Pandémia výrazne napomohla digitalizácii. Aj keď banky svoje procesy digitalizovali už dlhšie, koronavírus túto ich snahu urýchlil. Klienti totiž nemohli a mnohí ani nechceli navštevovať pobočky bánk. Výsledkom je, že dnes si už vo väčšine bánk možno založiť účet cez internet bez toho, aby aby sme museli podpisovať zmluvu v pobočke či u kuriéra.
Keď prvé banky začínali s otváraním účtov na diaľku, nedokázali klienta ešte spoľahlivo identifikovať. Napríklad mBank pri svojom príchode na Slovensko síce ponúkala otvorenie účtu cez internet, no klient ho nemohol využívať hneď. Musel počkať na kuriéra, ktorý overil jeho totožnosť a klient pred ním podpísal zmluvy.
Druhou možnosťou bolo, že banka pri otváraní účtu cez internet požadovala, aby si klient na nové konto najprv poslal peniaze z iného účtu, ktorý vlastnil. Vďaka tomu si ho overila. Ale táto možnosť bola prístupná len ľuďom, ktorí už vlastnili účet v inej banke. A medzibankový prevod trval navyše minimálne jeden pracovný deň.
Dnes sa banky chvália tým, že každý si môže založiť účet cez internet a začať ho využívať v priebehu niekoľkých minút. Banky majú už systémy na to, aby dokázali prečítať údaje z občianskeho preukazu a porovnať fotografiu žiadateľa s fotkou, ktorú má v databáze ministerstvo vnútra. Navyše dokážu overiť aj to, či sme pred objektív telefónu namiesto živého človeka nedali len jeho fotografiu.
Po otvorení účtu môžu klienti využívať online aj ďalšie produkty banky. V zásade všetky bezhotovostné služby, ktoré sú prístupné v pobočkách, sú dnes už prístupné aj online. Jedinou výnimkou je hypotéka. Aj keď o ňu možno požiadať cez internet, klient musí napokon prísť do banky podpísať zmluvu. Problém je v tomto prípade predovšetkým so zriadením záložného práva na nehnuteľnosť. Tento súhlas totiž nemožno podpísať cez internet banking.
Ako si založiť účet cez internet
Slovenská sporiteľňa
Kto si chce založiť účet cez internet, potrebuje občiansky preukaz a mobil, priemerný čas otvárania účtu je 9 minút. V prvom kroku si treba stiahnuť aplikáciu George a zadať kontaktné údaje. Následne na identifikáciu je potrebné odfotiť občiansky preukaz a urobiť si selfie. Človek potom urobí test živosti – sledovaním zelenej guľky na displeji a skontroluje údaje, ktoré George predvyplnil z jeho dokladov. Na záver prebehne registrácia a odsúhlasenie zmluvy. Kto si otvorí účet online, v súčasnosti ho dostane na rok zadarmo a okrem toho môže dostať odmenu do výšky 60 eur.
Otváranie účtov v Georgeovi je plne digitálny proces, bez akýchkoľvek papierov, dokumentov, podpisovania zmluvy s kuriérom alebo odosielania centu z inej banky. Zmluvu si klient nájde priamo v aplikácii, v úložisku dokumentov.
Dnes si vie klient cez digitálne kanály vyriešiť takmer všetko. Patrí sem napríklad zriadenie účtu, sporenia, poistenia, investícií či požiadanie o spotrebný úver, ktorý po schválení online môže klient čerpať už o niekoľko minút. Cez online proces sporiteľňa ponúka aj možnosť požiadať o hypotéku, ktorú stačí prísť podpísať do pobočky.
VÚB banka
Noví klienti si zatiaľ nemôžu otvoriť účet online. Existujúci zákazníci si môžu otvoriť nový účet, ale aj sporiaci účet, sporiaci účet k hypotéke, môžu požiadať o spotrebný úver, investovať, zriadiť si investičné sporenie, poistiť si platby či podať žiadosť o kreditné karty. Ostatné produkty sa nezriaďujú plne online, ale klient môže cez internet prejaviť záujem, banka ho kontaktuje, dohodne podrobnosti a na diaľku môže klient potom zmluvu podpísať.
Tatra banka
Umožňuje otvorenie účtu online prostredníctvom mobilnej aplikácie. Kto si teraz otvorí účet na diaľku, získa ho na 12 mesiacov bez poplatku za vedenie. Kto si sem prenesie účet z inej banky, získa ako bonus ďalších 12 mesiacov. Pri otváraní účtu je potrebné uviesť email a telefónne číslo a odfotiť občiansky preukaz. Aplikácia následne overí totožnosť prostredníctvom tvárovej biometrie. Zmluvy sa podpisujú priamo v aplikácii a účet je možné ihneď začať využívať.
ČSOB
Noví aj existujúci klienti si môžu zriadiť ČSOB Smart účet. Kto ešte nie je klientom musí si do telefónu stiahnuť aplikáciu ČSOB SmartBanking. Po spustení aplikácie je potrebné kliknúť na tlačidlo „Chcem sa stať klientom“ a vybrať si účet. Existujúci klienti si v aplikácii môžu otvoriť ďalší účet.
Online možno aj poistiť majetok, uzatvoriť rizikové poistenie alebo poistenie na cesty, zriadiť investovanie do fondov, vybaviť spotrebný úver, navýšiť limity na kreditnej karte a podobne. Klient si môže vybaviť online aj hypotéku s tým, že na záver len príde podpísať do pobočky potrebnú dokumentáciu.
365.bank
Pre založenie účtov stačí, ak si záujemca stiahne mobilnú aplikácia 365.bank v App Store alebo prostredníctvom Google play, vyberie si jeden z dvoch typov účtov a pripraví si občiansky preukaz. Pomocou aplikácie naskenuje svoj občiansky preukaz a podpíše tu aj všetky potrebné zmluvy. V závere sa ešte pre overenie totožnosti a podkladov spojí prostredníctvom videohovoru s pracovníkom banky a hneď môže svoj účet začať využívať. Celý proces trvá len niekoľko minút.
Bez návštevy pobočky klienti môžu získať prostredníctvom mobilnej aplikácie niekoľko ďalších produktov. Využiť môžu digitálnu pôžičku, otvoriť si môžu až 50 sporiacich podúčtov podľa cieľa sporenia. Zo sporiacich účtov si môžu vyberať peniaze kedykoľvek bez poplatkov. V mobilnej aplikácii si klient môže tiež aktivovať službu Peniaze s5 – pri platbe kartou získa rôzne zľavy od partnerských prevádzok.
Prima banka
Ponúka možnosť otvorenia účtu online prostredníctvom mobilnej aplikácie Peňaženka. Otvoriť je možné Osobný účet alebo Študentský účet. Stačí si stiahnuť mobilnú aplikáciu Peňaženka do svojho mobilu, kliknúť na „Otvoriť účet online“ a ďalej pokračovať podľa inštrukcií v aplikácii.
Prostredníctvom tejto aplikácie je možné okrem otvorenia účtu online zriadiť produkty, ktoré má banka vo svojom portfóliu, ako napr. depozitné produkty (sporenie, termínované vklady, odkladací účet), úverové produkty (povolené prečerpanie, spotrebný úver) a požiadať o vydanie karty k účtu.
Fio banka
Účet si možno založiť buď cez webový formulár alebo cez mobilnú aplikáciu Smartbanking. K otvoreniu sú potrebné dva doklady totožnosti. Po otvorení účtu môžu klienti online získať aj ďalšie produkty priamo v internetovom bankovníctve. Ide napríklad o sporiaci účet, kontokorent, platobné karty, poistenie ku karte, termínovaný vklad alebo obchodný účet pre investovanie.
mBank
Účet možno otvoriť prostredníctvom mobilnej aplikácie. Pri zakladaní účtu musí mať klient po ruke občiansky preukaz. Aplikácia ho prevedie jednotlivými krokmi a o všetkom ho bude informovať. Celý proces je úplne digitálny, vrátane automatizovaného overenia údajov z občianskeho preukazu. Podanie žiadosti o otvorenie účtu tak klientovi trvá len pár minút.
V mobilnej aplikácii je možné požiadať aj napríklad o platobnú kartu či spotrebiteľské úvery. Prostredníctvom aplikácie si klienti môžu napríklad meniť limity kariet, blokovať tzv. DCC transakcie či magnetický prúžok platobnej karty.