujúcej trate od Bosákovej po Jungmannovu. Trasa električky v Petržalke sa predĺži o 3,9 kilometra.
Od súčasnej konečnej zastávky Jungmannova pribudne ďalších sedem zastávok. Električka bude stáť na nových zastávkach Chorvátske rameno, Gessayova, Zrkadlový háj, Stred, Veľký Draždiak a Lietavská. Cesta od novej konečnej zastávky až na Šafárikovo námestie bude trvať zhruba 12 minút. Mesto počíta s tým, že v špičke bude električka premávať každé dve až tri minúty.
Električka v Petržalke v súčasnosti končí na zastávke Jungmannova. (zdroj: Google Maps)
Súčasťou trate budú aj štyri nové mosty. Jeden bude pretínať cestu aj trať na Rusovskej ceste. Ponad Chorvátske rameno sa vybuduje samostatný most pre električku a lávka pre peších a cyklistov. Samostatný moct pre cestnú dopravu by mal vyrásť na Kutlíkovej ulici. Práce zahŕňajú aj vybudovanie deiatich križovatiek a pozdĺž trate bude viesť šesť kilometrov dlhá cyklotrasa.
V súčasnosti prebieha v časti Janíkov dvor výrub stromov a kríkov, ktoré stoja v ceste novej električkovej trate. V okolí a pozdĺž trate sa však bude sadiť viac ako 1 500 nových stromov. V pláne je aj vysadenie kríkov, lúčnych porastov a trávnikov.
Mesto si od novej trate sľubuje aj odľahčenie dopravnej situácie v meste. Trať sa totiž plynule napojí na už zrekonštruovanú električkovú trať zo Starého mesta do Petržalky, ktorá vedie ponad Dunaj. Predpokladaná prepravná kapacita v oboch smeroch je 30-tisíc cestujúcich denne.
Mesto hľadalo zhotoviteľa od októbra minulého roka. Najnižšiu cenovú ponuku nakoniec predložila skupina dodávateľov zo Združenia NS MHD Petržalka, ktorá bude stavbu aj realizovať. Nová trať aj so všetkými prácami bude stáť viac ako 74,5 milióna eur. Peniaze bude mesto čerpať z eurofondov.
Kadiaľ bude premávať električka v Petržalke (video)
Električka v Petržalke bude končiť na zastávke Janíkov dvor. (zdroj: BSK/Michal Feik, Bratislava)
Nové byty aj škôlka na konečnej zastávke
V lokalite Janíkov dvor pri predĺženej električkovej trati sa pripravuje aj nový developerský projekt. Mesto už hľadá autora, ktorý nakreslí nový parkovací dom, nájomné byty, škôlku či centrum pre seniorov. Pozemok s rozlohou viac ako 33-tisíc metrov štvorcových je v súčasnosti nevyužitý.
Z južnej strany je ohraničený Panónskou cestou, z východnej strany pribudne plánovaná električková trať a zastávka, na severnej strane sa nachádzajú paneláky. Na západnej strane bude nová zóna susediť so súčasným obratiskom MHD autobusov.
Autori projektu budú mať za úlohu naplánovať, kde bude stáť 90 nových nájomných bytov. Podmienkou tiež je vytvoriť verejný priestor s oddychovými zónami. Samozrejmosťou sú zelené riešenia, ktoré majú pomôcť zmierniť dopady klimatickej krízy. Parkovacie zóny v okolí by mal odľahčiť nový parkovací dom s kapacitu 499 miest pre autá a stojiskom pre sto bicyklov.
„Od súťaže očakávame, že prinesie vysoko kvalitný návrh v lokalite, ktorá je najmä veľkou urbanistickou výzvou. Aj vďaka veľkosti a zloženiu lokalitného programu, ktorý je tvorený pestrým mixom funkčných náplní, súťaž ukáže, ako môže vyzerať plnohodnotná polyfunkčná mestská zóna postavená v 21. storočí,“ povedal riaditeľ sekcie súťaží z MIB Peter Lényi.
V novej zóne vyrastie aj škôlka pre 80 detí. Do projektu sa dostala vďaka projektu verejnej diskusie k výstavbe nájomných bytov a parkovacieho domu. Miestni obyvatelia sa sťažovali najmä na to, že v okolí chýba materská škola či reštaurácie na obedné prestávky. Pribudnúť by mali aj priestory pre nové gastro prevádzky, obchody a služby či verejné toalety. Lokalita bude tiež miestom pre nový opatrovateľský dom pre seniorov s kapacitou 40 klientov.
Podľa MIB súťažné zadanie striktne neurčuje, koľko budov majú architekti navrhnúť, skôr ide o čo najlepšie riešenie zadania. Architekti sa môžu zapojiť do prvého kola súťaže do 2. februára budúceho roka. Druhé kolo potom potrvá do 6. mája 2022. Víťaz bude známy približne v júni. Mesto pracuje s predpokladom, že na projekt vynaloží 32 miliónov eur.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: