Dodávatelia automobilových súčiastok v Európe čelia masívnym prepúšťaniam. Dôvodom je pomalý prechod na elektromobilitu, ktorý nedokáže kompenzovať znižovanie výroby vozidiel so spaľovacími motormi. Podľa Európskej asociácie dodávateľov automobilového priemyslu (CLEPA) od roku 2020 zaniklo 86-tisíc pracovných miest, pričom očakávané náhrady pracovných miest v segmente elektroáut sa nenaplnili.

Slovensko, kde automobilový priemysel tvorí 44 % celkovej výroby a 13 % HDP, je týmto trendom výrazne ohrozené. Ondřej Makeš, analytik rizík spoločnosti Bibby Financial Services, upozorňuje, že plánované zvýšenie emisných cieľov od roku 2025 predstavuje pre automobilový sektor veľkú výzvu. Bezprostredné dopady na Slovensko podľa neho nebudú dramatické, no kľúčová bude schopnosť európskych automobiliek prispôsobiť sa zmenám.

Rast dodávateľskej siete pre elektromobilitu je pomalý. CLEPA varuje, že v prvom polroku 2024 prišlo o prácu 32-tisíc zamestnancov, čo je viac ako počas najťažšieho obdobia pandémie. Na Slovensku patrí podiel elektromobilov medzi najnižšie v Európe, s hodnotou iba 2,6 %, čo je v ostrom kontraste s európskym priemerom 14,2 %.

Podľa Alexandera Matušeka, prezidenta Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky, riešením by mohlo byť dôsledné dodržiavanie Akčného plánu pre elektromobilitu 2.0, ktorý bol prijatý minulý rok.

Európski dodávatelia bojujú aj s konkurenciou z Číny, ktorá predstavuje hrozbu najmä z hľadiska cien a inovácií.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: