IT experti zo slovenských firiem sa zhodujú, že riziko kybernetických útokov zostáva vysoké a pravdepodobne bude ďalšie roky stúpať. Dôvodom je aj rýchlo napredujúca umelá inteligencia (AI), ktorá zohráva kľúčovú úlohu nielen pri organizovaní kybernetických útokov, ale aj pri ich odrazení. Ako ukazuje prieskum spoločnosti Mastercard, slovenské a české firmy považujú AI za nástroj, ktorý pomáha skôr útočníkom než obrancom.


Podľa prieskumu až traja z piatich IT expertov veria, že umelá inteligencia môže zvyšovať úspešnosť kyberútokov. „Náš prieskum naznačil, že povedomie o tom, ako je možné využiť potenciál umelej inteligencie v bezpečnosti firemných IT systémov, je stále pomerne nízke. Pritom práve tu sa ponúkajú nové možnosti, ako ochrániť kľúčové dáta firiem aj ich zákazníkov,“ uviedla Barbora Tyllová, produktová riaditeľka spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Väčšina IT expertov sa zhoduje, že kybernetické útoky sú čoraz sofistikovanejšie a pre firmy sa stávajú väčšou hrozbou. Na druhej strane sa zvyšuje aj povedomie firiem o potrebe kyberbezpečnosti – 58 % firiem označilo kybernetickú bezpečnosť za svoju najvyššiu prioritu, čo je nárast oproti minulému roku, kedy to uviedlo 43 % z nich.

Napriek pozitívnym trendom vo významnosti kyberbezpečnosti zostáva slabinou nepripravenosť časti firiem na útoky. Až 20 % respondentov priznalo, že nemá žiadny formálny plán na riešenie kybernetického incidentu. Výskum ukazuje, že firmy, ktoré mali takýto plán, boli účinné v obrane proti kyberútokom vo viac prípadoch ako tie, ktoré neboli pripravené.

V minulom roku sa najčastejším typom kyberútoku stal phishing, ktorý postihol až 8 z 10 podnikov a organizácií. Podľa 72 % opýtaných bola najčastejšou príčinou úspešného kyberútoku reakcia na podozrivé odkazy alebo správy, čo len zdôrazňuje dôležitosť edukácie zamestnancov a predchádzanie ľudským chybám.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: