Slovensko sa dlhodobo radí medzi krajiny Európskej únie s vysokým dlhom obyvateľstva a zároveň s nízkou úrovňou finačného majetku. V uplynulom roku nás predbehlo už len Estónsko. Hoci na zhoršujúci sa vývoj vplývajú celosvetové krízy, finančným problémom čelíme aj pre nedostatočnú disciplínu v hospodárení. Upozorňuje na to Asociácia finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov (AFISP), podľa ktorej je riešením nielen lepšia finančná gramotnosť, ale aj pomoc profesionálnych finančných sprostredkovateľov.

„Každý je zodpovedný za svoju finančnú budúcnosť a musí aktívne pracovať na svojom zabezpečení,“ upozorňuje Miriam Čizmazia, generálna tajomníčka AFISP. Podľa nej Slovákom chýba dôsledné plánovanie aj zodpovedný prístup k svojim príjmom a výdavkom, čo sa prejavuje v raste zadlženosti a absencii úspor.

„Svet financií sa dramaticky mení. Doby, keď si človek mohol odpracovať štyridsať rokov v jednej firme a spoľahnúť sa na dôchodok, ktorý pokryje jeho potreby, sú preč. Dnes je každý zodpovedný za svoju finančnú budúcnosť a musí aktívne pracovať na svojom zabezpečení,“ poukazuje generálna tajomníčka AFISP.

Problémy začínajú už v detstve

Slabé znalosti z oblasti financií sa začínajú už v detstve. „Deti sa v školách o financiách učia len minimálne a v rodinách často chýba systematický prístup k finančnému vzdelávaniu,“ konštatuje M. Čizmazia. Jedným z riešení môže byť praktické vzdelávanie detí a dospelých, aby sa naučili rozumieť základným ekonomickým pojmom a princípom. V tomto úsilí sa angažujú aj profesionálne subjekty. „AFISP podporuje iniciatívy, ktoré sa zameriavajú na vzdelávanie verejnosti a na šírenie povedomia o dôležitosti finančného plánovania. Niektorí členovia sú v tejto oblasti veľmi aktívni. Našou ambíciou je ešte viac rozvinúť svoje aktivity aj smerom k deťom a ich rodičom,“ vysvetľuje M. Čizmazia.

Narastajúci počet finančných produktov a rozširujúca sa ponuka na trhu kladie na spotrebiteľov vyššie nároky. Nie všetci majú dostatok informácií, aby sa dokázali správne rozhodnúť. „Dnešný trh ponúka širokú škálu finančných produktov, no nie každý klient má dostatok informácií na to, aby sa v nich vedel zorientovať. Bez kvalitnej odbornej starostlivosti môže byť vystavený nevýhodným zmluvám, skrytým poplatkom alebo dokonca finančným podvodom,“ varuje generálna tajomníčka AFISP. Mnohí spotrebitelia si totiž poistky či ďalšie zmluvy uzatvárajú prostredníctvom internetu a na sociálnych sieťach rastie vplyv takzvaných „finfluencerov“, ktorí často propagujú len produkty spolupracujúcej spoločnosti.

Vzdelávať sa musia aj sprostredkovatelia

„Práve profesionálny finančný sprostredkovateľ dnes zohráva kľúčovú úlohu pri pomoci klientom pochopiť nielen zložitosť finančných produktov, ale aj pri zabezpečení ich budúcnosti,“ pripomína M. Čizmazia. Sprostredkovateľa si pritom môže každý overiť v Registri finančných agentov a finančných poradcov Národnej banky Slovenska.

„Finančný sprostredkovateľ už dávno nie je len obchodník, ktorý ponúka produkty – buduje dlhodobý vzťah a je sprievodcom, ktorý vzdeláva klientov a pomáha im robiť informované rozhodnutia. Na to, aby bol v tejto úlohe efektívny, potrebuje neustále pracovať na niekoľkých kľúčových oblastiach,“ zdôrazňuje generálna tajomníčka AFISP. Dodáva, že asociácia podporuje sprostredkovateľov vo vzdelávaní, odborných školeniach aj certifikáciách, čím sa zvyšuje úroveň poskytovaných služieb.

„Finančný sprostredkovateľ musí mať správne nastavenie mysle (mindset), ktoré mu umožní rásť aj v období výziev. AFISP pomáha sprostredkovateľom rozvíjať ich potenciál tým, že kladie dôraz na etické princípy a dôveru, zdôrazňuje význam transparentnosti a profesionálnej etiky vo vzťahu ku klientom,“ hovorí M. Čizmazia. Na odbornú spôsobilosť kladú dôraz aj povinné skúšky pokrývajúce všetky sektory od poistenia a bankových produktov až po dôchodkové sporenie.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: