Apple je naďalej najhodnotnejšou značkou sveta, aj keď jeho hodnota mierne poklesla. Vyplýva to z rebríčku najlepších globálnych značiek za rok 2024, ktorý zverejnila globálna konzultačná spoločnosť Interbrand.


(Inzercia)

Od roku 2000 Interbrand sleduje výkonnosť najväčších svetových značiek a kumulatívna hodnota týchto značiek zaznamenala výrazný nárast—zvýšila sa 3,4-krát z 988 miliárd dolárov v roku 2000 na 3,4 bilióna dolárov v roku 2024. Analýza Interbrandu ukazuje, že ak by tieto značky boli riadené strategickejšie ako dlhodobé rastové aktíva, kumulatívna hodnota by mohla byť takmer dvojnásobná, teda 6,9 bilióna dolárov.

Apple naďalej vedie ako najhodnotnejšia značka na svete, napriek 3 % poklesu hodnoty, čo je prvý pokles za viac ako dve desaťročia. Podľa Grega Silvermana, globálneho riaditeľa pre brandovú ekonomiku v Interbrand, opatrný prístup Applu k AI, umožnil značke zachovať si dôveru spotrebiteľov nad krátkodobými ziskami. Tento prístup, hoci konzervatívny, sa z dlhodobého hľadiska zdá byť úspešný, keďže akcie Applu vzrástli od začiatku roka o 20 % a očakáva sa, že hodnota značky v rebríčku za rok 2025 stúpne.

Rebríčku dominujú automobilové značky, patrí im 14 z top 100 pozícií. Najvyššie sa umiestnila Toyota (6. miesto), Mercedes-Benz (8) a BMW (10). Nie všetkým automobilovým značkám sa však darilo, keďže Tesla (12) zaznamenala jeden z najväčších poklesov hodnoty značky (- 9 %). Naopak, značky ako Kia (86), Hyundai (30) a Toyota (6) dosiahli dvojciferný rast, čo ukazuje na zmiešané osudy tohto odvetvia.

Luxusné značky pokračovali vo svojom vzostupe, pričom celkový rast hodnoty značiek vzrástol o 7 %, oproti 6,5 % z minulého roka. Ferrari (62) získalo pozíciu najrýchlejšie rastúcej značky roku 2024 s nárastom hodnoty o 21 %. Medzitým Louis Vuitton poskočil zo 14. na 11. miesto a značky Hermès (22) a Prada (83) ukázali silný rast, pričom ich hodnota vzrástla o 15 % a 14 %.

Do rebríčka sa dostalo aj viacero nových značiek, či takých, ktoré sa doň vrátili. Z nových značiek sa najvyššie dostala Nvidia, ktorá obsadila 36. priečku.

Najhodnotnejšie značky sveta

ZnačkaHodnota (mld. USD)Zmena (%)
1Apple488,9-3%
2Microsoft352,511
3Amazon298,18
4Google291,312
5Samsung100,810
6Toyota72,813
7Coca-Cola61,25
8Mercedes58,9-4
9McDonald’s534
10BMW522
Zdroj: Interbrand

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: