Celosvetový trend ovplyvňuje poštové služby už aj Slovensku. Za uplynulých 19 rokov klesol počet podaných listov o 68 percent. Elektronická komunikácia a digitálne alternatívy doručovania správ vytláčajú tradičné posielanie listových zásielok. Ľudia dnes komunikujú cez sociálne siete, aplikácie a emaily. Upozornila na to Slovenská pošta.
Pošta napríklad v minulom roku zaznamenala medziročný pokles objemu listových zásielok o 15 percent. Kým v roku 2023 bolo doručených viac ako 108 miliónov listov, v roku 2024 to bolo necelých 92 miliónov. „Zatiaľ čo poštové schránky na Slovensku stále ponúkajú možnosť podať listy 1. a 2. triedy, podiel tohto typu podania na celkovom objeme podaných zásielok dosahuje iba jedno percento. S rastúcim dopytom po rýchlej, pohodlnej a ekologickej komunikácii klesá dopyt po tradičných listových zásielkach už aj u nás,“ konštatuje riaditeľka obchodu Slovenskej pošty Melinda Burdanová.
Hlavným faktorom, ktorý podľa pošty prispieva k celosvetovému poklesu počtu listových zásielok je digitalizácia komunikácie. S rozšírením internetového pripojenia, nárastom používania e-mailu a ďalších online komunikačných nástrojov, ktoré sa stali rýchlejšími a lacnejšími alternatívami, sa výrazne znížila potreba posielať klasické listy. Nástup sociálnych sietí tento trend ešte urýchlil.
Priamu súvislosť medzi nárastom dostupnosti internetu a ústupom klasických listov dokazuje aj porovnanie dát Eurostatu o využívaní internetu a štatistiky Slovenskej pošty o vývoji objemu zaslaných listov v rovnakom období. V prvom kvartáli 2005 malo na Slovensku pripojenie na internet 23 percent domácností. V tom istom roku bolo podaných takmer 287 miliónov listov. V roku 2010 bolo pripojených 67 percent domácností a o rok neskôr objem podaných listov oproti roku 2005 klesol takmer o 11 percent. V roku 2022 používalo internet 91 percent Slovákov a pošta oproti roku 2005 zaznamenala pokles listových zásielok o 57 percent.
Prečítajte si ďalšie články na túto tému: