Ľudia na sídliskách sa bežne sťažujú, že nemajú kde parkovať. Platí to aj o sídlisku Na hlinách v Trnave. Tam je bežné parkovať 100 metrov od domu, autá stoja hocikde a navzájom sa blokujú, písal regionálny denník My Trnava už v roku 2014. Vtedy sľuboval trnavský viceprimátor, že tam mesto postaví parkovací dom. Prešlo dlhých deväť rokov a parkovisko je konečne bližšie k realite.
Na konci minulého roka sa začal posudzovať v rámci EIA projekt mesta Trnava na výstavbu parkovacieho domu Na hlinách, čo je jedno z menších sídlisk tohto krajského mesta. Okresný úrad Trnave, ktorý posudzuje vplyv projektu na životné prostredie ho v marci odobril.
Lenže jeden obyvateľ okolitého bytového domu sa proti rozhodnutiu odvolal. Obáva sa, že v prípade požiaru elektrických áut na parkovisku budú splodiny unášané práve na jeho balkón. Aj toto je jedna z ukážok, že niektorým obyvateľom sídlisk sa nie vždy páčia projekty parkovacích domov.
Parkovisko skryté v teréne
Na druhej strane, obyvatelia sídlisk by radi by mali vlastné parkovacie miesto, najlepšie zadarmo. Keď už musí byť nejaké parkovisko, nech je podzemné a nekazí výhľad z balkóna. Presne také vznikne na sídlisku Na hlinách.
Parkovisko má mať päť úrovní, ale keďže bude jeho väčšia časť pod zemou, negatívny vplyv na okolie by mal byť minimálny.
Navyše, parkovací dom pokryje zelená strecha so vzrastlou zeleňou a voľnočasovými prvkami, ktoré budú využívané obyvateľmi okolitých domov, píše sa v zámere. Na streche parkovacieho domu chcú architekti nainštalovať mobiliár, ale aj vybudovať detské ihrisko, bežeckú dráhu či lezeckú stenu.
Na povrchu budú viditeľné iba vjazdy do parkoviska, technického zázemia a kaviareň. Tá by mala byť umiestnená na streche existujúcej výmenníkovej stanice, kde bude jej terasa. Parkovací dom by podľa návrhu mal mať celkovú kapacitu 321 miest.
Pôvodne mala tento podzemný parkovací dom vo svahu stavať súkromná firma. Po troch rokoch príprav však mestské zastupiteľstvo v roku 2015 prevzalo stavbu pod seba. Až o päť rokov urobilo architektonickú súťaž, ktorú vyhralo štúdio Architekti Fischer & Urban. Mesto sa rozhodlo sa zafinancovať výstavbu z vlastných zdrojov. Investičné náklady sú v zámere odhadované na 6 miliónov eur.
Radnica predpokladá, že parkovací dom sa začne stavať na jar 2024 a hotový by mal byť o dva roky.
Spoluúčasť obyvateľov
To, že mesto postaví parkovisko, neznamená, že bude pre obyvateľov sídliska zadarmo.
„Ešte pred začatím výstavby bude spustená preregistrácia budúcich užívateľov za podmienok stanovených na základe ceny za jedno parkovacie miesto,“ vysvetľuje zámer spoplatniť parkovanie hovorkyňa Trnavy Zuzana Hrinková Siebenstichová. Mesto pristúpi k výstavbe až potom, keď budú rezervované parkovacie miesta v sume 70 % z ceny objektu budúcimi užívateľmi.
Cenu za jedno parkovacie miesto hovorkyňa nespresnila. Ale keďže náklady na parkovací dom sú šesť miliónov a miest je 321, tak náklady na výstavbu jedného miesta dosahujú vyše 18-tisíc eur.
Okrem tohto parkovacieho domu má Trnava v pláne postaviť ďalších šesť parkovacích domov. Podľa Z. Hrinkovej Siebenstichovej ide o rôzne varianty od podzemných, integrovaných do bytových domov, až po nadzemné parkoviská. Lokality, kde by sa malo stavať, sa nachádzajú na uliciach Starohájska, Rybníková, Merkúr (Trstínska/Vansovej), Golianova, Dohnanyho a Dolnopotočná.
Parkovanie pri štadióne
Aj menšie mestá riešia problém s parkovaním a to nielen na sídliskách. V Dubnici nad Váhom chce radnica vybudovať nový parkovací dom s kapacitou 422 parkovacích miest pri zimnom štadióne. Zámer mesto podalo na posudzovanie vplyvu na životné prostredie len začiatkom mája.
V areáli sa v súčasnosti nachádza futbalový a hokejový štadión, multifunkčná športová hala a tréningové ihriská. Mesto plánuje rekonštrukciu hokejového štadióna, ktorého súčasťou bude aj vybudovanie novej tréningovej hokejovej haly a nová krytá plaváreň.
Nový parkovací dom vznikne na starom asfaltovom parkovisku medzi tréningovou halou a zimným štadiónom. Celkovo má mať päť nadzemných podlaží. Strecha má byť zelená. Celkové náklady stavby sa odhadujú na päť miliónov eur.
Predpokladaný termín začatia stavby je začiatok budúceho roka. Nové parkovisko by mohlo byť hotové na konci roka 2025.
Bratislava zužuje výber lokalít a projektov
Aj Bratislava má napriek spusteniu parkovacej politiky stále problém s parkovaním. Miest pre autá je stále menej ako áut, ktoré na nich chcú ich majitelia zaparkovať.
Primátor hlavného mesta Matúš Vallo sľuboval už vo svojom prvom volebnom období, že postaví niekoľko parkovacích domov. Nestojí ešte ani jeden. Mesto dlho hľadalo vhodné lokality. Ak aj nejaké našlo, vždy sa objavil odpor miestnych, ktorí nechceli parkovací dom pred svojim panelákom.
Hlavné mesto malo už predvlani vytypovaných cez 20 lokalít vhodných na parkovacie domy. Tie sú v rôznych štádiách rozpracovanosti. Najďalej s prípravou je parkovací dom na ulici Ľ. Fullu v mestskej časti Karlová Ves, ktorý sa už blíži k záveru stavebného konania. Pribudnúť by tam malo 73 parkovacích miest. „Na parkovací dom na Ul. Ľudovíta Fullu sa nám podarilo získať právoplatné stavebné povolenie. So začiatkom výstavby počítame po vysúťažení dodávateľa. Výstavbu parkovacieho domu na Veternicovej ulici odmietli obyvatelia priľahlých bytoviek,“ povedal Branislav Heldes, hovorca Karlovej Vsi.
Ďalšie projekty parkovacích domov v Bratislave budú napríklad na Saratovskej v Dúbravke a Wolkrovej v Petržalke. Tam mesto už objednáva projekty verejnou súťažou.
Ďalšie parkoviská pre rezidentov by mali vzniknúť v Lamači, Ružinove, Petržalke a Rači. Postavené budú na miestach dnešných asfaltových parkovísk, niektoré budú zapustené do zeme a budú mať aj zelené fasády.
„Hlavné mesto aktuálne vyhlásilo verejné obstarávanie na dodávateľa projektovej dokumentácie na projekty štyroch parkovacích domov,“ informuje Dagmar Schmucková, hovorkyňa Bratislavy.
V prvom balíku sa mesto sústreďuje na realizáciu projektov, kde je vysoká miera podpory zo strany obyvateľov. Prioritných je zatiaľ osem projektov. Mali by priniesť stovky nových parkovacích miest. Kedy budú prvé parkovacie domy stáť, mesto zatiaľ neprezradilo.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: