Kalifornský výrobca elektromobilov Fisker vyhlásil 18. júna bankrot, čím sa pridal k spoločnostiam Lordstown, Proterra, Arrival a Arcimoto, ktoré sa tiež nedokázali vyrovnať s konkurenciou, výrobným cyklom, regulačnými problémami a meniacimi sa preferenciami spotrebiteľov. Problémy v sektore elektromobilov nezasiahli len nových hráčov, ale aj veľké automobilové spoločnosti ako Ford, General Motors a Stellantis, ktoré v posledných šiestich mesiacoch znižovali svoje prognózy.

„Dôvodom bankrotov nových amerických výrobcov elektromobilov je, že sa snažia vo svojom odvetví uplatniť obchodný model vydávania smartfónov, t. j. vyvinúť náplň a dizajn a montáž zadať externému dodávateľovi. Tento model však v automobilovom sektore nefunguje, pretože obchodné marže sa riadia výrobným cyklom a úsporami z rozsahu,“ vraví Timur Turlov zakladateľ Freedom24.

Spoločnosť Tesla je podľa neho lídrom v odvetví elektromobilov práve preto, že má niekoľko tovární po celom svete. Nové spoločnosti, ktoré sa stavali do pozície ‚zabijakov‘ Tesly, už v tomto segmente nekonkurujú.

Hráči ako Rivian podľa T. Turlova prežívajú ťažké časy, ale stále bojujú o prežitie rozvojom vlastných výrobných zariadení. Spoločnosť uzavrela strategickú dohodu s koncernom Volkswagen na vytvorenie spoločného podniku na vývoj softvéru pre elektromobily a plánuje získať päť miliárd dolárov na vyriešenie nedostatku finančných prostriedkov.

Pre investora by to mohla byť jedna z najzaujímavejších príležitostí identifikovať nového lídra v tomto odvetví. T. Turlov vraví, že stará garda má obrovské skúsenosti s riadením výrobných kapacít, ale nováčikovia majú technologické výhody. Tesla, Rivian, NIO, Li Auto, Xpeng a Zeekr majú podľa neho veľkú šancu prekonať staré spoločnosti, ktoré sa nedokázali prispôsobiť novým trendom.

Je dôležité, aby investori dokázali zachytiť signály flexibility a schopnosti spoločností meniť sa spolu s podmienkami na trhu. Takto môžu nájsť skutočného ‚zabijaka‘ Tesly a investovať výhodne, dodal T. Turlov.

Prečítajte si ďalšie články na túto tému: