Pohľad na hlavné mesto sa už pomaly mení. Na nábreží Dunaja totiž rastie prvý mrakodrap v Bratislave a na Slovensku. Ide o súčasť projektu Eurovea II a výstavby novej mestskej štvrte, ktorú zastrešuje developerská spoločnosť J&T Real Estate (JTRE). Mrakodrap Eurovea Tower rastie rýchlosťou zhruba jedno poschodie za 11 dní. Aktuálne je na úrovni 18. poschodia.
Mrakodrap v Bratislave by mal po dokončení dosahovať výšku 168 metrov. Spĺňa tak parametre, kedy sa už budova môže označiť za mrakodrap. Okrem iného musí byť vysoká aspoň 150 metrov. Momentálne je najvyššia budova v hlavnom meste veža Nivy Tower s celkovou výškou 125 metrov, ktorá je súčasťou novej autobusovej stanice Nivy.
Najmenší z naväčších
Nová výšková budova pri Dunaji si tak bude môcť hovoriť mrakodrap. V skutočnosti sa ale zaradí medzi tie menšie mrakodrapy v Európe. Do oblakov sa ich tiahne viac ako 200, z nich sa takmer 40 nadchádza v Rusku. Oficiálne najvyšším mrakodrapom v celej Európe je v súčasnosti Lakhta Center v ruskom Petrohrade. Budova je vysoká 462 metrov a má 87 poschodí. Dokončili ju ešte v roku 2019.
Najvyššiu budovu v rámci Európskej únie (EÚ) majú v susednom Poľsku. Varso Tower je vysoká 310 metrov a postavila ju slovenská developerská firma HB Reavis. Strecha mrakodrapu končí na 230 metroch. Na vrchol veže postavili 80 metrov vysoký a 73 ton vážiaci stožiar. Výškou tak predbehla poľskú dominantu Palác kultúry a vedy (231 metrov) a londýnsky The Shard (309,6 metra).
Druhú a tretiu priečku najvyšších budov v EÚ si držia Commerzbank Tower (259 metrov) a Messeturm (256 metrov) vo Frankfurte. Päťku najvyšších uzatvárajú madridské budovy Torre de Cristal (249 metrov) a Torre Cepsa (248,3 metra). Eurovea Tower sa tak so svojou výškou zaradí skôr medzi budovy Société Générale Twin Towers (167 metrov), ktorými sa pýši moderná štvrť La Défense v Paríži.
Najmenší mrakodrap v EÚ má Viedeň s výškou 150 metrov a 33 poschodiami. V členských štátoch sa potom nachádza ešte ďalších zhruba 30 mrakodrapov, ktoré sú nižšie ako ten, ktorý rastie v metropole Slovenska. Väčšina z nich sa nachádza v Paríži, Frankfurte, Rotterdame, Barcelone, ale aj vo Varšave či v susednej Viedni. Mrakodrap v Bratislave by mal byť hotový v rokoch 2022 až 2023.
Nová štvrť a mrakodrap v Bratislave
Okrem toho, že pri dunajskej promenáde vyrastie prvý mrakodrap na Slovensku, vznikne tam v podstate nová štvrť. Developer totiž rozširuje celý multifunkčný komplex Eurovea. Okrem nakupovania sa tak rozšíria aj priestory na bývanie, šport, zábavu a prácu. Celková výmera plochy pre byty, kancelárie a obchody by mala dosahovať 116-tisíc metrov štvorcových. Mrakodrap v Bratislave bude mať 47 poschodí, na ktorých bude 210 bytov i apartmánov.
Novú štvrť by mal pretínať zelený mestský bulvár Pribinova. Táto ulica je v súčasnosti kvôli stavbe uzavretá. Podľa odhadov developera to bude trvať zhruba jeden rok. Cieľom je presmerovať 80 percent áut pod úroveň terénu. Preferované budú cyklotrasy a chodníky pre peších návštevníkov. Cez novú ulicu by mala v budúcnosti viesť aj trasa električky. Ako sa vyrieši mestská hromadná doprava v okolí, zatiaľ nie je jasné.
Komplex by tiež mal poprepájať existujúce cyklocesty z Petržalky, Ružinova, Vrakune, Nového Mesta, Rače či Karlovej Vsi. Pred mrakodrapom by malo vzniknúť aj námestie s fontánami. Celý koncept navrhla architektka a urbanistka Beth Galí, ktorá sa preslávila premenou rodnej Barcelony pred Olympijskými hrami v roku 1992. V projekte sa venovala dizajnu verejných priestorov, všetkým druhom mobility aj stvárneniu zelene.
V súčasnosti sú na stavbe už hotové podzemné podlažia. Stavba sa tak ťahá už len do výšky. Stavbári tiež v lete tohto roka dokončili betonáž stropnej dosky v rámci nákupného centra Eurovea. Ešte začiatkom tohto mesiaca developer informoval, že sa začali práce rozširovania nákupného centra na treťom podzemnom podlaží. Prepojenie budov a práce tak v podstate prebiehajú až sedem metrov pod hladinou Dunaja.
Nový promenádny most
Súčasťou projektu Eurovea II bude aj nový promenádny most cez Dunaj. Pešia lávka spojí vznikajúce nábrežné štvrte Nové Lido a Eurovea City. Developerská firma JTRE kvôli jeho podobe vyhlásila súťaž pre študentov architektúry, dizajnu a stavebného inžinierstva. Po vyhlásení súťaže v januári tohto roka sa prihlásilo 57 študentov tvoriacich 37 riešiteľských tímov.
V stanovenom termíne nakoniec prišlo 18 študentských návrhov. Hodnotila ich porota zložená zo zástupcov mesta, mestských častí Petržalka, Ružinov a Staré Mesto, vyhlasovateľa súťaže a zúčastnených škôl, architektov, urbanistov a odborníkov na dopravné stavby. Členovia poroty nakoniec vybrali a ocenili tri súťažné návrhy promenádneho mosta.
„V súťaži sa objavili dva druhy prístupov – veľmi reálny, so zodpovedným statickým riešením a snahou o komplexný architektonicko-inžiniersky návrh a výrazné koncepčné návrhy súvisiace s otázkami, ktoré neboli priamo v zadaní – umiestnenia a typu premostenia ako propeler, neviditeľný most, tunel alebo ostrovy,“ píšu porotcovia v hodnotení, ktorí nakoniec uprednostnili reálne návrhy.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: