Najnovšia štúdia Inštitútu ekonomických štúdií spoločnosti Mastercard odhaľuje, že spotrebiteľské návyky Európanov sa po pandémii zmenili. V roku 2024 sa čoraz viac Európanov snaží optimalizovať svoj čas a nákupy presúvajú na pracovné dni, aby mali víkendy voľné pre zážitky a čas s blízkymi.


Podľa prieskumu zmenili Európania svoje zvyklosti v oblasti stravovania i nákupov. Napríklad, večerať v reštauráciách teraz začínajú o 11 až 20 minút skôr v porovnaní s rokom 2019. Nákupy potravín, ktoré boli pred pandémiou typické skôr pre víkendy, presúvajú na pokojnejšie dni, ako sú pondelky a utorky. „Možnosť pracovať na diaľku umožňuje ľuďom efektívnejšie plánovať svoj čas, čo vedie k tomu, že starostlivosť o seba, ako návšteva kaderníctva či fitness centra, presúvajú na pracovné dni. Víkendy sa tak stále viac stávajú časom na zážitky a voľnočasové aktivity, ktoré trávia s rodinou a priateľmi,“ uviedla Jana Lvová, generálna riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Väčšia flexibilita pri organizácii osobného času vedie k tomu, že spotrebitelia teraz kladú väčší dôraz na zážitky a starostlivé plánovanie výdavkov. Zvýšená citlivosť na ceny núti ľudí plánovať dovolenky s väčším predstihom, aby mohli využiť najvýhodnejšie ponuky. „Z našich dát je zrejmé, že zmenené nákupné zvyklosti Európanov nie sú dočasné. Ide o hlbší odraz zmien toho, ako si ľudia organizujú svoj čas a uprednostňujú osobný život. Dávajú tak v dnešnom ekonomickom prostredí nový obsah pojmom pohodlie a hodnota,“ vraví Natalia Lechmanová, hlavná ekonómka pre Európu v spoločnosti Mastercard.

Zmeny v nákupnom správaní sa prejavili aj počas sviatočného obdobia. Spotrebitelia presúvajú sviatočné nákupy na skorší termín pred koncom roka a často využívajú zľavové akcie v online obchodoch. Obchodníci sa tomu prispôsobili a v roku 2023 spustili veľké nákupné akcie, ako Black Friday a Cyber Monday, skôr ako obvykle, aby prilákali zákazníkov, ktorých ovplyvňovala inflácia a vysoké úrokové sadzby. Predvianočné nákupné vrcholy sa v oblasti oblečenia, elektroniky a šperkov posunuli zhruba o týždeň dopredu v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: