Podvodníci na Slovensku prispôsobili svoje techniky vývoju moderných technológií a čoraz častejšie využívajú umelú inteligenciu a deepfake videá, ktoré manipulujú obete k tomu, aby im poslali peniaze. Nové prípady ukazujú, že podvodníci sa už nezameriavajú len na jednotlivcov, ale aj na firmy.


(Inzercia)

Deepfake videá, v ktorých vystupujú známe osobnosti alebo dokonca riaditelia firiem, sú stále sofistikovanejšie. „Používajú sa pri tom veľmi účinné psychologické triky, ktoré na ľudí vždy zaberajú. Sú vytvorené v miestnom jazyku a cielia na publikum s vidinou rýchleho zárobku. Na začiatku sú ochotní prezradiť cenné investičné rady a potom ak sa niekto chytí, pokračujú intenzívnymi telefonátmi a citovým vydieraním,“ uviedol Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť zo spoločnosti ESET.

Útoky sú čoraz úspešnejšie aj v oblasti investícií, predovšetkým v prípade kryptomien a akcií. „Podvodníci sú dokonca tak sofistikovaní, že svoje obete pripravujú aj na kontrolný telefonát z banky a inštruujú ich, ako majú na neho reagovať. Sú schopní presvedčiť oklamaných ľudí, že im banka chce zmariť ich šancu na skvelý zárobok,“ vysvetľuje Radomír Adamkovič, vedúci oddelenia Prevencia podvodov z VÚB banky. Klasické phishingové útoky, založené na podvodných správach, ustupujú do úzadia v prospech nových metód, v ktorých hrá umelá inteligencia kľúčovú úlohu.

Firemné podvody sú stále častejšie, pričom medzi najbežnejšie patria BEC (Business Email Compromise) a CEO podvody. V týchto prípadoch podvodníci získajú prístup do e-mailovej komunikácie spoločnosti a následne manipulujú zamestnancov na vykonanie falošných finančných prevodov. Deepfake technológie tu tiež zohrávajú dôležitú úlohu, keďže podvodníci napodobňujú riaditeľov firiem a vydávajú falošné príkazy na prevod peňazí.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: